Aluminum Mini-H FPV&Gimbal Version

En weer een nieuwe verslag.

Na het spelen met mijn Mini Hexa met gimbal wil ik ook een Mini-H met gimbal maken. Maar, gebleken is dat de bodem plaat waar de gimbal aan hangt dan niet van kunststof moet zijn om de betere resultaten te halen.
Vandaar een Aluminium versie. We gaan er 2 bouwen met dezelfde power setup. De een is echter met een vaste GoPro en een FPV setup, de andere is voor een GoPro gimbal.
Ik wil ze zo veel mogelijk gelijk houden zodat ik straks 1 basisplaat kan laten frezen voor beide quads. Voorlopig maak ik ze zelf.
De armen behoud ik voorlopig bewust van ZMR.. Armen vangen de meeste impact op en buigbaar aluminium krijg je dan nooit meer recht. De armpjes van kunststof breken, maar voor een paar euro heb ik een berg nieuwe. Dat scheelt me veel tijd... en ze werken eigenlijk best goed. Wellicht dat ik bij het laten frezen van de basis platen wat armen mee pak om te testen.
De basisplaten zijn gebaseerd op de HK550GT platen voor Align helikopters. Ik gebruikte deze voorheen, maar hebben een zwakke plek. Die heb ik eruit gehaald in mijn ontwerp, en tevens kunnen de armen nu op 3 plekken aan het frame gemonteerd worden. Meestal zie je dat er maar 2 bouten door het frame gaan, en 1 bout enkel door de armen. Dit wilde ik vermijden. Ook heb ik de voorkant iets verlengd om de Props uit beeld te halen, en de balans iets te verbeteren.
Vandaag het begin van de MiniFPV. Ik zal deze eerst bouwen, en later de Gimbal versie. Updates van het verslag komen als nieuw bericht, maar zijn ook altijd hier in deze post terug te vinden.
De setup
Beide Mini's krijgen:
- DIY Aluminium Basis platen
- ZMR Armen
- Multiwii FC
- Cobra 2204 1960KV
- AFRO 12A ESC
- 4S 3000Mha Accu
- Lipo Pieper
FPV Mini Specifiek
- FPV setup, nog te bepalen.
- Evt misschien een Pitch gimbal voor de GoPro
Gimbal Mini Specifiek
- DIY Aluminium Gimbal
- RCTimer Gimbal Controller
- Landingspoten
- GPS
Het begint met wat oud aluminium wat ik probeer te struinen uit containers op bouwplaatsen. Uiteraard vraag je dat even!!
Dit is 2mm dik plaatwerk. Vaak vind je dikker, maar 2mm is redelijk ideaal voor dit formaat.

Ik leg deze op elkaar en schoef ze of 2 plekken vast met een boutje en moertje. Vervolgens pak ik een HK550GT bodemplaat en teken ik de gaatjes of op de bovenste plaat. Die gaatjes boor ik eerste, en daaromheen zaag ik het ruwe model weg met een decoupeerzaag. Vervolgens ga ik met 3 soorten vijlen de frames strak maken, en dan met een schuurapparaat helemaal egaal maken. Je bent er wat tijd mee kwijt.. maar het resultaat is niet verkeerd. Uiteraard wil ik ze liever laten frezen...
Het resultaat

De spacer heb ik ook zelf maar gemaakt van aluminium. De kunststof spacers worden snel lelijk, en het gewicht is redelijk verwaarloosbaar. Ik heb ze gesneden met een pijp snijder.

Als ze dan op het frame komen ziet er dit zo uit.

En dit is een idee van het aluminium gedeelte van het frame. Hier en daar zitten wat kunststof ringen..

En met de armpjes van ZMR word het dan 1 geheel.

En wat foto's van hoe ik nu aan het testen ben. Nu nog heel even zonder FPV, maar zo snel mogelijk de FPV erop.

Laatst bewerkt: