Amerigo Vespucci bouwverslag

“stil”leven …
IMG_1113.jpeg

Groetjes,
Mark

Thx voor de likes !
Met het afwerken van het lopend want tussen de fokkemast en de hoofdmast komt er eindelijk (na bijna 10 maanden stel ik vast !) een einde aan de mast- en rawerken en het "getouwtrek" van mijn scheepje. Achteraf beschouwd heb ik nooit beseft dat ik daar zoveel tijd in heb gestoken, het moet zijn dat ik het, niettegenstaande het af en toe wat "aan de lopende band werk" was, toch steeds graag gedaan heb. Alhoewel ik blij ben dat ik nu aan de boegspriet kan beginnen. Maar dat zal voor binnen een tweetal weekjes zijn, want nu vertrek ik met de 4 kleinkindjes (tussen 2-8 jaar) voor een weekje naar het zeetje en blijf daar dan nog een weekje (om te bekomen van ons eerste weekje ....;))
Nog enkele fotootjes om af te sluiten :
IMG_1153.jpg

IMG_1155.jpg

Het wordt druk daar onderaan de hoofdmast (en er staat nog op de planning om nog enkele touwtrossen daar op te hangen, maar dat is voor later, ter afwerking) :
IMG_1154.jpg

Zo, beste groeten allemaal, see you !
Mark

Nogmaals thx voor de likes !
Zoals gezegd, nu de boegspriet onder handen genomen.
Eerst heb ik deze aan de kettingen gelegd :

IMG_1637.jpg

IMG_1635.jpg

Daarna heb ik haar in haar netten gestrikt.
De door mij gevolgde werkwijze hiertoe :
1) eerst de touwen gespannen, waaraan ze worden vastgenaaid.
2) van doorschijnende plastic telkens een mal gemaakt,. Dit heeft het voordeel dat je op deze plastic juist kan aanduiden waar de touwen komen en daarna kan verifiëren of de afgetekende lijnen mooi de touwen volgen. Is dit het geval, dan langs de uitgetekende lijnen de mal uitsnijden en daarna langsheen de mal het net uitsnijden . Mantua is niet gul in oppervlakte van meegeleverde netten, dus het is wel wat puzzelen om ze er allemaal optimaal uitgesneden te krijgen. Ook hiertoe dragen de mallen mooi bij.
De mallen :
IMG_1641.jpg

Work in progress :

IMG_1639.jpg

Het resultaat :

IMG_1642.jpg

IMG_1649.jpg

Wat nog dit mooie plaatje oplevert :

IMG_1643.jpg

Nu nog het staand en lopend want tussen boegspriet en fokkemast aanbrengen, en we zijn weer een heel stapje opgeschoten naar volledige afwerking.
PS : Dikke pluim voor de IT-ers die het forum in een nieuw kleedje hebben gestopt. Prachtig resultaat !
Tot de volgende,
Mark

Bedankt voor de likes !
Het staande en lopend want van de boegspriet is ondertussen afgerond.
IMG_1759.jpg
IMG_1759.jpg

IMG_1649.jpg

Daarmee zijn de grote werkzaamheden beëindigd, en rest nog enkel de kleinere afwerking van mijn AV, zoals onder andere reeds deze kleine toevoegingen : plaatsen van de reserve-ra's, ophangen van een radar-attribuut (ik denk toch dat die witte "kerstbal" zoiets is), ophangen van een opvang of zonnewerend net (verbeter mij maar als ik mij vergis in de functies...) :
IMG_1770.jpg

IMG_1771.jpg

IMG_1773.jpg

Ook voorzie ik nog een aantal trossen te plaatsen. Op een still van een filmpje door Ruud Kok op dit forum geplaatst, zag ik o.a. het volgende :

IMG_1775.jpg

Het is mijn bedoeling om ook enkele van deze trossen rond de masten op te hangen.
En dan zijn er natuurlijk nog de 11 bootjes af te werken en op te hangen/te plaatsen.

Maar daarna is er enkel nog het zwarte gat.
Vandaar mijn volgende vraagje :
Welke volgende bouwkit zouden jullie mij aanraden, rekening houdend met :
1) mijn toch wel beperkte vaardigheden en werktuigen;
2) zeker geen scratch, dat gaat mijn petje te boven;
3) de mogelijkheid om erg gedetailleerde bouwverslagen op dit forum hiervan terug te kunnen vinden:
4) en toch ook wel een kit die mooi oogt en waaraan ik evenveel (en eventueel even lang) plezier aan kan beleven als bij deze bouwkit van de AV.

Alle suggesties zijn welkom !!!

Alvast bedankt en tot een volgende,

Mark

Bijlagen

• IMG_1772.jpg
    IMG_1772.jpg
    90,3 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Gewoon heel mooi schip heb je gemaakt Mark!
Kies voor je volgende project een bootje of schip wat vooral jijzelf mooi vind. Dan komt de rest vanzelf. Aan je skills en geduld zal het niet liggen. Dat heb je wel bewezen met deze AV. Succes met de laatste loodjes!

Je hebt een mooi resultaat gemaakt Mark! Het ziet er allemaal mooi uit. Je niveau ligt toch echt wel hoog. Dus er moet een ruime keuze zijn wat je kunt gaan bouwen als een volgende project. Gewoon omdat je het kan:thumbsup:
Ik zie dus niet je beperkte vaardigheden. En qua werktuigen heb je eigenlijk ook niet echt veel nodig om tot mooie resultaten te komen.
Aan welke werktuigen denk je?
Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
Screenshot_20250523_121751_Facebook.jpg

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties, ik zou er nog bij beginnen blozen! Mooie foto trouwens, Hans. Behoudens de muts is het echt mijn evenbeeld ...:D
Ondertussen heb ik de werkzaamheden aan mijn vloot van bootjes heropgestart. Terloops : dit is zo fijn aan deze bouwkit : elk bootje dient vanaf het prille begin opgebouwd te worden, dus eerst het lijmen van het skelet, daarna het bekleden van de romp enz. ... (terwijl, als ik mij niet vergis, in de bouwkit van Occre de rompen van deze bootjes reeds voorgevormd zijn).
Een aantal bootjes had ik reeds in het verleden voorbereid, zodat ik enkel nog de binnenbekleding diende aan te brengen. Wel een verduldig werkje. Op de foto een voor en na :
IMG_1777.jpg

En dit is de huidige samenstelling van mijn vloot aan bootjes. Enkel nog het commander-bootje en het dieselmotorbootje staan nog op het programma, en ook nog de fijntuning van alle bootjes, maar dat plan ik bij het ophangen van de bootjes aan mijn AV.

IMG_1800.jpg

Ter afwisseling ben ik ook begonnen aan de trossen van de masten. Na wat uitproberen heb ik hierbij voor volgende werkwijze gekozen : in een overschot van een plankje heb ik telkens op de juiste onderlinge afstand twee gaatjes geboord, spijkertjes hierin aangebracht en voor elke tros een inkeping in het plankje gemaakt. Dan onze traditionele schildersplakband met de lijmkant naar boven aangebracht, een knoopje gemaakt in elk draadje, zodat het mooi bleef vasthaken in de inkeping, daarna het omheen de spijkertjes gedraaid, er goed op lettend dat het tegen de plakband aan gedrukt bleef, en dan het uiteinde van het draadje (met wat overschot, want dit wordt dan verlijmd met de touwen die reeds rond de nagelbank zijn geknoopt) weer vastgeklemd in dezelfde inkeping van het plankje. Uiteindelijk met een borsteltje de met water verlengde houtlijm aangebracht, laten uitharden, nageltjes eruit en de trossen kwamen mooi in vorm los van de plakband. Deze foto ter verduidelijking :

IMG_1796.jpg

Met volgend eerste resultaat aan de bezaanmast :

IMG_1802.jpg

In volgend bericht hoop ik jullie mijn vorderingen te kunnen tonen met het commander-bootje.
En wat mijn volgend project betreft, ga ik jullie advies opvolgen en mij uitgebreid informeren over de beschikbare bouwkits (wat ook wel een leuke bezigheid gaat zijn ...)
Prettig weekend nog,
Mark

Zoals beloofd een verslagje over de bouw van het commander-bootje.
Daarbij wordt het klassieke patroon gevolgd, dit leverde geen bijzondere problemen op, dus heb ik mij beperkt tot een foto-verslagje.
Het skelet :
IMG_1803.jpg

Het dek geplaatst, evenals de bodem (zou zichtbaaar zijn via de raampjes, alhoewel ...) :
IMG_1804.jpg

Eerst beplanking :
IMG_1805.jpg

Tweede beplanking, geschuurd :
IMG_1809.jpg

Gezien het een vlakke romp betreft, geplamuurd en fijn geschuurd :
IMG_1810.jpg

Na het zwartspuiten van de romp :
IMG_1812.jpg

En uiteindelijk de volledige afwerking (let op het schroefje, dat was nu echt wel millimeterwerk, uitgeknipt uit harde plastiek en met een laagje verf afgewerkt, want dit was niet in de bouwkit inbegrepen - toch wel bizar, gezien de overvloed aan details in deze bouwkit) :
IMG_1819.jpg

Nog één bootje te gaan (en mij lijkt het zo goed als identiek aan dit bootje ...).
Dit zal voor over een paar weekjes zijn, want eerst ga ik het zonnetje nog eens opzoeken.
Beste groeten,
Mark

Back