Bedankt voor de reacties, ik zou er nog bij beginnen blozen! Mooie foto trouwens, Hans. Behoudens de muts is het echt mijn evenbeeld ...

Ondertussen heb ik de werkzaamheden aan mijn vloot van bootjes heropgestart. Terloops : dit is zo fijn aan deze bouwkit : elk bootje dient vanaf het prille begin opgebouwd te worden, dus eerst het lijmen van het skelet, daarna het bekleden van de romp enz. ... (terwijl, als ik mij niet vergis, in de bouwkit van Occre de rompen van deze bootjes reeds voorgevormd zijn).
Een aantal bootjes had ik reeds in het verleden voorbereid, zodat ik enkel nog de binnenbekleding diende aan te brengen. Wel een verduldig werkje. Op de foto een voor en na :
En dit is de huidige samenstelling van mijn vloot aan bootjes. Enkel nog het commander-bootje en het dieselmotorbootje staan nog op het programma, en ook nog de fijntuning van alle bootjes, maar dat plan ik bij het ophangen van de bootjes aan mijn AV.
Ter afwisseling ben ik ook begonnen aan de trossen van de masten. Na wat uitproberen heb ik hierbij voor volgende werkwijze gekozen : in een overschot van een plankje heb ik telkens op de juiste onderlinge afstand twee gaatjes geboord, spijkertjes hierin aangebracht en voor elke tros een inkeping in het plankje gemaakt. Dan onze traditionele schildersplakband met de lijmkant naar boven aangebracht, een knoopje gemaakt in elk draadje, zodat het mooi bleef vasthaken in de inkeping, daarna het omheen de spijkertjes gedraaid, er goed op lettend dat het tegen de plakband aan gedrukt bleef, en dan het uiteinde van het draadje (met wat overschot, want dit wordt dan verlijmd met de touwen die reeds rond de nagelbank zijn geknoopt) weer vastgeklemd in dezelfde inkeping van het plankje. Uiteindelijk met een borsteltje de met water verlengde houtlijm aangebracht, laten uitharden, nageltjes eruit en de trossen kwamen mooi in vorm los van de plakband. Deze foto ter verduidelijking :
Met volgend eerste resultaat aan de bezaanmast :
In volgend bericht hoop ik jullie mijn vorderingen te kunnen tonen met het commander-bootje.
En wat mijn volgend project betreft, ga ik jullie advies opvolgen en mij uitgebreid informeren over de beschikbare bouwkits (wat ook wel een leuke bezigheid gaat zijn ...)
Prettig weekend nog,
Mark