------ Alpina ----- 4.40m span?

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door easy, 12 mrt 2013.

  1. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]

    [​IMG]


    Hoi allen, ik ben in het bezit gekomen van een Alpina met een span van 4.40 meter, nu dacht ik altijd dat Alpina van 4 naar 5 meter span overging maar blijkbaar is het toch een echte Alpina.. (van in de tijd van Multiplex-Tangent)

    Heeft er iemand nog toevallig zo'n versie.. denk dat het zeker al een vrij oud toestel is, bedoeling is om hem ook elektro uit te voeren, hij heeft daar al wat modificaties voor ondergaan :)

    maar zou leuk zijn om bvb het exacte zwaartepunt te weten en missch nog wat bijzonderheden waar ik moet op letten.

    en zijn ze nu echt zo goed als ze zeggen, ik hoop het wel, in elk geval lijkt het me wel een gelikte vintage kist.

    hoe dan ook, Alpina liefhebbers met info zijn altijd welkom :)

    heb het draadje hier geplaatst omdat bij mijn weten de alpina toch wel meer een hellingzwever is, heb geen idee hoe ze het doen in de thermiek eigenlijk..

    mvg.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi,

    Ik ken deze versie niet. 4m40 is volgens mij nooit zo verkocht. Dus toch eigenbouw vleugels :confused:

    Alpina (de originele) was een goed vliegtuig. Voor die tijd. :rolleyes: Nu zijn er fors betere toestellen, maar die hebben ook een fors ander prijskaartje. Dat maakt het nog geen slechte kist. In tegendeel. Het blijft dan nog steeds een goed vliegende kist.

    De Alpina is ook heel veel als hellingkist ingezet, maar is zeker niet bedoeld als specifieke hellingkist. Ik denk eerlijk gezegd dat hij vnl. als grote thermiekzwever was bedoeld. Maar ja, een grote kist is al snel ook een dynamische kist (als hij niet al te zeer op langzaam vliegen was ontworpen) en alpina bleek gewoon een dynamische kist met goedmoedige eigenschappen. En da's handig voor op de helling: dynamiek voor het vliegen, goedmoedig om de moeilijke landingsomstandigheden te overleven ...

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
    Dirk.
     
  3. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    ja het blijft wat een raadsel..

    stabilo is ook iets groter dan een 4meter (heb vergeleken) en de lengte van de romp is ook wat langer dan een 4meter.. maar toch heeft hij alle kenmerken van een alpina, is net hetzelfde opgebouwd van romp e.d...

    hij klokt eigenl eerder tegen de 4m50 aan, als ik alles effe snel optel zal hij 4.47m span zijn, dus missch verkocht als 4.50..

    Enfin als hij maar goed vliegt dat blijft toch het belangrijkste, ja er zullen er wel betere zijn, maar nooit zo mooi als zo'n authentiek ding hé ;)

    bedankt alvast voor de info!
     
  4. HarmS

    HarmS

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Apeldoorn
    Was dat vroeger niet de Alpina Magic die 4,40 meter was, de opvolger van de oude oorspronkelijke Alpina's van 30 jaar geleden (met Ritz-2 profiel) en voorloper van de Alpina 4001-serie.

    Heb even gegoogeld: [media=youtube]vyV5LT2gdXI[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    ja we komen er denk ik :)

    heb ook nog wat info hier gevonden, beschik trouwens ook nog over de FLAMINGO (denk de 2006-versie) en de AKRO

    Alpina von Multiplex

    allemaal mooie toestellen van Tangent toen..

    Met één iets zit ik wel wat vast want het woord magic slaagt blijkbaar op de variable spanwijdte.. maar aan mijn vleugel lijkt er niet veel variabel aan te zien, allee, niets eigenlijk ;)

    werd hij dan met 2 paar vleugels geleverd.. of is mijn vleugel vast gebouwd ipv aanpasbaar op 4.40 van in het begin..
    nu vind ik dat niet zo'n drama, deze gaat toch meer thermisch dienen dan op de helling (waar volgens de uitleg die ik gevonden heb de kleinere span van de Magic voor diende..)

    puur in nostalgische waarde zal deze helaas wel minder waard zijn dan een niet-elektrisch aangepaste, maar goed het is nu zo en heeft ook wel voordelen.

    mvg.

    p.s. zou toch goed vliegen volgens de gevonden reviews, als hij het zo goed doet als men Flamingo ben ik zeker tevreden want dat vind ik een toppertje :)
     
  6. Altitude100

    Altitude100

    Lid geworden:
    30 jul 2011
    Berichten:
    68
    De Alpina Magic heeft een variabele spanwijdte. Standaard 3800 mm, en te vergroten tot 4400 mm door op elke vleugeltip een verlengstuk te steken.
    De Multiplex catalogus uit 1988 vertelt:
    "Kunstflug und gute Wetterlagen mit kurzer Spannweite
    Thermikflug und normale Wetterlagen mit groBer Spannweite"

    Have fun @
    Altitude100
     
  7. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    ja.. mijn vleugels zijn zo vast als iets, niks variabel aan..

    er is een ASW van die tijd ook van tangent met 4.40 span, dat waren exact dezelfde vleugels dan de alpina magic, missch dat ik vleugels van een asw er op heb staan..

    weet het niet maar goed ik twijfel er niet aan dat hij wel goed zal vliegen :)

    mvg.
     
  8. HarmS

    HarmS

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Apeldoorn
    Volgens mij zijn er in die tijd over de jaren verschillende versies van de Alpina Magic uitgebracht, waarschijnlijk ook wel een versie met 4,4 meter zonder opsteektippen.
     
  9. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    zou goed kunnen, lijken me echt geen zelfbouwvleugels of vleugels die niet van tangent komen, ze sluiten perfect aan en de gebruikssporen duiden er op dat hij er al goed mee gevlogen heeft :)

    komt dik in orde, nu enkel nog tijd vinden tussen alle andere projecten :)

    p.s. die cockpitcap gaat al zeker in het zwart, dat rood vind ik maar niks..

    (of het moest van schaamte rood gekleurd zijn dat hij heeft moeten onderdoen voor een andere zwever, dat kan ook natuurlijk ;)
     
  10. Alpina Magic

    Alpina Magic

    Lid geworden:
    30 sep 2013
    Berichten:
    1
    Hallo,

    Ik ben sinds kort in het bezit van een Alpina Magic. De stabilo's ontbreken. Nu heb ik de bouwtekening al van het internet. Hier staan alleen de verhoudingen op en geen afmetingen.
    Zou iemand met een Magic een foto kunnen posten van het staartstuk en eventueel de afmetingen? Het toestel heeft een spanwijdte van 3.80 meter. Alvast bedankt!

    vrg Mark
     

Deel Deze Pagina