aluminium buis

  • Topicstarter Topicstarter jacques
  • Startdatum Startdatum
J

jacques

Guest
De kabel die gebruikt wordt voor het aansluiten van de motor ed is wel erg zwaar.
Heeft iemand wel eens geëxperimenteerd met aluminium buis/staaf als medium?
 
Wat voor motor cq motorstroom hebben we het hier over? En wat voor draden zitten er nu aan de motor?

Wil je de motor voorzien van spanning via alu buis?
Niet zon goed idee, de electrische weerstand van alu is vrij hoog, krijg je grote verliezen over.

Groeten,
Gerben
 
De weerstand van aluminium is juist vrij laag, wordt ook gebruikt voor het maken van kabel.
Ik denk aan Speed600.
 
De soortelijke weerstand van aluminium (0,028 Ohm mm2/m) is duidelijk hoger dan die van koper (0.0178 Ohm mm2/m). Het lijkt mij hierom alleen al niet zo'n goed idee om aluminium te gebruiken voor de aansluiting van je motor. Een tweede punt is dat je aluminium heel moeilijk kan solderen en dus aansluiten op je accu, regelaar en motor.
Men gebruikt inderdaad aluminium voor kabels maar de enige reden hiervoor is dat aluminium veel minder weegt. Voor een deel wordt dat weer teniet gedaan doordat je een duidelijk dikkere kabel nodig hebt dan als hij van koper zou zijn. Dit komt door de hogere weerstand.
 
Scheelt dus 57 procent in weerstand.
Je kunt de buis wel als onderdeel van je constructie gebruiken.
Bv als je een twee motorig toestel maakt kun je de vleugel ligger gebruiken als ground scheelt een kabel.
En je kan de pijp weer mooi gebruiken als houder voor je cellen.

Je kan aluminium wel mooi klemmen en schroeven.
 
Ook niet zo'n goed idee. Het gaat allemaal erg ver om hier uit te leggen maar je blijft het probleem houden van de aansluitingen. Een klein tipje van de sluier zal ik proberen op te lichten.
Wanneer twee verschillende metalen met elkaar in aanraking komen heb je en spannings verschil tussen die metalen (potentiaal verschil). De principe werking van batterijen berust hierop. Wanneer je een aluminium kabel (of buis) verbindt met een koperen draad zal dat een spannings verschil opleveren van een paar tiende volt. Dit lijkt niet veel maar het kan behoorlijke problemen veroorzaken. Het grootste probleem krijg je met de versnelde corrosie van het aluminium. Op de plek waar het aluminium in contact komt met het aluminium zal het laatste corroderen zodat er na verloop van tijd gewoon een gat in valt. Dan kan je ook nog problemen krijgen met je regelaar, de ontvanger en zelfs met de accu. Het laatste komt hoogst zelden voor maar het kan gebeuren.
Toen ik nog bij Fokker werkte kende we deze problemen maar al te goed. Er moesten allerlei voorzorgsmaatregelen getroffen worden om geen ellende te krijgen. Een belangrijk punt was dat de romp (aluminium) wel verbonden is met de "aarde" van de elektrische installatie (meestal de min) maar er geen deel van uitmaakt. Dit betekend dat anders dan bij een auto alle apparatuur in een vliegtuig een + en een - draad heeft. De - wordt dus NIET aan de romp gemonteerd zodat die als "- kabel" kan dienen.
Alles bijelkaar wel een leuk idee om enkele grammen te besparen maar niet echt haalbaar. Uiteindelijk zal de oude manier van twee koperdraden gewoon het beste blijken te zijn. Hoewel er één metaal is dat beter geleid dan koper en dat is zilver. Helaas wordt dat wel erg duur en het probleem van het potentiaal verschil blijft.
 
Speed 600: 1.5kwadraat draden gebruiken. Draden zo kort mogelijk houden. Regelaar dicht bij motor en accu plaatsen.

De winst zit hem in een borstelloos motortje en lipos.....

Groeten,
Gerben
 
Nochtans zijn er wel al leuke experimenten gedaan met het wikkelen van motoren met gelakt aluminiumdraad ipv koperdraad. Het idee hierachter is dat de verhouding weerstand/gewicht bij aluminium beter is dan bij koper. Als je toch wikkelruimte zat hebt, en je overweegt dunner koperdraad te gaan wikkelen om gewicht te staren is het beter met aludraad te wikkelen dan met koper (vulling is beter)

Maar inderdaad, in theorie mooi, maar in praktijk (draden verbinden enzo) een hoop "zever" die de winst wellicht niet waard is...

Niels
 
Back
Top