Als geld even geen rol speelt, de voor en nadelen van polyester bespanvlies en Icarex pc 31

Discussie in 'Vintage & Classic' gestart door Harry van Melick, 22 apr 2020.

  1. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Ik zou deze vraag zo ongeveer in elk 'draadje' kunnen stellen, om reden heb ik maar een appart aangemaakt.

    Zo'n 10 jaar geleden, we woonden nog in Spanje, zag ik op een soort van f5j wedstrijd toestellen die bekleed waren Icarex .
    Het zag er verschrikkelijk mooi en professioneel uit, maar ik had en heb nog steeds geen idee van de voor/nadelen van het spul t.o.v. bijvoorbeeld het polyester bespanvlies en hoe het verwerkt moet worden.

    Over de prijs zullen we het maar niet hebben want Icarex kost bijna het viervoudige van het polyester spul.

    Over het bespanvlies heb ik inmiddels genoeg informatie, dit voornamelijk via mijn broer die o.a. RES vliegt.

    Diegene die ervaring met Icarex hebben laat het 'ons' weten.
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2020
  2. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    'Nabrander' Mocht men van mening zijn dat dit 'draadje' niet in het 'Vintage' forum thuis hoort verwijder het dan maar.
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    De vraag misstaat hier niet.

    Ik heb veel ervaring met Ikarex...wordt op de grotere wedstrijd VV kisten gebruikt.

    En ik heb het op mijn F1Q kisten ( elektrische VV kisten)

    Een paar plaatjes...

    100_5787.JPG 100_5788.JPG


    Het is inderdaad duur maar...heerlijk te verwerken en loeisterk.....je kunt er mee in de stoppels op het boerenland mee vliegen.


    Verwerking:
    - Randen van de constructie en randen van de bekleding instrijken met Pattex transparant die 50% verdund is met thinner. 10 minuten laten drogen.

    - Bij holle profielen de ribben 2 x á 3 x instrijken..ook laten drogen.

    - Dan met de strijkbout alles vast zetten.

    - Als laatste ... niet te warm..spannen tot het net voldoende is ( te warm beschadigd de gesealde bovenkant).


    Ik ga dit najaar een aantal VV kisten met dieseltjes VRA maken en opnieuw bekleden...met Ikarex..ik heb diverse kleuren liggen en totaal rond de 15 meter...

    Te bestellen in Nederland bij vliegershops.

    Ikarex heeft een ruitjes structuur..om de ongeveer 12 mm een dubbele draad in schering en inslag...dus vaag ruitjes motief.

    Is minder vintage look dan spanvlies maar veel beter dan Oracover light. Lijkt op "moderne" zijde bespanning
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    De Plurabelle is ...was...een F1C kist van de mid seventies. Ik heb deze in een moderne constructie gemaakt ( met koolstof...en elektrisch). Vleugel en stab is Ikarex.


    Ook deze Vrije Vlucht kist moert er dit najaar aan geloven...met 72 jaar is het mooi geweest met dat hollen op de heide...gaat 1 kanaals worden...tw richtingroer...en de DT functie blijft zoals het nu is...is al RC gestuurd. ( kan nu ook al de motor RC stoppen)...

    Laat je niet bedotten door de motor cilinderkop en gloeiplug...is allemaal dummy...
    100_7355.JPG 100_7356.JPG

    100_7358.JPG


    Ik kan Ikarex...ook voor een vintage kist...van harte aanbevelen.

    De originele seventies Plurabelle:

    pic-s001-049.jpg
     
  5. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Hoe zit het met brandstofbestendigheid?
     
  6. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Wist niet dat er nog f1c wordt gevlogen.
    Nu je het 'zegt' er zaten inderdaad draadjes in verweven en het had een soort zijde glans en felle kleuren. Zie dat je nog een jaar jonger bent dan ik.
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Helemaal brandstof bestendig..behoeft geen laklaag etc.

    F1C niet in Nederland..op een internat wedstrijd waar dan bv 80 F1A en 50 F1B zijn komen er nog maar 8 tot 10 F1C vliegers...
     
  8. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Henk,worden grotere balsa vlakken zoals bijvoorbeeld de D-box en de midden-indekking ook met lijm ingestreken?
    Zie op een van jouw foto's een behoorlijk hol profiel, lijkt mij een precieze klus..
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Nee...grote vakken hoeft niet..uitsluitend de randen.

    Hol profiel instructie na het aanbrengen en fff laten drogen van de lijm:
    - doek op de constructie leggen
    - 4 hoekjes iets vastzetten.
    - 2 buitenste ribben vaststrijken
    - middelste rib
    - dan een rib tussen het midden en het uiteinde
    - dan weer een "tussen liggende" rib, etc, etc tot je alle ribben vast gezet hebt
    - dan de voor- en achterzijde
    - als laatste spannen..maar je zult zien dat het al voor 99% gespannen is.
     
    De Mol, RTrider en Harry van Melick vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina