American style "pre-sets".

Hallo,

Check ff het race for space topic; de 60 meter zit eraan te komen...................
Op dit ogenblik durf ik de stelling aan dat deze nieuwe benaderingswijze van het hele stijgtraject, het opsplitsen dus van worp en stijgfase mij 10 meter extra hoogte oplevert !
De weerstand van de kist in de stijgfase kan stukken kleiner gemaakt worden zodat de kist en sneller en langer doorstijgt.

Arno

Arno,

Zeker weten....dit 'matched' volledig met mijn ervaring met mijn A2's....
Ik heb overigens een mechanische manier bedacht hoe ik een A2 timer en RC apparatuur
kan gebruiken om het stabilo en richting roer aan te sturen, ik heb er wel 4 servo's voor nodig... :? ,
dus toch maar de servo's voor de flaperons in de vleugel van de Aspirin ?
Cheers

Bart

Is het jullie overigens opgevallen dat bij de meeste zo niet alle hoogtegrafieken er een sterke dip zit na de 'apogee' (hoogste punt). Dit lijkt op een overtrekbeweging. Echter ook als de kist niet overtrekt zien we deze dip.
Dit hebben we bij F1A lanceringen ook waargenomen. De werkelijke lanceerhoogte is dus ca. 1 seconde na het vlakleggen in de grafiek waar te nemen en dit is doorgaans 1 a 2 meter minder dan de 'piek' in de grafiek.
We denken dat dit komt door de bij hoge snelheid langsstromende lucht, die in de romp of in de sensor een drukverlaging teweeg brengt (Bernouilli effect). Het systeem met LCD display of flitsende LEDjes levert dus een enigzins vertekend en optimistisch beeld van de werkelijke lanceerhoogte.

Neemt niet weg dat de behaalde hoogtes zeer indrukwekkend zijn!

Vanavond, vanaf circa 20.30 tot 22.00 nog ff gegooid. Tussen twee grote buienlijnen in was het mooi rustig.....
Perfekte omstandigheden om de hoogtes eens op te meten met de nieuwe trimmethode (pre sets)
De windmeter pendelde in eerste instantie tussen 1.5 en 2 m/sec. en met de gele Aspi kwam ik kontinue ergens rond de 47/48 meter uit. Dat was jongsleden zondag met deze kist 54 meter (gemeten door Henk P) bij 5 m/sec. wind.
Hierna de witte Aspi gepakt en bij een gemidelde windsnelheid van rond de 2 m/sec zat alles zo tussen 52 en 54 meter.
Tegen tienen zat de wind weer rond de 3 m/sec en was de maximale hoogte intussen bij 56 aangekomen.....
Hieruit blijkt voor mij dat ook ondere rustigere condities de pre-sets hun werk doen. Metingen gedaan met de "oude/traditionele"
trimmethode gaven in het verleden ca. 6-10 meter minder hoogte !!!

Arno

Mijn eerste Zlog grafiekjes van gisteravond (onbewerkt :):):))

normal_05072007%20gele%20aspi%20bij%20minder%20als%202msec.jpg

05072007 gele Aspi bij 1.5 - 2 msec wind

normal_05072007%20rode%20aspi%20bij%20%203%20msec.jpg

05072007 rode aspi bij 2.5 - 3 msecwind

Ben je direct na het hoogste punt weer naar beneden gedoken?
Ik zou graag eens wat grafiekjes zien waarbij de kist perfect platgelegd wordt en dan minstens 10 sec stabiel zweeft zonder bochtenwerk.
Misschien krijgen we zo de vinger achter de Bernouilli dip.

AllardvanW zei:
Ben je direct na het hoogste punt weer naar beneden gedoken?
Ik zou graag eens wat grafiekjes zien waarbij de kist perfect platgelegd wordt en dan minstens 10 sec stabiel zweeft zonder bochtenwerk.
Misschien krijgen we zo de vinger achter de Bernouilli dip.

Yep.....................
Uit de grafiekjes blijkt echter dat ik de sampling rate flink moet opschroeven om een duidelijker beeld te krijgen
Deze zijn met 0.5 sec interval, de vlgd worden met 0.1...
Meer info vlogt

normal_07072007%20aspi%20geel%205-6%20msec.jpg

Aspi geel bij 4-6 m/sec wind; hoogte is dus hier ook duidelijk een functie van de wind..................
Sampling rate gebruikt was 0.1 wat dus beteken eleke 0.1 sekonde 1 meting. Inzoomen op de grafieken laat zien dat er altijd een terugval optreed van één meter !!
Laten we er voor het gemak maar van uitgaan dat alle hoogtemeters dit hebben; zelf heb ik nu gespeeld met 3 verschillnde types en alle hadden ze deze "piek ".........

Arno:

Ik zie nog steeds geen 'vlak' zweefgedeelte na de piek. Zonder dat stukje kun je nooit de 'echte' hoogte bepalen. Je moet dan nml. met een lineaaltje dit zweefgedeelte richting lancering doortrekken. Daar waar deze fictieve lijn de verticale (worp) snijdt, heb je de 'echte' hoogte.

ciao
A.

AllardvanW zei:
Arno:

Ik zie nog steeds geen 'vlak' zweefgedeelte na de piek. Zonder dat stukje kun je nooit de 'echte' hoogte bepalen. Je moet dan nml. met een lineaaltje dit zweefgedeelte richting lancering doortrekken. Daar waar deze fictieve lijn de verticale (worp) snijdt, heb je de 'echte' hoogte.

ciao
A.

Hi,

Bij elke grafiek heb je als je ze uit elkaar trekt een eerste piek van één meter.
ook hierna blijft het afgaande op de grafieken die deze software produceert teruglopen in in blokken van 1 meter elke 2 tot 3 sec...
Ik ga vanavond eens de data in exc. importeren (.csv) Op de een of de andere manier gaat deze software er nogal grof mee om. Ik kan wel beter de tijden/versus hoogtes aflezen in de graphs maar het blijft grof.
Wat ik wel mat/zag nu was dat ik na één sec op 25 meter hoogte zat (afgelegde weg ca 28-30 meter = ca 100 kmh)
In de tweede sekonde ga ik van 24 naar 42 meter (afgelegde weg ca 20 + meter is nog alijd 70kmh. Van 42 tot 56 meter kost dan ca 1 1/2 sek.....................

Arno

Tja, en hoe realistisch zijn deze waarden tijdens de 'snelle' fase? We hebben gezien dat Bernouilli een rol speelt, en deze invloed is groter naarmate de snelheid groter is.
Je mag er dus van uit gaan dat ook deze waarden 'te hoog' zijn.

Je moet voor de grap gewoon de romp met alti meenemen in de auto. Ergens 100 km/h gaan crossen en iemand de romp uit het raam laten houden. Moet je voor de grap dan eens kijken wat de alti dan meet. Dit geeft dan een grove indicatie van wat dhr. bernouilli bij deze snelheid erbij op telt.

Meten is weten!

Vanmorgen stond er dan eindelijk iemand met een grote doos uit Duitsland bij mij op de stoep. Daarin de gerepareerde Aspi-vleugel. Ralph heeft heel mooi werk geleverd. Er is kleurverschil te zien maar het oppervlak is superglad en de vleugel is slechts een paar gram zwaarder geworden.
Vanmiddag direkt met de hele hap naar het veld en direkt de Zlog maar aan boord.
Ik heb mijn werptechniek niet aangepast en gewoon alles gedaan zoals ik normaal ook doe. Bij mijn "normale werpen" gaat het model in een rechte lijn onder een hoek van ongeveer 50 graden omhoog. Hiervoor heb ik slechts alleen de Aillerons zo'n 3mm up staan. Hoogte en richting staan neutraal. Kielvlak dtaat wel onder een kleine hoek zoals aangegeven in de bouwbeschrijving van de Aspi.
Met windstil weer waren vrijwel alle worpen 45-46 meter.
Kleine variaties in de flap-preset gaven alleen een nadelig resultaat te zien.

Ik heb geprobeerd door wat up in de preset te doen direkt na de start een wat meer vertikale baan te krijgen en dan direkt alles neutraal maar heb ook daar nog geen hogere starthoogte mee behaald.

Hopen op goed weer zodat er meer geexpirimenteerd kan worden.

PS
Eindelijk een dag zonder schade, en nee ik heb de OFA na 1 uur mais nog niet gevonden.

Theo,

Erg vervelend voor je dat de OFA in het mais ligt. Ik wil je niet ontmoedigen maar ik weet uit ervaring
hoe moeilijk het is om een A2 met peilzender terug te vinden in mais. Zelfs bij voor rij voor rij aflopen
loop je er voorbij. Ik hoop dat je de OFA vind..... probeer maar stug vol te houden maar ik kan begrijpen
dat na weer een uur zoeken zonder resultaat je de moed in de schoenen zak...... :(

Bart

Back