Alvast voor de koude winterdagen..

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Sirolf, 15 jun 2015.

  1. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Lipo verwarmings koffer met ingebouwde ontlader.

    Verwarming door middel van de welbekende RC bandenwarmers.
    Lipo-ontlader (c.q. tester) kan tot 12S lipo's ontladen. Ontlaad stroom is dan 5A en 15A bij een 6S
    en werkt volledig automatisch, slaat af bij een voorgeprogrammeerde voltage.
    Leuk projectje voor mezelf en misschien dat ik anderen ook op een idee breng :)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Een prachtig project Sirolf!
    En het resultaat is echt schitterend!
    Een lipo verwarmer kan in de winter natuurlijk niet ontbreken.
    Wel ben ik benieuwd vanwaar er een lipo ontlader ingebouwd zit?
    Ik heb namelijk wel een ontlaad functie op mijn lader zitten maar deze functie zelf nog nooit gebruikt.
    In de regel laad ik de lipo's op waarna ik ze leeg vlieg.
    Na afloop van een dag vliegen laad ik ze weer op, of als ik weet dat ik langer als een week niet ga dan zet ik ze jn storage mode.

    Daarom ben ik benieuwd waarom deze functie in combinatie met de lipo verwarmer zit ingebouwd.
    Want als het echt een mooie combi is wil ik dit project maar al te graag uitvoeren.
    En dan heb ik wel wat technische vragen omtrent het ontladen.

    Ik heb even opgezocht wat de werking van een regulator is, reduceren als het waren de Voltage als ik het goed begrijp.
    De regulatoren worden warm, vandaar de heatsinks met de fans ervoor.
    Nu was ik benieuwd welke regulatoren je gebruikt ( je gaf al aan de je er 12 nodig hebt om een 6S te ontladen)
    Kan je globaal uitleggen hoe je deze aansluit? Zeker aangezien je aangeeft dat het automatisch afslaat bij een voorgeprogrammeerde voltage.
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  3. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Thanks.. was leuk om te maken.
    Om te verwarmen werkt het koffer uitermate goed net zoals de ontlader zelf.
    Ontlader heb ik gemaakt naar aanleiding van een youtube filmpje waar je de lipo conditie kon bepalen
    met een watt meter en een bepaalde belasting (halogeen lampen). Ik wou mijn half jaar oude Gensace lipo testen en de IR waarde bepalen omdat ze na een half jaar zeer slecht presteerde. Heb ook nieuwe gekregen van GensAce dus top service. De slechtere lipo's presteren wel mits ze voldoende opgewarmd zijn voor gebruik... vandaar het verwarmingskoffer.. omdat ik nog ruimte in het koffer had, waarom niet een ontlader erbij.

    Heb verschillende methoden gezocht naar de juiste belasting zoals hoogvermogens weerstanden, G4 halogeenlampjes en zelfs heaters voor 3D printer tot ik de methode tegenkwam om voltage reg's te gebruiken.

    Normaal gesproken wordt de LM317 het meeste gebruikt en kan een voltage hebben tot 36V met het voordeel
    dat per regulator een ontlaadstroom van 2,5A gehaald kan worden. Ik zelf heb de HV versie gebruikt en kan tot 60V,
    met dan weer het nadeel dat met een hogere spanning de ontlaadtstroom omlaag gaat.

    Een 12S 4000mAh pack ontlaadt ik naar 50% in 20 minuten.. meer dan tevreden hiermee.
    Een 6S kan 3 keer zo snel.

    Tuurlijk is een ontlader geen must in de hobby maar vond het een uitdaging om te maken en het resultaat is me goed bevallen. Ook al maak ik er weinig gebruik van het komt zeker wel voor dat ik met volle lipo's naar huis ga
    en dan is de mogelijkheid wel fijn ze op storage weg te kunnen leggen, tevens kun je de conditie ermee bepalen
    en nieuwe lipo's er een aantal mee 'inlopen'.

    Maar goed, meeste info heb ik van RCGroups
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1901849

    Voor een autmatische ontlader is de Cell log 8S wel een noodzaak
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10952__Cell_Log_8M_Cell_Voltage_Monitor_2S_8S_Lipo.html

    [​IMG]
     
  4. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Sirolf, je hebt me weer weten te overtuigen van het nut van deze koffer.
    Dit is zeker een mooie toevoeging aan je uitrusting en daarom ga ik me volledig verdiepen op de informatie welke je gestuurd hebt.
    Ik heb zojuist meteen even de "Cell log 8S" besteld.

    Zodra ik helemaal ingelezen ben, en alle spullen binnen heb ga ik van start.
    Dus ik kom hier zeker nog op terug
     
  5. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Ik heb inmiddels de onderdelen in bestelling.

    Enkele spullen zoals de koffer, bandenwarmers, digitale thermometers, RVS plaat en enkele schakelaars heb ik al wel binnen.
    De overige spullen druppelen langzaam binnen.

    @Sirolf Ik was benieuwd waar de isolatie schuim verkrijgbaar is welke je oa. in de kofferdeksel hebt gebruikt?
     
  6. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
  7. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Oké dankje, ik zie dat deze niet meer op voorraad is bij de wit, maar er zijn vast meerdere verkooppunten die dit verkopen.

    Aluminium had ik ook voor de laadkoffer gebruikt, dit is met een dremel wel makkelijk te bewerken in tegenstelling tot rvs. En qua gewicht is aluminium ook een stuk vriendelijker, misschien dan toch maar aluminium gebruiken.

    Ik heb toch nog een aantal vragen welke betrekking hebben op het ontlaad gedeelte.

    -Zoals ik op de foto's kan zien heb je de 12 regulatoren aangesloten met 6 draden, waar sluit je deze op aan alvorens ze naar "het relay" gaan?

    -En ik zie dat je aan beide zijden van de heatsinks nog een kleine heatsinks met een stukje elektronica gemonteerd hebt, wat is dat?

    -Wat is de functie van de 5 toggle switches met lampjes? Onderbreken deze de 5 groepen regulatoren zodat je hiermee de ontlaad capaciteit kan reduceren?
     
  8. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    -Zoals ik op de foto's kan zien heb je de 12 regulatoren aangesloten met 6 draden, waar sluit je deze op aan alvorens ze naar "het relay" gaan?

    ---- elk van de 6 draden gaan weer naar aparte mini relays die dan weer geschakeld worden door de 5 schakelaars.
    De bedoeling was om 6 schakelaars te gebruiken maar doordat ik grote schakelaar wilde gebruiken kwam ik
    toch een beetje met plaatsgebrek. Schakelaar 1 t/m 4 schakelen elk 1 groep van 2 regulatoren en de laatste
    doet er 4.

    -En ik zie dat je aan beide zijden van de heatsinks nog een kleine heatsinks met een stukje elektronica gemonteerd hebt, wat is dat?

    ---- dat zijn temperatuur geregelde Fan regelaars. Hoe hoger de temperatuur van de heatsinks hoe sneller de fans
    gaan draaien. Is gelijk niet zo luidruchtig van en werkt uitstekend.
    http://www.ebay.nl/itm/181664530934?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
    had er eentje besteld maar kreeg er gek genoeg 2 voor de prijs van 1.. :)

    -Wat is de functie van de 5 toggle switches met lampjes? Onderbreken deze de 5 groepen regulatoren zodat je hiermee de ontlaad capaciteit kan reduceren?

    ---- inderdaad.. blijkt achteraf toch voor het ontladen naar een storage voltage dat ontladen met een kleine
    ontlaadstroom de spanning achteraf niet weer teveel omhoog gaat. Bijv als je de lipoos op 3.8 weg wilt leggen
    dan is dit beter om ze rustiger te ontladen.
     
  9. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Heb je toevallig een link van waar je de electronika vandaan hebt?
    Ziet er netjes uit.

    Al heb ik meer interesse in je laadkoffer.
    Heb je echt carbon gebruikt of is dat vinyl?
     
  10. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Elektronika heb ik voornamelijk van eBay en van www. eoo-bv.nl
    Is geen echt carbon maar alu platen met 3M Di-NOC carbon folie.. super spul

    Als je specifiek elektronika spul zoekt wat ik heb gebruikt kan ik je wel wat linkjes geven
     
  11. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Ik kan alleen die indicatielampje's niet vinden welke je boven de toggle switch hebt gemonteerd.
     
  12. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
  13. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Heb je een link waar je die folie vandaan hebt?

    Is dat gewoon een soort sticker? en hoe breng je dat op?
    geen last van luchtbubbels ofzo?

    vinyl met carbon print ken ik wel maar dit oogt net echt.
    Zou je ook zon strak resultaat kunnen krijgen met hout als ondergrond?

    Als je ook nog wat linkjes hebt van de electronika graag.
    Heb laatst deze besteld, nog niet binnen:
    http://www.ebay.nl/itm/261556255566?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

    Heb jij deze?

    http://www.stickerland.nl/3m-wrapfolies/dinoc-series-carbon-wrap-folie-c-290.html

    wrap folie?
     
  14. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Ik heb inderdaad de 3M folie.. de 421 om precies te zijn en kan op veel oppervlakken gebruikt worden, zelfs hout. Net zoals een sticker, eventuele luchtbellen wrijf je er zo uit.
    Je kunt t ook niet echt folie noemen zo dik is t.
    Dat is t spul van ebay dan weer wel.. verschil dat merk je wel..
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2015
  15. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    Mooi gedaan Sirolf! Hoe zit die verwarming in elkaar? De bandenverwarmers heb ik hier al 3 jaar liggen maar nog nooit toe gekomen om iets mee te doen... leg je de lipos op de plaat of eronder?
     
  16. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    ketnet vindt dit leuk.
  17. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    Schitterend gemaakt! Ik zou eigenlijk enkel het verwarming gedeelte nodig hebben, maar komt een groot deel van de warmte niet door het ontladen? Ik zou dan puur als verwarmerkist de bandenverwarmers dan op een aluminium plaat plakken en dan daarop de lipos.. geen idee hoeveel die bandenverwarmers verbruiken maar dat zie ik dan wel
     
  18. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Het ontlaad gedeelte is volledig gescheiden van de verwarmingskamer.
    De een heeft ook niets met de ander te doen, voor praktische redenen heb het in 1 koffer verwerkt.

    Beter is het om de bandenwarmers tussen 2 platen te klemmen, dan heb je de beste warmte geleiding.

    Qua verbruik.. ik kan m op mijn laadkoffer inpluggen maar heb ook een lipo gemaakt
    van 2 oudere 6s 4000mAh lipo's.
    Heb er een 3S4P van gemaakt, dus 11,1V 16000mAh... die gaat wel ff mee

    [​IMG]
     
  19. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Ik had ook nog een stel oudere 6s 3300mAh liggen welke ik heb vervangen voor nieuwe, gelukkig heb ik deze nog niet weg gegooid

    Gisteravond rustig begonnen aan de koffer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    keep up the good work..
     

Deel Deze Pagina