Aluminium lassen

corvl

verslagschrijvers
Gisteren de nieuwe auto opgehaald (L200 van mitsubishi), mn vliegtuigjes kunnen nu nog een slagje groter worden :-) Voor de honden wilt het vrouwtje een hondenkooi in de laadbak hebben. Dus wilde er al bijna aan beginnen om er eentje in elkaar te lassen, maar nee hoor , het mocht niet van ijzer zijn, moet van Aluminium :-/

Hoe las ik aluminiun?
Ik heb deze inverter:
Telwin Technology MMA 210HD 180A/ Welding Machine/ New: Amazon.co.uk: DIY & Tools

Ik heb eventjes snel gegoogled en heb begrepen dat je met een inverter ook aluminium kan lassen ... kan dat met mijn apparaat, wat heb ik er nog voor nodig?
- een fles met een gas erin?
-een "speciale" kop voor de electroden.

en dan is het een kwestie van oefenen??

bedankt,
Cor

Cor,

Ik las altijd op ac,wolfram electrode in de toorts en 100% argongas.
Matriaal toevoegen,alu staafjes.

Zet de balance (SP) niet te hoog,hoe hoger,hoe groter en wijder je smeltbad.
Even uitproberen,ik las al ruim 30 metaal enz,maar met alu pas 2 jaar,het is echt wel oefenen hoor,liefst beginnen met goed schoon (nw ) alu.

Of het met jou apparaat kan weet ik zo niet,ik heb deze:Free Profi Inverter tig ac/dc 200E amp

Nieuw Type: Tig Vermogen: 150 tot 250 ampère

Met jouw apparaat kan je geen aluminium lassen.
Hiervoor moet je een AC optie hebben.

Met DC ( gelijkstroom ) kan je staal en RVS lassen, voor aluminium heb je AC ( wisselstroom ) nodig, en omdat je dan elke keer dat de polariteit wisselt, dus bij 60 hz 60 keer per seconde, je opnieuw met hoogfrequent de boog moet starten, betekent dit dat de hoogfrequent generator aanzienlijk zwaarder en anders is als bij gewone DC apparaten.

Hierdoor word ook het prijsverschil duidelijk tussen een DC en DC/AC machine, er is veel meer technologie nodig.

Jou apparaat heeft een lift arc, een dure term om te vertellen dat je geeneens een hoogfrequent heb en dus met de hand een boog moet trekken, althans bij TIG lassen, want met elektrodes moet dit altijd.

Aluminium lassen is trouwens een stuk lastiger als staal of RVS, ik zou voor RVS gaan, dat kan je wel zelf.

@Triliwillie: dat is dan jammer. Wordt geen aluminium lassen voor mij dan. Het zal dan toch een hondenkooi worden van ijzer of eventueel gepopnageld aluminium.

Bedankt voor de info.

Cor

Back