Alsnog even voorstellen + lang verhaal

  • Topicstarter Topicstarter xazza
  • Startdatum Startdatum
X

xazza

Guest
Hoi iedereen,

Ik had al een paar berichtjes achtergelaten op dit forum tot ik mij realiseerde dat ik mij nog niet netjes had voorgesteld.
Is toch wat makkelijker communiceren.
Mijn naam is dus Rob en ben woonachtig in Almelo, ben 35 jaren oud (gaat hard!) en werk als technicus in de koolstofindustrie.
Mijn specialiteit is de kennis van koolstof (voornamelijk constructie) en een aantal soorten/ varianten hiervan, evenals de vele soorten harsen en andere componenten die nodig zijn een om een product te maken van dit materiaal.

Ik heb 2 kids een zoontje van 6 (die helemaal verslingerd is aan zijn RC boot en we samen dus veel varen) en een dochter van 9 die het heel stiekum toch wel een leuke hobby vindt.
Mijn eerste zelfgemaakte bootje is de hydromite, die zeer goed vaart.
Door dit kleine succesje ben ik begonnen met de bouw van een cat 70 cm op basis van die van Jurriaan, alleen is deze romp voor 80% van koolstof.
Wat moeilijker te maken is dan ik dacht, maar hij is klaar.

Mijn Mite is 1110 gram, 7 cellen en loopt 45 a 50 op een 21 turns Bull motor, 31 mm prop.
Ik wil met mijn cat iets anders doen, deze heeft een totaalgewicht met 12 cellen en 2 motoren incl. hardware ong. 1390 gram.
Nu mijn vraag:

Heeft het nut er 2 motoren in te bouwen?
De Bull motor presteert in de Mite zeer goed, en wil er dus 2 in deze cat plaatsen.
Als ik namelijk het totaalgewicht van deze 2 boten vergelijk moeten 2 motoren in de cat minder hard werken als die ene in de Mite.
Ze draaien dus makkelijker hun toerental waardoor ik een iets grotere prop kan monteren en snelheidswinst oplevert.
Ik wil de cat op 2 GP accu's laten varen, regelaar e.d. is geen probleem.

Ik weet dat er meer dingen meespelen zoals weerstand, rompvorm e.d maar gaat in grote lijnen bovenstaand verhaal op?
Kortom, wat is de zin/onzin van het monteren van 2 motoren, en kan ik beter op 14,4 V varen met een motor uit de speed 700 serie. (veel koppel, weinig toeren. kantel risico bij lichte boot)
Als de cat vaart misschien ooit brushless maar ik wil eerst ervaring opdoen met de cat voordat ik geld uitgeef aan een dure set-up.

Ow ja, de cat is zeeer sterk, kan er op leunen en geeft geen krimp dus dat zit wel goed.

Hopelijk heeft iemand hier een idee.........

Groet Rob,
 
Rob, welkom op het modelbouwforum!

En die motoren: dat eentje goed werkt in een bootje is nog geen teken dat 2 ook goed werken, persoonlijk zou ik kiezen voor een enkele sterke motor en niet voor 2 iets minder sterke motoren.

Ik kan dit niet natuurkundig bewijzen maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar 1 motor.
 
Hallo Rob !

Gaaf, iemand die verstand heeft van Carbon/lamineren !
Ben gek op dat spul :D
Over de cat van Jur : denk dat jouw Bull's dan te klein zijn voor
jouw cat.
Met een beetje mazzel heeft Peet (Moderator) een goede tip
qua motor (idd: 1 zal genoeg zijn waarschijnlijk).

Ps: nog even een puur egoïstische vraag: Kun jij aan geweven
carbon komen die lichter is dan de matten van Polyservice ?
( 200 gr/m2)

Gerwin Brommer
 
hee man, da's gaaf een rompje van carbon gelamineerd... heb je foto's??!

enneeuh da's dom om op dit forum te roepen dat je goed bent met koolstof
mat... 8) daar zijn we allemaal verzot op, heb je ook koolstof plaatjes van
2 á 3 mm dik?? :D

geen ervaring met elektro, maar denk dat één motor genoeg is... aangezien
de meesten knetterhard varen met maar één motor...

succes!
 
Toelichting op mijn egoïstische vraag :
ik vaar voornamelijk het kleine spul: mini-mono.
En verbouw ze nogal eens.
En wil graag de cat van Jur in ong. 35 of 40 cm. uitvoering maken.
Vandaar.
 
om mee te beginnen kan best, denk dat je met 2 motoren net zo snel bent als met 1 700.....
voordeel 2 motoren, is veel stabieler, drives makkelijker te maken
nadeel lastiger inbouwen, veelal wat zwaarder..

1 motor, vaak sneller, maar de praktijk spreekt dit tegen...
verschilde 0.1 KM met de tweemotorige cat van dennis last weekend....

wat weegt de lege romp ??, als je hem niet kan induwen istie ben ik bang te stijf, en te zwaar, dekje hoeft alleen maar t water buiten te houden en is gewicht op de plek waar we t niet willen, rompbodem stijf is goed, dek hoeft niet......

Carbondoek is er in 80 grams versie, is alleen in keperversie ranzig duur...

balle...........Peet..............8)
 
diversen%20021.jpg


Romp : Carbon/Kevlar.
Bodem : laagje carbondoek
Motorschot : Carbonplaat
Behuizing motor : carbon
Accuhouders : carbon

Gelijmd met : 24 uurs epoxy, met microballons en zwarte kleurstof.

:D
Gerwin
 
Bedankt voor de reacties,

Idd, ik had beter niets kunnen zeggen.

Helaas moet ik jullie teleurstellen, het is ook niet zo simpel voor mij om eraan te komen.

Tipje van de sluier is dat ik het carbon impregneer.
De epoxy zit in de draad niet erop, alles wordt van de draad geveegd aan de buitenkant, de romp is ook mat zwart. 20% epoxy 80% koolstof
Ik gebruik geen matten maar draden.
Ik gebruik 2 soorten, beiden met eigen dynamiek.
De romp is in een oven zwaar vaccum getrokken en een aantal uur verwarmd op een hoge temp.(+ 180 G Celcius)
De romp is 0.6 mm dik en weegt nog geen 200 gram.


Dit carbon is verschrikkelijk duur (3 euro per gram)en was een eenmalig project.
Ik ken de matten ook en dat vindt ik niet geschikt om een romp van te maken vooral het vele epoxy maakt het onnodig zwaar.

Maar eerlijk is eerlijk, de toepassing/technieken/componenten en technologie die ik heb gebruikt zijn volstrekt onbekend, nergens beschikbaar en classified.
Helaas kan en mag ik geen verdere details geven.
Mijn oprechte excuses daarvoor, maar misschien kan ik sommige vragen op het forum over carbon in de toekomst beantwoorden.

Carbon is en blijft een exotisch materiaal wat onvoorstelbaar sterk is.


@Powerpete, idd ik had zelf ook al een beetje berekend dat 2 motoren best efficient werkt, mits je het gewicht in de hand hebt.
Mijn cat heeft binnenzijde geen spanten/geraamte maar is een romp met op sommige plaatsen een verdikking tot 1 mm, dat niet te buigen is.
Voor die 2de motor heb ik eigenlijk alleen het extra gewicht van de motor en extra accu.
De eenmotorige Mite moet 1100 gram stuwen. 1100 gr. per motor.
De twee motorige cat straks ong. 1400 gram. 700 gr. per motor.
Ergens zit dus winst.
 
Rob :

Dat klinkt echt ontzettend lekker, jouw verhaal over carbon, en de
door jou gebruikte techniek !!!!!!!!!!

Zonde om in de romp eerst een "inferieure" motor te gaan zetten,
en er later wat beters in te hangen. ( vanwege t dan moeten aanpassen
van motorophanging/andere as/andere drive(s) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Denk dat zo'n UNIEKE romp gelijk wat goeds VERDIENT !!!

Post aub een foto,of meerdere, van jouw romp ?????????????

Gerwin
 
Toch een beetje nieuwschierig :

wat wij bij de Polyester boten altijd spottend "zuurkool-boten" noemen,
dus niet geweven, maar losse vezels, is dus min of meer wat jij hebt
gedaan ???

Een soort van Koolstof-spaghetti, onder vacüum en temp een vaste
en stevige vorm geven door het impregneren met een hars?

Autoclaaf ? Of haal ik nu dingen door elkaar, en is autoclaaf voor
druk van buitenaf, oftewel impregneren. En jouw methode juist "andersom" :
-soort van overdruk in mal/romp, onderdruk buiten de romp, hars
komt naar buitenkant, en zodoende dringt t door, en IN, de vezels ?

Sorry voor mijn nieuwschierigheid ! :oops:

gerwin

Gerwin
 
Hmm,

Het zijn draden die opgebouwd zijn uit ong. 10.000 koolstof vezeltjes.
Zo een draadje is vrij dun, 1,5 mm.
Van deze draadjes is de romp opgebouwd.
Door het verhitten hardt deze soort epoxy keihard uit, door het vaccuum
trek je alle lucht tussen de vezels eruit.
Je hebt maar een héél klein beetje epoxy nodig.
Waar lucht tussen vezels zit (atomisch niveau) is geen hechting, geen hechting geen sterkte.
Maak je dan radiologische foto's kan je zien waar het lucht zit.
Des te minder lucht tussen de vezels des te minder koolstof heb je nodig om een bepaalde sterkte te krijgen.
Hoe sterker het vaccuum hoe harder je de vezels naar elkaar toetrekt met uitharden. Hoe sterker het is.
Er zijn tientallen soorten koolstof met elk hun eigenschappen, deze te combineren kan je maken wat je wilt.
Elastisch, stijf of een combinatie van beide.
Ook onder welke hoek je de draden onderling legt is van invloed op welke richting je verwacht waar de grootste krachten komen en dus het sterkst moet zijn.

Maar je zit redelijk in de richting, je kan een mal maken die uitzet en de epoxy dus naar buiten drukt, ik deed het andersom en maakt gebruik van luchtdruk verschillen om de epoxy erdoor te trekken.
De draad is al geinpregneerd voordat het op de mal komt.

Een zwak punt van carbon is en blijft helaas de side-impact.

Groet,
 
Rob !

Dit vraagt (lees : schreeuwt) om een foto van de romp !
Heb jij dus min of meer elke draad afzonderlijk(!)
gepositioneerd ?

Bij mijn vorige baas had ik beroepsmatig wel eens te maken met
Dyneema-garen. Dat is net "engelenhaar" wat je in de kerstboom
hangt, maar oh oh, wat was dat spul sterk in garenvorm !!!!!

Heb af en toe met de gedachte gespeeld om t spul uit elkaar te
pluizen en iets met de vezels te doen.

Gerwin
 
ikke dom,

Heb geen bouwverslag, maar ik zal een foto maken.
Hoewel je errug weinig ziet want, de romp is gestraald, gewoon glad en is gespoten.
Dyneema is ook erg sterk en eigenlijk zijn heel veel soorten vezels
geschikt.
Zonder de goede epoxy en componenten is de vezel onbruikbaar.
Ik heb gelukkig niet draadje voor draadje gelegd maar de machine geprogrammeerd.
Dat kostte mij net zoveel tijd als ik het met de hand zou hebben gedaan.
Programmeren is ook niet mijn ding.

Ik vindt trouwens dat je van hout ook hele sterke mooie boten kan bouwen die maar iets zwaarder zijn.



Groet,
 
Welkom op het forum ! en veel veel plezier met je nieuwe romp :D
 
eej!

natuurlijk allereerst welkom hier op het forum!

Erg leuk dat je ook de cat hebt gebouwd!!, In hoeverre is de cat gelijk gebleven? Ik ben wel benieuwd naar de foto's :D

Mijn cat vaart op 12 cellen en een 700 neodym motor van hopf, moet nog 14 cellen proberen. Het gewicht ligt op 1400 gram ongeveer, dus komt aardig overeen met jou cat

Ik zelf ben bezig met een 2e model cat die aan de onderkant een totale make-over krijgt en de bedoeling is om met een mal te gaan werken en om uiteindelijk een keer een full carbon romp te maken (ooit 8) ) als alles goed gaat..

Op het Xtremercboats forum heb ik ook een keer een paar tips gekregen kwa motorisering : http://www.xtremercboats.com/phpBB/viewtopic.php?t=6693

misschien dat je er nog wat aan hebt

Succes met de verdere bouw!

groeten jurriaan
 
Rob :

Nog even 1 laatste vraag van mij, een volwassen puber. :D

Machine heeft draden gelegd:

maak me niet al te jaloers nu, en zeg in ieder geval DAT :


de romp nog wel uit 2 aparte schalen bestaat, en NIET uit
1 stuk bestaat ?????????????????????? ( bedoel dus : 2 aparte
helften gemaakt/"getrokken" en later samengevoegd, ipv :
romp is in zijn geheel, in 1 keer "getrokken", dus zonder koppelnaad
overlangs)

Gerwin Brommer
 
Het zijn idd 2 halve rompen die voor uitharden worden samengevoegd.

De 2 helften worden eerst verwarmd op ong. 100 C zodat ze vormvast zijn, halve sterkte.(en weer afgekoeld)
Dan wordt de gehele romp uitgehard met de 2 helften op elkaar op een hoge temp. hier krijgt het carbon i.c.m de epoxy pas zijn ultra sterkte.

@Jurriaan, ik heb mij grotendeels beperkt tot uiterlijke wijzigingen, de onderkant romp e.d zijn grotendeels gelijk.
carbon is leuk materiaal maar bewerkt moeilijk.
 
Rob : Merci !

Doe jezelf een plezier en zet gelijk een goede motor in jouw Cat !

Het zou zonde zijn als je achteraf moet besluiten om een andere
motor te MOETEN plaatsen, en dus moet gaan slijpen in jouw romp,
i.v.m. andere motormount of as, bijvoorbeeld !

Jouw romp VERDIENDT t beste ! :lol:

Gerwin
 
Back
Top