Aluminum

vliegtuig aluminium??? hmm lijkt me wat overdreven ;). of je moet een bedrag met 6 nullen op de bank hebben.

gewoon 6060 voldoet prima. overigens bij genoeg metaalhandels te verkrijgen als je aangeeft dat het geschikt moet zijn voor cnc frezen.
 
Waarom speciaal 6061 T6? Ik zou denk ik kijken wat ik zou kunnen krijgen aan aluminium en dan kijken of het qua eigenschappen geschikt is.

Groet,

Ad Bakker
 
ik vermoed cnc frezen dan wil je wel kort verspaanbaar aluminium maar daar zijn meer soorten in.. en vliegtuig aluminium is echt overkill.
 
Aluminium ...

Vliegtuig Aluminium..,is extreem sterk,licht van gewicht en Crash Resistant.
Ik ga eerst met normaal aluminum werken..
ik heb geen cnc machine .dus alles hand werk..
mijn hexacopter wordt gemaakt van vierkante buis 10x10 0f? 15x15 en middelplaat 150x150x2mm dik.
Maat hexacopter 90 cm of 80 cm?...

Mvg
Frans
 
en extreem onbetaalbaar ;).

normaal alumium voldoet prima voor jou toepassinge zoals de 6060 serie.
extremer heeft echt geen enkele functie.
 
Vliegtuig Aluminium..,is extreem sterk,licht van gewicht en Crash Resistant.

Dan vraag ik me toch af welke legering jullie daarmee bedoelen, zoals ik al eerder opmerkte worden er nogal wat verschillende legeringen gebruikt in de vliegtuigbouw.

Licht van gewicht zijn alle Al legeringen. Alleen aluminium-lithium is lichter dan alle andere soorten, maar dat is een apart verhaal.

"Crash resistant" ken ik niet als materiaal eigenschap, dat is meer een kwestie van constructie.

7075 is 1 van de sterkste legeringen, met een sterkte en rekgrens vergelijkbaar met een goede kwaliteit ongelegeerd koolstofstaal, maar het gaat wel ten koste van de ductiliteit (lage breukrek).

Dus ben ik gewoon nieuwsgierig wat onder "vliegtuig aluminium" wordt verstaan.

Groet,

Ad Bakker
 
ik vermoed wat TS aangeeft 6061 T6 hier bedoelt wordt.
Deze legering is ook wel bekend als een vliegtuiglegering.

en 7075 is leuk maar wordt zelfs in vliegtuigen lang niet altijd toegepast mede door het grote kans op breken / scheuren.

het is maar net welke eigenschap je nodig hebt.
Crashbestendig... tsja leuke marketing praat... niks is crashbestendig... zelfs diamant niet als je het maar op de verkeerde manier toepast. Constructie is daar nog altijd van belang in.
 
ik vermoed wat TS aangeeft 6061 T6 hier bedoelt wordt.

OK, maar dan zie ik niet waarom dat zoveel duurder zou zijn dan andere legeringen uit de 6000 serie. De T6 behandeling is ook niet speciaal, gewoon oplosgloeien gevolgd door kunstmatige veroudering, dus daar zit hem het verschil ook niet in. Overigens wordt 2024 T3 zeker zo vaak gebruik voor vliegtuig vleugels en rompen, en is dacht ik nog iets sterker dan 6061 T6.

En van 7075 zei ik al dat de hoge sterkte ten koste van de ductiliteit gaat, wat in een grotere kans op scheurvorming en een verhoogde gevoeligheid voor vermoeiing resulteert. Hoewel vermoeiingsgevoeligheid een mankement van alle aluminium legeringen is.

Groet,

Ad
 
Je constructie hangt af van je materiaalkeuze.
Je kan met 6060 een redelijk sterke constructie maken en stuk kan alles.
om je een idee te geven kan je een simpele beamcalculator (Morren) downloaden en kijken wat diameter, afstand en wanddikte voor invloed hebben.
 
om je een idee te geven kan je een simpele beamcalculator (Morren) downloaden en kijken wat diameter, afstand en wanddikte voor invloed hebben.

Daar heb ik geen "black box" programma voor nodig hoor, die formules heb ik grotendeels wel in mijn hoofd, en voor het overige deel kan ik die eenvoudig vinden:D.

Maar beantwoordt mijn vraag niet: waarom is vliegtuig aluminium (6061 T6??) veel duurder dan andere legeringen? Ik zie wel dat 6060 T6 aanzienlijk minder sterk is dan 6061 T6 door (relatief) veel minder koper en wat minder magnesium.

Groet,

Ad Bakker
 
Zozo dat is weer een heel karwei.

Lijkt me meer in het kader van duur en nieuw.
Zoals toen ook alles ineens van carbon moest worden, normaal glasvezel was uit de mode.
 
De processen van 6061 en 7075 alu zijn kritischer dan normaal.
Door de toevoegingen hebben de fabrikanten een instabieler smeltbad, waardoor
ze maar een deel kunnen gebruiken voor productie.
 
Vliegtuigaluminium breekt als je het buigt

Daarom wordt het koud vervormd in de O toestand (oplosgegloeid) want dan is het nog taai en lang niet zo sterk. Na vervorming wordt het versterkt door kunstmatige of natuurlijke precipitatiehardeng (veroudering). Meestal kunstmatig, want natuurlijke veroudering duurt lang.

Platen kopen in de T6 toestand is zinloos als je het nog koud wilt vervormen. Of je moet het daarvoor oplosgloeien op ruim 400 °C, en na vervormen pricipitatie harden op iets lager dan 180 C. Bij koud vervorming voor veroudering wordt het trouwens aangeduid als T651 in plaats van T6.

Het kan dus wel, maar erg omslachtig voor hobbytoepassingen, en je moet een oven met een goede temperatuurregeling hebben.

Groet,

Ad Bakker
 
vliegtuigalu

alulegeringen voor vliegtuigindustrie zijn harder, hebben een lage breekgrens en zijn extreem gevoelig op de bewerkte zijkanten.
miste geringste kras kan een scheur betekenen bij buiging.
 
heli tom,

dat gaat niet altijd op, ook in vliegtuigen wordt buigzamer alu gebruikt. Er zijn vele soorten aluminium die gebruikt worden. Overigens liggen de eisen aan het materiaal wel vele malen hoger.
 
Back
Top