Alpha Jet

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door snauwaertj, 29 jan 2008.

  1. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    403
    Ik heb een alpha jet arf van protech gebouwd en er een ele motor ingeduwd. Het ding weegt 1400 gram loopt op 5 evo 25 flightpower 2500 lipos en trekt 46A met een 9*7 apc ele prop op een T2M motor.
    Ik dacht dat het ding zou gaan als een raket.
    Dat dacht ik tenminste. Bij de eerste poging tot invliegen ging het toestel na een perfecte worp meteen verticaal aan de prop hangen voor het met de staart eerst in de grond stortte. Zonder schade gelukkig!
    Ik dacht meteen aan het zwaartepunt en heb dat enkele centimeter naar voor gebracht zodat hij wat meer gewicht op de neus had.
    2de poging: net hetzelfde.
    Ik depressief naar huis en het toestel mee met een vriend die het eens nader wou onderzoeken.
    Mijn vriend ontdekte dat de instelhoek van de vleugel heel sterk met de achterkant omlaag stond.
    Meer dan een centimeter ten opzichte van de lijn tussen de motor en de stabilo die overigens wel mooi in lijn staat.
    Heeft iemand ervaring hier met dit toestel?
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2008
  2. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Zonder grof uit de hoek te willen komen maar heb jij zelf een beetje ervaring met modelvliegtuigen???
     
  3. MikeV4

    MikeV4

    Lid geworden:
    10 mrt 2007
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Abu Dhabi, VAE
    Heb je dit stukje in de handleiding gelezen?

    "Uiterst belangrijk is de juiste ligging van het zwaartepunt. Plaats aan
    de onderkant van de vleugel een merkteken ( zowel op de linker- als
    de rechtervleugel) op 180 mm van de aanvalsboord, en zet het model
    op een tafel met de neus naar u gericht. Plaats uw wijsvingers langs
    beide zijden van de romp op het merkteken zodat het model op de
    vingertoppen gaat balanceren. Er bestaan in de vakhandel eveneens
    speciale steunen voor het controleren van het zwaartepunt. Het controleren
    van het zwaartepunt dient altijd met lege tank te gebeuren.
    Controleer het zwaartepunt voor elke vlucht, een verkeerde ligging
    van het zwaartepunt kan ernstige vliegproblemen veroorzaken."
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Electrokist, dus met lege accu.....
     
  5. MikeV4

    MikeV4

    Lid geworden:
    10 mrt 2007
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Abu Dhabi, VAE
    Dit is een stukje gecopieerd uit de handleiding van Protech, model is normaal voor brandstof, vandaar...

    (In geval van natte-loodaccu wel leeg he :turn-l: )
     
  6. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    > Plaats aan de onderkant van de vleugel een merkteken

    Doe dat met dunne reepjes pvc plakband en je kunt voelen waar je je vingers moet houden, wel zo makkelijk als de kisten iets groter worden :)
    even aanhaken op classicracer:
    Maar als je een beginner bent. dit is geen beginners kist.

    Bart
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2008
  7. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    403
    Ik vlieg al 11 jaar waarvan 8 jaar met speedmodellen.
    Ik heb met F15 van rodellmodel, een l'uccello, een lanzit, een alfa jet van top, een F16 van top, een mini viper van graupner gevlogen.
    Dus ik weet toch al een klein beetje welke kant de sticks uitmoeten.
    Het zwaartepunt had ik op 17.8mm van de aanvalsboord geplaatst met mijn "center of gravity pointer" die ik enkele jaren geleden heb gekocht in Dortmund, dus daaraan zal het ook niet gelegen hebben.
    Ik had hem gewoon wa meer neuszwaar gemaakt na de eerste poging omdat ik dacht da hij veel te staartlastig was. Wat veronderstel je anders van een ARF die enkel met zijn neus recht omhoog wil?
    Je zou toch nooit twijfelen aan de instelhoek.
     
  8. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    403
    a jet

    Sorry ik bedoelde 17.8 cm

    maar toch al bedankt voor jullie hulp
     
  9. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    403
    alfa

    Ik heb deze namiddag een succesvolle vlucht kunnen maken.
    Ik had voor te testen een kunsstofstuk van 7mm dik gemaakt en achteraan tussen vleugel en de romp gemonteerd met langere vleugelbouten om de instelhoek te veranderen.
    Met dit stuk ertussen liep de vleugel mooi paralel met de hoogte en de motor.
    1 klein zetje en het ding vloog meteen mooi vlak en stabiel weg.
    Wat een verandering!!!!!
    Nu kan ik mijn romp mooi aanpassen zodat de vleugel altijd perfect zo ligt.
     
  10. Trichte

    Trichte

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Tremelo
    Hallo,
    Wat is het gewicht van het model vliegklaar?
    Welke elektro motor van t2m gebruik je rpm/V?
     
  11. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    403
    motor

    Hij weegt 1.45kg compleet en de motor heeft een kv van 840
    het is deze motor:
    T2M BIG Air Power 750W

    Technische Daten:
    Leistung: 750 Watt
    Gewicht: 175 g
    Abmessungen: 35,2 x 51mm
    Welle: 5 mm
    KV: 840 Umdrehungen / Volt
    Wirkungsgrad: 82 %
    Dauerstrom: 30 A
    Max Strom: 42 A
    NiMh: 10-16 Zellen
    Lipo: 3-5 Zellen
    Motorflieger: - 2,5kg / Luftschraube: 10x5 - 12x6
    Segler: - 3,5kg / Luftschraube: 10x5 - 12x6

    Heb je ook zo een A jet misschien?
     
  12. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    ARF's nooit zomaar vertrouwen met hun instelhoek, ik heb het al meermaals fout weten zijn. Bij m'n Elektron400 (zwevertje met GFK romp) moet ik de achterlijst 1,5mm liften. Nu vind ik 7mm wel extreem veel!! Maar goed, hij vliegt. Proficiat! :)
     
  13. Trichte

    Trichte

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Tremelo
    Hallo,
    Ik heb de F15 van Protech.
    Ik ben ook van plan hem met elektro te voorzien.

    Luc
     
  14. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    403
    F15

    Ik denk dat dezelfde motorsetup perfect zou zijn voor je F15
    Enkel voor de lipos zou ik aanraden om er evolites in te stoppen.
    Met nauwelijks een hoger gewicht kun je de vliegtijd bijna verdubbelen.
    deze motor kost trouwens slechts 49.9€ op:
    epp-fly.de
    Hij heeft een onevenaarbare gewicht-power-prijs verhouding.

    Ik hoop enkel dat protech bij de F15 zijn huiswerk wat beter heeft gemaakt dan bij de A-jet
     

Deel Deze Pagina