Aluminium CNC router [zelfbouw project]

Discussie in 'CNC' gestart door rikdragonfly, 24 jun 2009.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Rik, even een vraag: waarom stuur je de hoofd-as waar de brug aanvastzit met 2 motoren aan? Dan is de boel toch statisch overbepaald?

    In precisie engineering oplossingen wordt dit vaak maar aan 1 kant aangedreven, maar dan is de overspanning ook een stuk kleiner.
     
  2. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Nauwkeurigheden van motoren zijn zo groot dat je minder problemen hebt dan met 1 lange riem bijvoorbeeld. Overspanning te groot om eenzijdig aan te drijven (eisen aan geleiding dan zo groot dat dit een betere oplossing is). Grote CNC machines werken vaak ook met 2 kogelomloopspillen, aangedreven met 2 motoren, stabiliteit van brug gaat fors omhoog wanneer deze aan 2 zijden opgesloten is, zeker wanneer je zijdelingse krachten op je frees gaat zetten (en die komen erop). Grote jongens doen het hetzelfde dus. Ik kan me deze oplossing zeer goed voorstellen :yes:

    Mooi project, blijven posten die plaatjes! :cool:
     
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Rob, dank je voor je antwoord. Duidelijk verhaal. Ik ken de CNC wereld niet echt, enige reden die ik me voor kon stellen was de grote overspanning en dat blijkt dus inderdaad de boosdoener te zijn.
    Ik ben meer de pick-and-place machines gewend die op een salontafeltje passen.
     
  4. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Das toevallig, daar heb ik me ook een tijd mee bezig gehouden, die machines halen hun nauwkeurigheid voor een groot deel uit de software. In dit geval SMD componenten, oppakken (vacuum), meten en gecorrigeerd wegzetten op een printplaat. Ook het hele XY stelsel kende kalibratie, alles wat niet 100% was, werd softwarematig gecorrigeerd. XY geleidingen staan nooit 100% haaks en geleidingen zijn nooit 100% recht, die kleine (duizendste millimeters) afwijkingen werden bepaald en met software recht getrokken. Wel een andere tak van sport, waar acceleratie en decelleratie de grootste krachten opleverden, niet een component zoals een frees.

    Sorry Rik, voor zijsprongetje...
     
  5. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Oh maakt niet Rob, bedankt voor je uitleg, dit is inderdaad de reden.

    Sommige vroegen zich ook af of dan niet de boel schreef gaat staan. Maar door aan het begin de motoren helemaal terug te laten lopen, kun je ze kalibreren.

    Ik ben nu bezig eerst mijn MW54 Turbine af te ronden, dus even geen tijd voor de CNC. Het scheelt dat de CNC die ik al heb (BF20) nu gebruiksklaar is, dan kan ik de onderdelen strax wat sneller maken.

    Arthur, de kabel komt van DamenCNC

    Gr. Rik
     
  6. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @MeneerRob


    Vreemde zaak een vriendje van mij heeft een 5Mtr lange 5assige freesbank en die worden aangedreven door tandriemsnaren en niet door kogelomloopspillen.

    Gr Japiooooo
     
  7. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    @Rik,

    Prachtige machine ben je aan het maken.

    Ik heb alleen (nog) 1 vraagje over de geleiding.
    Waarom gebruik je links en rechts een aandrijving? Als je aan 1 zijde een verschikkelijk stijve geleiding maakt en aan de andere zijde alleen de rotatie om die geleiding opvangt, zoals volgens mij ook bij een conventionele draaibank gebruikt wordt, dan bespaar je een aandrijving en kun je nooit synchroniteitsproblemen krijgen.

    Kun je met een dergelijke machine ook aluminium blokjes, bijv. lagerblokjes, 2D bewerken? (ik zou in de (financiƫle) toekomst ook graag een CNC frees bouwen waarmee ik alu lagerblokjes kan maken en (harde) alu plaat tot 3mm kan frezen, werkbereik X=600mm, Y=400mm en Z=30mm)

    mvg

    Leo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 mrt 2010
  8. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Schrittmotoren verliezen stappen .
    Heb je 2 motoren op de X-as kan je verschillend stappen verliezen .
    Dit heeft tot gevolg dat de brug scheef gaat lopen met nog meer stappen verlies, dit kan zover gaan dat de freesbank staan blijft met veel kabaal.:D

    Dit probleem heb ik al eens gezien bij iemand die zelf een frees hat gemaakt en die kon alleen maar langsam frezen.

    Toen ik ging kijken voor mijn CNC frees wist ik dat er maar 1 motor op de X mocht zitten en de andere kant mee aangedreven word door een tandwielsnaar.
    Verlies de motor schritte is het automatisch op bijde kanten gelijk.

    En ik wou sterke motoren er op die makkelijk 60mm/sec aan kunnen.

    Mvg Johan
     
  9. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    @ Jaap

    Freest hij er ook alu, staal of rvs mee? ik gok alleen hout? dan maken de toleranties niet zo veel uit. Met een riem tussen beide assen ga ik echt geen 0.01mm nauwkeurigheid halen :)

    @ Leo
    Dat is lastiger en duurder dan een 2e motor + spindel kopen. Ja hier kun je makkelijk alu blokjes mee frezen. Juist omdat ik er een hoogtoerige freesmachine op maak, is het bovendien ook zo gebeurd.

    @Johan
    stappenmotoren verliezen als het goed is geen stappen. Als ze dat doen, dan heb je met elke andere cnc die geen feedback op de as heeft ook een probleem. Bij diegene waar jij het over hebt, die heeft dan geen goede drives/motoren gekozen ofzo?. Mijn motoren zijn 3Nm, dat is vrij fors voor zo'n machine...

    Op mijn grote cnc (bf20) heb ik 2Nm motoren met een 1:2 overbrenging, en ik haal zonder stapjes te verliezen 300mm/sec als ik wil :)

    ach, we zullen zien wat er gebeurd als het geheel klaar is :D

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2011
  10. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Met 300mm/sec zou jouw machine een eilgang hebben van 18 meter per minuut.
    Ik heb zelf 6,4 Nm motoren met kogelomloopspindel en direct op de de spindels
    Mijn drivers zijn op 3200 mikrosteps ingesteld en kan maximaal een eilgang van 4 meter per minuut halen.
    Hoger word het onbetrouwbaar
    Volgens mij kunnen stappenmotoren helemaal niet zo snel dat je de 18 meter haalt
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik heb er 355Ncm 4,2A stappen motoren op van Nanotec er op zitten .

    En die verliezen gewoon stappen .:D

    Dit kan ik in Wincnc gewoon kontroleren na een freesjob.

    Niet dat ik er iets van zie in het produkt maar het gebeurt wel.

    Mvg Johan
     
  12. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    @chof:
    ik werk met MACH3, en die geeft aan hoeveel mm/sec :)

    @Johan:
    Ik controleer het aan de hand van de positie van de as aan het einde van de job. Als ik m van te voren nul, kijk ik of hij aan t eind ook weer op nul staat, en dat klopt tot nu toe nog altijd.

    Het ligt niet alleen aan je motoren denk ik. Ik stuur ze met 1/16 e microstep en 50V. Bovendien heeft het verliezen van stappen volgens mij ook met je stroomlevering capaciteit te maken, en dan heb ik het niet alleen over de transformator. In mijn sturing heb ik 0.05F aan bekerelko's zitten, die zorgen voor snelle stroomtoevoer.

    Hoe zit dat bij jou?

    Gr. Rik
     
  13. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Ik werk ook met mach 3 en die geeft bij de motortunning mm/min
    aan
    En niet mm/sec , kan het tenminste niet vinden
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2010
  14. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    1/125 microstep en 60V

    Ik kan mijn CNC frees tot 4000mm/min in snelgang laten lopen maar hij staat nu op 2400 mm/min. (wil nog kunnen reageren als er iets is :D)
    Frezen in de Gammaplaat doe ik met 900 mm/min , Depron met 1200 mm/min.

    Als ik 300 mm/sec lees denk ik verkeerde waarde aangegeven .
    30 mm/sec zou ik eerder aan denken , wat voor frezen die alu bewerken heel normaal is .

    Mijn CNC frees is gekocht voor hout en depron en af en toe een stukje gfk .
    Alu zal ik niet gaan frezen .

    Mvg Johan
     
  15. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Hej,

    dat is inderdaad iets om even naar te kijken, ik dacht dat er mm/sec stond, maar het zou ook mm/min kunnen zijn..

    het zal idd wel 300mm/min zijn.

    Gr. Rik
     
  16. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Hoi,

    Ik heb deze week weer een keer tijd gehad om aan de cnc te werken. Ik heb de X-supports gemaakt, en de spindels afgedraaid.
    In de spindels heb ik spiebanen gefreesd, de tanriemschijven geboord en voorzien van een spiebaan, en een spietjes ervoor gemaakt.
    Foto's:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu moet ik de motorsteunen maken en het karretje voor de x-as. Dit is allemaal CNC freeswerk, dus dat zou even kunnen duren (ik moet eerst code maken).

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2010
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Erg mooi ...dat ziet er profi uit...

    Cor
     
  18. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    tnx,

    ik moet nu eerst CNC code maken, dus dat gaat ff duren.
    De dragers van de x-as moeten over de breedte een sleuf krijgen van 27mm (voor de kogelomloopmoer) en een sleuf van 35mm( voor de lineaire geleiders). Omdat de drager uit 2 helften bestaat, moet ik het dus wel met cnc doen.

    Gr. Rik
     
  19. ruudvetter

    ruudvetter

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    1
    Hallo Rik,

    Leuk project om te zien hoe je de portaalfrees gaat bouwen.
    Binnen de Modelbouwvereniging Hilversum zijn we bezig met een 3D printer te bouwen. Ik hoop dat we net zo goed zullen slagen als jij. Ik heb een vraag over jouw model.
    Waarom gebruik je snaren om de spindels aan te drijven. Is het niet veel beter om ze direct op de assen van de stappenmotoren te koppelen ?
    Heb je dit met een speciale reden zo ontworpen ?

    Groeten Ruud vetter
     
  20. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    weer lekker in de weer zie ik.
     

Deel Deze Pagina