Aluminium staf op metaaldraaibank

Ik krijg ernstig het vermoeden dat we allemaal weer veel te moeilijk zitten te denken. Zoals ik al zei: wat is precies de bedoeling? Als ik het zo'n beetje interpreteer heb je een klem bedacht, waar de pendel ingestoken wordt en dan op de één of andere manier gefixeerd (er valt iets in het sleufje) In dat geval zal het niet veel uitmaken of de onderkant van de sleuf parallel loop met de pendel of onder een hoek staat. Waarschijnlijk hoeven de zijkanten ook niet onder een hoek te staan, maar kan hetgeen de pendel blokkeert ook onder een hoek in de klem worden gezet.
Nogmaals, het is bijna onmogelijk om de beste oplossing aan te dragen, zonder dat we alle details van het ontwerp kennen. Als je die om wat voor reden dan ook niet openbaar kunt/wilt maken, houdt het een beetje op.

Edit: daarnaast zou het prettig zijn als je iets meer over je eigen achtergrond vertelt. Waar is dit voor bedoeld, wat is jouw achtergrond en over welke kennis en ervaring beschik je zelf? Het maakt nogal uit of we iets moeten uitleggen aan iemand met de enige kennis en praktische ervaring, of iemand die net zijn eerste lijntjes in Autocad heeft gezet en nog nooit een metaalwerkplaats van binnen heeft gezien.

Excuus voor alle onduidelijkheid. Ik zal het één en ander toelichten.

Ik ben een student industrieel ontwerp en ik werk part-time als ontwerper bij een armaturen fabrikant. Dit is een persoonlijk project waar ik in mijn vrije tijd aan werk. Ik heb veel ervaring met SolidWorks. Ik probeer wanneer mogelijk langs te gaan bij de fabrikant als ik een onderdeel heb ontworpen geproduceerd wordt om zo meer kennis te vergaren over de productiemethoden en de (on)mogelijkheden. Ik heb ervaring met het ontwerpen van sheet metal onderdelen, aluminium profielen, (blad)veren en (spuit)gietonderdelen. Weinig tot geen ervaring met draaien en frezen dus.

Wat betreft het onderdeel heb je gelijk. De staf wordt in een gat geduwd en gefixeerd d.m.v. de groef. Er is weinig tot thermische belasting en bijna alleen in de lengte is er sprake van geringe mechanische belasting. Er is inderdaad een scala aan oplossingen mogelijk. Ik zou ook voor een oplossing kunnen gaan waarbij de vlakken van de onderdeel gewoon haaks op de as staan. Echter zorgt het ontwerp waarmee ik dit topic ben gestart voor de meest elegante oplossing in verhouding tot assemblage en andere onderdelen. Daarom ben ik ook geïnteresseerd in de mogelijke productie van die onderdeel. Mocht dit onderdeel zo niet geproduceerd kunnen worden dan ga ik voor een andere productiemethode of een geheel ander ontwerp van het onderdeel.

En het fixeren gaat d.m.v. een borgboutje? Een plaatje wat in een sleufje glijdt? In dat geval is het veel gemakkelijker om het boorgaatje of het sleufje onder een hoek in je klem te maken.

Fixeren gaat inderdaad d.m.v. een plaatje. De andere oplossing die jij voorstelt heb ik inderdaad ook over nagedacht de gewenste hoek naar een ander onderdeel vertalen. De staf moet namelijk onder een hoek van 10 graden op het andere onderdeel uitkomen.

Dat gleufje, is niet te maken.
Alles is te maken!
Als ik onderstaande lees;

De staf wordt in een gat geduwd en gefixeerd d.m.v. de groef.

is het niets anders dan een groef voor een "E-ring", alleen niet haaks op de as.

optima10.jpg

Ik snapte wat t was, alleen de combinatie van die vlakken is gewoon niet te maken. het cilindrische vlak van de diameter zal ook onder die 10 graden komen te staan, en dan ligt die clip ook gewoon vlak aan ipv op wat piekjes.

Daar niet van, Wat is het nut dat het rond is en niet gewoon massief aan je andere onderdeel? draaien kan het immers toch niet meer...

Wat cheeta afbeeldde was precies wat ik bedoel. je as rond en die 10 graden in je tegenonderdeel maken.

Juist. Maar dan meer zo:
Als je goed kijkt naar mijn schetsje, zie je dat alle te bewerken vlakken bij mij haaks op elkaar staan. Ik zou de vlakken die onder een hoek staan pas op het laatst aan de buitenkant van de onderdelen aanberengen. Zo behoud je de uitstraling en de functionaliteit, terwijl het heel makkelijk te maken is.

Als je goed kijkt naar mijn schetsje, zie je dat alle te bewerken vlakken bij mij haaks op elkaar staan. Ik zou de vlakken die onder een hoek staan pas op het laatst aan de buitenkant van de onderdelen aanberengen. Zo behoud je de uitstraling en de functionaliteit, terwijl het heel makkelijk te maken is.

Ik snap wat je bedoeld. Het dikke vlak van het groene onderdeel moet wel horizonaal blijven en evenwijdig aan de vloer. Bedankt voor de inzichten ik ga er weer mee aan de slag.

Back