Zoektocht
Heren, dank voor de reacties en het meedenken. Ik heb besloten het een en ander eens op amateuristisch empirische wijze aan te pakken. Maar eerst mijn reacties op een aantal opmerkingen/vragen
@Arjan mbt onderdruk: ik zie bij de proefjes die ik gedaan heb inderdaad een blok in de grafiek ontstaan waarbij tijdens de motorloop de hoogte 'ineens' 2-4 meter hoger is. Om het effect van de onderdruk in de nieuwe proefjes uit te schakelen heb ik de prop en turbospinner er af gehaald.
@Terence: mooi dat die van jou het wel doet... Die van mij soms. Gisteravond heb ik nog 3 starts gemaakt en bij 2 van de 3 ging het goed. Initialisatie op 0 meter en de start vanaf 2 meter. Dus het kan wel!
@Superior, mbt de plaatsing. Altis ligt bij mij ook vlak achter de motor en op de regelaar. Dus mogelijk verstoring van luchtdruk én electronica. Daarom nu de ALtis zo ver als mogelijk achter in de romp thv de vleugelopening geplaatst. Bijkomend voordeel is dat ik de hoogte direct kan aflezen door mijn transparante folie
@Rick_NL, jij als vliegprof hebt me op het idee gebracht om het maar eens systematisch aan te pakken, daarover zo meer.
@Wimh, ja weet ik. En ik laat hem zeker zo lang met rust omdat de regelaar ook die ongeveer nodig heeft.
@Frans46. Mede vanwege jou opmerking en die van Superior heb ik hem nu naar achteren verplaatst.
De Proef
Op mijn bouwzolder heb ik de Climaxx van zijn prop en turbospinner ontdaan en de vleugel gemonteerd op de romp. Vervolgens de F5J firmware in de Altis en vervolgens 5 keer de volgende procedure doorlopen:
1. spanning aansluiten
2. twee minuten wachten
3. motor 10 seconden laten lopen
4. twee minuten wachten
5. spanning er af
De romp heb ik niet van zijn plaats gehaald en is gesloten na het aansluiten van de spanning.
Laat de grafieken voor zich spreken:
F5J Firmware
Vervolgens heb ik hetzelfde gedaan met de firmware waarmee je kunt oefenen:
Identieke proef met Firmware 1.7
De enige voorlopige conclusie die ik trek is dat er een constante is die per initialisatie verschilt en die er voor zorgt dat de hoogte langzaam oploopt.
Ik ga hem zo eens een uur laten liggen, kijken wat ie dan doet..
Verder lijkt het of de 1.7 firmware er minder last van heeft, de bereikte hoogtes zijn minder hoog.
Wat kunnen jullie concluderen uit deze logs? En wat zou ik nog eens kunnen testen. Wat ik zelf al bedacht heb is om dit ook buiten te herhalen. Hoor het graag!
JB