AM of FM

• Topicstarter Topicstarter MobFigure
  • Startdatum Startdatum
M

MobFigure

Guest
Ik had er al wat over gelezen in een recent topic in electro maar daar scheppen ze niet echt duidelijkheid.
Als ik een zender gaat kopen kan ik dan beter een AM of een FM zender nemen en wat zijn de voor en nadelen behalve dat de FM zenders duurder zijn? :lol:

het grote voordeel van FM boven AM is dat deze zenders veel betrouwbaarder zijn wat betreft bereik. Je hebt veel minder last van storing en je bereik is ook groter. Dat maakt de zenders duurder, maar ze zijn het waard. Vooral als je wat duurdere en snellere auto's gaat rijden.

yo je moet zeker een FM nemen dit met betrekking dat je circuit gaat rijden een kleine storing is al een kans op falen.

de FM is gewoon veel beter ik ben van 40MHZ AM naar 40MHZ FM gegaan en ik merk groot verschil

ja ik wilde een futaba nemen , ik neem niet gelijk een hele dure maar die fm futaba zender kost 50 euro meer als de am versie, dus het is het geld wel waard?

jah de futaba is een hele goede zender en keuze ik zou voor dat meer bedrag zeker die nemen.

Mobfigure,

als je het verschil wilt horen in kwaliteit tussen FM en AM neem dan eens zo'n draagbare radio en luister eens naar het vershil in ontvangst tussen de stations op de FM en AM band.

om je een indicatie te geven.
Vr. Grt
Cor

Dat heeft niet zozeer met het verschil tussen AM en FM te maken. AM en FM zijn modulatietechnieken, waarmee informatie (geluid, data) in een draaggolf verstopt wordt. De lage kwaliteit van AM radio komt voort uit de filtering die toegepast wordt alvorens de informatie in de AM draaggolf te stoppen, de hoogste frequentie die erin gestopt wordt is 5kHz (terwijl het menselijk oor tot >20kHz kan horen). Het is technisch/principieel geen probleem om via AM tot 20kHz te versturen, zoals dat bij FM gebeurt.

ik heb een am zender wel 40 mhz [2pl van futaba] en ga volgende jaar meerijden in 't kwc
dus moet ook circuit rijden
"want AM stoort op een FM ontvanger."
dit vond ik ook op het forum
gaat dit dan wel goed?
en weet iemand misschien hoever het bereik ongeveer is?
zodat niet m'n signaal wegvalt als ik op het verste punt ben op het circuit

Het verschil tussen AM en FM zit zoals Ron al heeft gezegt alleen in de manier waarop de informatie "verpakt" (gemoduleerd) wordt om het uit te kunnen zenden.
Bij een AM zender wordt de informatie in de Amplitude van de golf gestopt. De amplitude is de hoogte van de golf. Vandaar de naam Amplitude Modulatie.
Bij een FM zender wordt de informatie in de breedte van de golf gestopt. De breedte bepaald de frequentie. Vandaar Frequentie Modulatie.
Wanneer een signaal wordt gestoord zal dit vrijwel uitsluitend effect hebben op de hoogte van de golf. Omdat daar bij een AM zender-ontvanger nu net de informatie in zit wordt die informatie dus verstoord.
Omdat de breedte van de uitgezonden golf vrijwel niet door externe invloeden verstoort kan worden komen er dus veel minder storingen door bij een FM zender-ontvanger.
Dit is even simpel uitgelegd hoe het zit. De werkelijkheid is heel wat ingewikkelder maar dat gaat te ver om hier helemaal uit te leggen.

Simpel voorgesteld, zie het zo als een ruwe boomstam. Deze wordt door een tunnel geleid en aan de zijkanten en boven en onder door beitels glad geschaaft zodat er een gladde balk uit komt. Dit zelfde gebeurt met het signaal, hierdoor worden stoorimpulsen ook afgekapt.

Groetjes Hans.

maar stoord een am zender dan op een fm ontvanger of is dit niet waar?
en hoever is mijn bereik dan ongeveer?

AM en FM werken niet op elkaar en zullen elkaar ook niet storen, tenzij deze op dezelfde frequentie zitten. Onder bepaalde omstandigheden kunnen er zg. spiegel frequetie's ontstaan hetgeen storing kan veroorzaken. Het bereik van de meeste zenders zal, onder normale omstandigheden zonder obstakels of staalconstructie's in de buurt, zo rond de 2000 tot 2500M liggen, maar op deze afstand is het model niet meer te zien.

Groetjes Hans.

Back