Aluminium hardsolderen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Micropuller, 12 apr 2006.

  1. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Iets wat ik altijd al lange tijd wilde leren is het hardsolderen van aluminium. In het verleden heb ik wel een wat geexperimenteerd met zachtsoldeer, maar dit bleek toch geen al te beste resultaten op te leveren. Een paar weken geleden besloot ik om het maar eens serieus aan te gaan pakken.

    Om te beginnen kocht ik een goede propaan/zuurstof hardsoldeerset, de Gloor ME2000:
    [​IMG]

    Toen moest ik nog aan het juiste toevoegmateriaal en flux zien te komen. Dit bleek nog niet zo makkelijk (aluminium hardsolderen wordt in Nederland blijkbaar niet zo veel gedaan) Na her en der wat informatie te hebben ingewonnen kreeg ik een tip van een wat oudere metaalbewerker (waar zouden we zijn zonder deze echte vakmensen) om eens contact op te nemen met de firma Delville uit 's-Graveland. Deze leverde volgens hem de enige bruikbare materialen hiervoor. Hij waarschuwde me wel dat het niet makkelijk zou zijn om er mee te werken, aangezien het soldeer pas bij 580 graden celsuis smelt, terwijl het smeltpunt van aluminium rond de 650 graden ligt.

    Een telefoontje en een paar dagen later werd er een pakketje bezorgd met de benodigde spullen. Na flink wat experimenteren, waarbij de voorraad propaan en zuurstof bijna werd opgebruikt, kreeg ik eindelijk de slag te pakken (zie foto)

    [​IMG]

    Links: een massief stuk staf (rond 50mm, 13mm dik), waar een stukje pijp 31x28 op is gesoldeerd. Rechts: twee stukken massief (Ok, in het bovenste stuk is een gat geboord...) rond 50x21mm en rond 35x18mm.

    Als je eenmaal doorhebt waar je op moet letten valt het eigenlijk best mee. Wat mij aanspreekt is hoe "clean" het eindresultaat wordt. Ik denk dan ook dat ik maar eens ga proberen een aluminium uitlaatflens en bocht voor mijn nieuwe puller te fabriceren.
     
  2. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Dat ziet er inderdaad niet verkeerd uit. Waar moet je precies op letten?
     
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Allereerst het materiaal in zijn geheel verwarmen. Ik werk daarbij "van buiten naar binnen", oftewel naar de soldeernaad toe. als het materiaal een soort oranje gloed af begint te geven voeg ik m.b.v. de soldeerstaaf flux toe. niet te weinig, anders vloeit het soldeer niet. Daarna blijven verwarmen en de vlam goed in beweging houden (doe je dit niet dan wordt het materiaal plaatselijk te warm en zakt het in elkaar) Als de flux gesmolten is en echt goed waterig is geworden, wordt het tijd om het soldeer toe te voegen. in principe moet dit door de hitte van het te solderen materiaal smelten, maar om dit wat op gang te brengen mag je het heel even aantippen met de vlam. Als het toevoegmateriaal begint te smelten kun je het sturen met de vlam (het soldeer volgt de warmte) Soldeer blijven toevoegen tot je de hele naad gehad hebt (tussentijds het toevoegmateriaal steeds voorzien van nieuwe flux, hiertoe doop je het warme staafje gewoon in het poeder, dan blijft de flux vanzelf plakken)
     
  4. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Interessant topic. op dortmund was er ook iemand met een stand met een product om aluminium te solderen. Maar dit was waarschijnlijk zachtsolderen, hij deed het met een eenvoudig butaan brandertje. Eindresultaat was wel mooi (niet zo mooi als jouw voorbeeld, je zag namelijk kleurverschil)

    Wat is het verschil tussen hard en zacht solderen. Ik doel dan meer bij welke toepassing voldoet zachtsolderen niet meer? Voor wat voor toepassing voldoet zacht soldeer nog wel uitstekend?

    Heb er wel eens aan gedacht zelf een uitlaatje in elkaar te knutselen.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het resultaat lijkt erg veel op hetgeen ik bereikte met 'Castolin' van de firma Terolas uit Delft. Meteen een gewone 'dakgoot' soldeerset, zonder zuurstof. Voordeel van een zuurstof set is dat je de warmte invoer en daarmee het verwarmde deel veel lokaler/kleiner houdt.
     
  6. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Dit is bijzonder mooi werk, proficiat.
    Want aluminium is héél reaktief met zuurstof op die hoge temperatuur. Hopelijk is de structuur niet te hard veranderd, zodat het materiaal sprok is geworden.
    Industrieel wordt aluminium gelast met een vlamboog onder argon atmosfeer.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    'sprok' = bros?
     
  8. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    micropuller

    da's een mooi brandertje zeg.....
    daar kan je mooi laswerk mee uitvoeren

    waarschijnlijk niet zo goedkoop.....
    een gokje..... 150 euro?


    groeten
    steffe
     
  9. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Inderdaad sprok=bros , het kwam zo spontaan niet bij me op.
    Gaat het niet om al wat flux toe te voegen tijdens het verwarmen? Dat beschermt het materiaal vanaf het begin.
     
  10. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Dat had ik ook met zachtsoldeer. Waarschijnlijk komt dit doordat zachtsoldeer uit meer / andere materialen bestaat. Het soldeer wat ik gebruik bestaat voor 88% uit aluminium en daarbij 12% silicium.

    Volgens de norm is alle soldeer die smelt onder de 450 graden zachtsoldeer. daarboven wordt het dus hardsoldeer genoemd. Zachtsoldeer kun je in mijn ervaring alleen gebruiken voor verbindingen die niet belast worden of aan trillingen en / of hitte worden blootgesteld.

    Daarbij komt nog eens dat de vlam veel heter is. Ik heb voor de gein ook eens geprobeerd iets te solderen m.b.v. een butaanbrander. Tegen de tijd dat het materiaal heet genoeg was had ik een lamme arm en was de gasbus behoorlijk leeg.

    Klopt, dit doe ik zelf ook (Tig-lassen) Ik moet echter zeggen dat een dik stuk aluminium aan een dun pijpje solderen een stuk makkelijker gaat dan lassen.

    Ietsje meer (ca. Eur 450,00 ex. de BTW) Ik gebruik deze set ook bij mijn dagelijkse werkzaamheden, daarom was ik in staat er een te kopen. De hele set, inclusief de gasflessen, is eigen bezit (dus geen huurflessen), dit maakt het tot een vrij prijzig geheel.
     
  11. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb er de uitlaatbocht + flens voor mijn heli mee gesoldeerd (8,5cc OS MAX FSR motor).
     
  13. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ikzelf niet, maar als ik hun website bekijk (http://www.pw.al85.de/) lijkt het heel erg op Technoweld (http://www.technoweld-fusion.com/english/index.htm)

    Dit middel behoort voor zover ik kan zien tot de zachtsoldeersoorten
    Daarom zei ik ook "in mijn ervaring" Ik heb ook wel eens geprobeerd een uitlaatpotje in elkaar te solderen, maar deze viel mettertijd toch uit elkaar. Ik vind het moeilijk om iets te zeggen over de kwaliteit van verschillende soorten aluminiumsoldeer, juist omdat er zo veel zijn en er daarnaast veel andere factoren zijn die bepalen of een soldeerverbinding betrouwbaar wordt.
     
  14. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    in het weekend zal ik even enkele testen uitvoeren
    het is geen al85 of een produkt van technoworld....

    ik zal de specificaties van het lastoevoegmateriaal vermelden
    ik hou julie op de hoogte

    groeten
    steffe
     
  15. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik ben benieuwd :D
     
  16. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    eerlijk gezegd;....
    ik ook....

    voor 10 lasstaven van 25 cm.....+- 6,9 euro
    das geen geld...
    vast en zeker een test waard voor deze som

    we zien wel

    steffe
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  18. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    @Ron;
    Zo te zien hebben we het over hetzelfde soort soldeer:

    Zoals ik al eerder zei bestaan mijn soldeerstaafjes uit 88% aluminium en 12% silicium (Al88Si12)

    Dit zou betekenen dat jou uitlaatbochtje is hardgesoldeerd, wat weer (mede) verklaart waarom deze het zo goed uithoudt.
     
  19. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    voila

    mijn toevoegmateriaal is binnen:

    ROLOT 604
    konstrukteur: Rothenberger
    smelttemperatuur 480 °C
    S-AlSi5-F
    fluxmiddel: F-LH 1

    smeltbaar met een propaanvlam (verfbrandertje?)..... we zien wel
    of heeft er al iemand ervaring met dit las toevoegmateriaal?


    steffe
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nope, zonder zuurstof gesoldeerd. Misschien ben ik wel een natuurtalent ;) Of ik vloog niet wild/heet genoeg met mijn Graupner Helimax. Ik vond Castolin prettig werken. Werkstukken opstellen, nog eens niet gefixeerd, vloeimiddel met water tot papje maken, paar stukjes Castolin rond de las leggen, vloeimiddel rond las en op Castolin aanbrengen, verhitten tot Castolin gaat vloeien, trok mooi naar de overzijde van de las.
     

Deel Deze Pagina