Amerigo Vespucci bouwverslag

En daar gaan we eindelijk nog eens voor een (beperkte) update. Na grondige studie ben ik aan het lopend want van de hoofdmast begonnen. Een geduldig en tijdrovend werkje, waarbij steeds het gevaar om de hoek loert dat je blijft hangen in één van de reeds aangebrachte touwen of blijft haperen aan een al dan niet groot onderdeel van jouw model (zoals daar zijn een ra, een antenne, een buitenboordladder ...). Maar : wij zullen doorgaan, zoals Ramses Shaffy het zo mooi verwoordde !
De beperkte resultaten van mijn ook beperkte werkzaamheden, vinden jullie hieronder :
IMG_0846.jpg


IMG_0848.jpg


IMG_0849.jpg


Ik wil van de gelegenheid ook gebruik maken om een dikke pluim te geven aan de webshop "Sjaak's Hobbyshop". Zij zijn er in geslaagd, waar andere webshops zelfs niet wensten aan te beginnen, om de mij ontbrekende verbindingsstukken van de fokkemast (zie mijn vorige bijdragen) voor mij rechtstreeks besteld te hebben en geleverd te krijgen van Mantua, en dit voor een zeer democratische prijsje ! Met andere woorden : ik ben gered !
Wordt vervolgd.
Mark
 
Hallo mensen. Vooreerst thx for the likes!
Het is met een héél groot genoegen dat ik kan melden dat mijn staand en lopend want van de hoofd- en bezaanmast is afgewerkt.
Na verdere studie, o.a. in het boekje van Rolf Hoeckel, en soms ook gewoon genoodzaakt, heb ik mijn schema (zie één van mijn vorige bijdrage) hier en daar wel wat moeten aanpassen. Mocht dit (aangepast) schema iemand interesseren, laat het maar weten, dan zet ik het op het forum.

Vooraleer ik het resultaat op jullie loslaat, eerst deze voorafgaande bemerking.
Als ik hier rondkijk op het forum, ben ik altijd verbijsterd door het enorme vakmanschap (zowel qua houtbewerking, gereedschap, materialen, geschiedkundige opzoekingen en kennis van scheepstermen, scheepvaart en noem maar op...) waar de talloze bijdragen op dit forum blijk van geven. Ik besef daarbij dat ik nooit nog de tijd zal hebben die mij op mijn leeftijd nog gegund is om ook nog maar tot aan de enkels van deze vaklui te reiken. Dus ambieer ik enkel om met de mij beperkte beschikbare middelen en talenten een zo mooi mogelijk resultaat te bereiken. Dus : zou mijn tuigage conform zijn aan de werkelijkheid ? Zeker weten van niet. Is mijn tuigage volledig ? Ik denk het niet. Is het voor heel wat verbetering vatbaar ? Zeker weten van wel.... Enkel na deze voorafgaande opmerking durf ik het aan om mijn resultaten aan jullie te vertonen. Hou er dus please rekening mee dat dit enkel door een simpel, beginnend amateurtje is gerealiseerd. Hier gaan we dan :
IMG_0859.jpg


IMG_0860.jpg


IMG_0862.jpg


IMG_0863.jpg




IMG_0869.jpg


Uiteraard ga ik dit nog wat verder aankleden met trossen, maar dat is een later werkje.

Ik heb nog een vraagje naar jullie toe. Bij mijn werkzaamheden zijn een tweetal lijntjes wat ontspannen geraakt. Hebben jullie (buiten uiteraard het herbeginnen ervan, wat om een aantal redenen zo goed als onmogelijk is) misschien een eenvoudig truukje om deze weer mooi op te spannen ?

Zo, ik twijfel of ik nu aan de fokkemast begin, dan wel eens één van de sloepjes verder afwerk, kwestie van wat afwisseling te hebben. Ik laat het jullie nog weten.
Beste groeten,
Mark
 

Bijlagen

  • IMG_0867.jpg
    IMG_0867.jpg
    83 KB · Weergaven: 24
Screenshot_20250117_071746_Chrome.jpg


Volgens mij bedoel je de zwarte draden (staande want).
Als ik goed naar je foto kijk, zie je dat de bezaanmast bovenaan naar voor buigt.
Aan de hand daarvan lijkt het dat ergens je lopende want van de ra's te strak aangespannen is.
Dat zou losser gemaakt moeten worden.
Dan zou de bezaan terug rechter moeten komen en de rest van de touwen terug strakker.
Ik kan uiteraard enkel afgaan op je foto .
 
Als ik hier rondkijk op het forum, ben ik altijd verbijsterd door het enorme vakmanschap (zowel qua houtbewerking, gereedschap, materialen, geschiedkundige opzoekingen en kennis van scheepstermen, scheepvaart en noem maar op...
MarkGr,
Niemand weet alles. Jij zal ook wel ergens goed in zijn. Dus deze hobby uitvoeren op het niveau dat jouw past is prima. Als je er zelf maar lol in hebt.
En als je iets niet weet en ook niet kan vinden dan bedenk ik altijd hoe ik het in het echt zelf zou doen met de beperkte middelen van vroeger en of dat logisch is. Vaak zit je dan echt niet ver naast de realiteit.
En kijken hoe anderen een probleem hebben opgelost is ook heel leerzaam. Daarom kan ik je zeker aanbevelen om op 27 sept de modelbouwersbijeenkomst in Amsterdam (Scheepvaartmuseum) te bezoeken en als het kan jouw model mee te nemen.
 
Bekijk bijlage 606964

Volgens mij bedoel je de zwarte draden (staande want).
Als ik goed naar je foto kijk, zie je dat de bezaanmast bovenaan naar voor buigt.
Aan de hand daarvan lijkt het dat ergens je lopende want van de ra's te strak aangespannen is.
Dat zou losser gemaakt moeten worden.
Dan zou de bezaan terug rechter moeten komen en de rest van de touwen terug strakker.
Ik kan uiteraard enkel afgaan op je foto .
Inderdaad Patrick heb ik de verslapping van die twee draden van het staande want pas opgemerkt na het aanspannen van het lopende want van de bovenste ra's van de bezaanmast. Ik heb op dat ogenblik wel deze laatste terug losgemaakt, maar de verslapping bleef aanhouden, ondanks de losgemaakte draden van die ra's ... Dus vermoed ik dat ik ofwel iets geraakt heb bij het opspannen van die draden van de bovenste ra's (je blijft altijd wel eens aan iets haperen bij dat dradengedoe), ofwel dat er daardoor zich ergens iets gezet heeft. Het is dan ook een kwestie van millimeters : als ik de top van de bezaanmast een milimetertje naar achter buig, spannen de draden van het staande want zich terug mooi op. Alleen kon ik die top van de bezaanmast niet in die stand stabiliseren. Dus ben ik er maar afgebleven, uit schrik om van kwaad in erger te belanden.:hammer:
 
Niemand weet alles. Jij zal ook wel ergens goed in zijn. Dus deze hobby uitvoeren op het niveau dat jouw past is prima. Als je er zelf maar lol in hebt.
En als je iets niet weet en ook niet kan vinden dan bedenk ik altijd hoe ik het in het echt zelf zou doen met de beperkte middelen van vroeger en of dat logisch is. Vaak zit je dan echt niet ver naast de realiteit.
En kijken hoe anderen een probleem hebben opgelost is ook heel leerzaam. Daarom kan ik je zeker aanbevelen om op 27 sept de modelbouwersbijeenkomst in Amsterdam (Scheepvaartmuseum) te bezoeken en als het kan jouw model mee te nemen.
Dank Jan !
Inderdaad is het belangrijkste dat je geniet bij het scheppen van jouw model, maar toch ook dat het een minimum aan toonbaarheid behoudt. En op deze beide vlakken ben ik een meer dan tevreden mens. In die mate dat ik vrees dat ik na afwerking van mijn AV (waar ik ondertussen toch zo'n kleine 3 jaar mee bezig ben) in een zwart gat ga vallen ...;)
 
Bedankt voor de reacties.
Ik ben dan toch maar eerst aan de fokkenmast begonnen. Deze heeft wat leuke extra's t.o.v. de andere masten, onder andere dit platform voor de zoeklichten :
IMG_0904.jpg


Op het eerste zicht simpel qua constructie, maar de reling verdient toch enkele aandachtspunten, die ik graag met jullie deel :
1) de voorziene gaatjes in het platform om de pijlers van de reling te bevestigen dienen verder uitgeboord te worden tot een diameter van 1,5 mm (op dit platform is daar plaats voor);
2) de reling zelf wordt gemaakt van messingstaafjes van een doormeter van 0,8 mm. Je kan zien dat deze op het einde bijna een bocht maken van 360 °. Als je eerst de pijlers bevestigt op het platform en daarna de messingstaafjes door de pijlers steekt, dan lukt dat langs geen kanten door deze korte draaicirkel.
3) ik kan enkel volgende manier van werken aanbevelen : de messing-staafjes eerst "voorvormen" door deze rond het profiel van het platform te buigen. Daarna de pijlers los over de twee staafjes schuiven. Dan krijg je dit resultaat :
IMG_0899.jpg

4) daarna de pijlers samen met de messing-staafjes op het platform bevestigen. Ik heb eerst de voorste vier (die zich bijna op één lijn bevinden) verankerd. Eens deze stevig verankerd waren heb ik dan elke ronding apart afgewerkt. Dit ging dan behoorlijk vlotjes. Na het surplus van de messing-staafjes afknippen, gaf dit dan volgend resultaat :
IMG_0900.jpg


Momenteel werk ik aan het tweede extraatje van de fokkenmast, namelijk het radarplatform. Daarover later meer.
Beste groeten,
Mark
 
Bedankt voor de likes !
Hier een tweede extraatje aan de fokkenmast, ook leuk om te maken : het radarplatform.
De voorbereidende werkzaamheden :
IMG_0905.jpg


Het frame bestaat ook hier weer uit naar vorm geplooide 0,8 mm messingstaafjes.
De sokkel van de radar bestaat uit een stukje 8 mm rondhout.
De radar zelf uit een stukje 3 mm rondhout, waar overlangs een insnede in werd aangebracht.
En het eindresultaat geeft dan dit :
IMG_0906.jpg


En ondertussen begint de fokkenmast zelf ook stilaan naar het zwerk te reiken :
IMG_0907.jpg


Wordt vervolgd.
Mark
 
Ik heb eens een doosje met heel veel onderdeeltjes gehad en daar zaten een paar vreemde objecten tussen waar ik geen touw aan vast kan knopen. Maar nu ik die Vespucci onderdelen in die verslagen zie, herken ik veel terug. Ik denk dat de vorige bouwer veel reserve had of een hele boel anders gedaan heeft. Ik weet nu wel waar alles voor diend.
 
[QUOTE="Stephan Kertész, post: 4390566, memb
Of de vorige bouwer wist zelf niet waar ze voor dienden en heeft het dan maar opgegeven
;)
 
Update
Ondertussen is de fokkenmast volledig afgewerkt. De laatste mast van mijn scheepje : het doet toch iets met een mens ...
De ra's zijn inmiddels ook op maat gezaagd en in vorm geschuurd, alsook voorzien van een streepje verf, klaar dus om verder afgewerkt te worden.
Fotootjes van de fokkenmast :
Frontaal :
IMG_0932.jpg


Zijzicht :
IMG_0934.jpg


Detail :
IMG_0930.jpg


Tot de volgende update.
Beste groetjes,
Mark
 
Dank je voor de reacties en de likes !
Tijdje geleden, maar langzaam maar zeker vorderen we, m.a.w. ik heb mij een gans tijdje onledig gehouden met toch wel een geduldwerkje (maar wat is dat niet in de modelbouw), met name het afwerken van de ra's van de fokkenmast.
Hierbij een tip voor degenen die de AV met dezelfde bouwkit zouden willen bouwen. Voor de tweede onderste ra is dit stuk voorhanden om aan te sluiten op het verbindingsstuk van de mast :
IMG_0968-bis.jpg


Dit is de tekening van het verbindingsstuk van de mast, waar het rond deel van bovenstaand stuk moet aangebracht worden tussen de twee horizontale lippen, wat dus niet lukt wegens te dik ...
IMG_0971-bis.jpg


De ronding dient dus plat gevijld te worden, wat uiteindelijk dit resultaat geeft :
IMG_0968-ter.jpg

IMG_0974.jpg


Het verbindingsstuk van de onderste ra daarentegen kan volgens het boekje gemaakt worden :
IMG_0973.jpg



En hier dan enkele fotootjes van de afgewerkte ra's :
IMG_0975.jpg

Met gemaerlde zeilen (tip : voor het maerlen van een zeil heb je ongeveer vier maal de breedte van dat zeil qua draad nodig):
IMG_0976.jpg


En uiteindelijk met geborgen zeilen :
IMG_0985.jpg


Volgende stap : het plaatsen van de fokkenmast en het aanbrengen van het staande want van de fokkenmast, waarna deze ra's hun plaatsje op het schip kunnen krijgen.
Daar stuur ik jullie bij een volgende update ook nog wel wat fotootjes van.
Beste groeten,
Mark
 
Dank voor de likes.
Zoals gezegd heb ik ondertussen de fokkenmast en haar staande want aangebracht.
Eerst moest ik wel hiervoor overgaan tot afbraak van de navigatielichten, want die stonden dik in de weg voor het plaatsen van de puttingijzers.
IMG_0994.jpg


Staand want afgewerkt en navigatielicht terug geplaatst (ik stel hier op de foto wel vast dat ik de puttingijzers nog wat meer op gelijke hoogte moet brengen) :
IMG_1015.jpg


Dus was daar het grote moment om de laatste ra's te plaatsen :
IMG_1016.jpg


Met volgend resultaat :
IMG_1019.jpg


En nog een totaalplaatje om af te sluiten :
IMG_1010.jpg


Zo begint mijn scheepje stilaan zijn definitieve vorm te krijgen !
Alhoewel er (gelukkig) nog heel wat werk wacht zoals het lopend want, de boegspriet, het afwerken en plaatsen van de 11 (!) bootjes ...
Ik hou jullie op de hoogte !
Beste groeten,
Mark
 

Bijlagen

  • IMG_0994.jpg
    IMG_0994.jpg
    80,2 KB · Weergaven: 14
Back
Top