Ampere achterhalen van transformator

• Topicstarter Topicstarter francisco
  • Startdatum Startdatum
F

francisco

Guest
Goedenavond al.

Ik heb 2 tranfos. Een van beide wil ik gebruiken voor een vleugel snijder (rc vliegmodelbouw).
Heb zeer weinig info over de trafos.

Zou heel graag willen weten hoeveel Ampere de transformators hebben, dan weet ik ook hoelang de snijkabel kan worden ( je hebt ongeveer 2 A per 10 cm ofzo nodig, ergens van deze forum gehaalt..).

Van een transformator die ik van een subwoover gesloopt heb, heb ik de volgende info:

29-2188 * A
HY66004-p
CBE

CBE geeft geen info op google.
HY66004-p geeft me deze link

Helaas kan ik hieruit niet opmaken hoeveel ampere dit ding geeft.

De tweede transformator dat ik ergens gekocht heb, heeft alleen deze info:

auto trans 220/110V 200VA

met apart een stikketje:
220V DDL

Volgens de verkooper zou deze +/-10 amp moeten geven, echter, ze kwamen niet zeker over..

mijn vraag is, weet iemand hoeveel ampere deze dingen geven?
En of waar ik die informatie kan vinden?

foto van de gekochte trafo:

ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

foto van de trafo gesloopt uit de subwoover:

Imageshack - img4937s.jpg

edit:
foto boog:

Imageshack - img4939.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
... je hebt ongeveer 2 A per 10 cm ofzo nodig, ergens van deze forum gehaalt...
De stroom loopt door de hele draad dus zoveel Ampère per zoveel centimeter is niet correct. De stroom produceert net zoveel warmte aan het begin van de draad als aan het einde van de draad, of elke willekeurige op de draad.
De stroom van 2A is ook geen wet van Meden en Perzen, is afhankelijk van de soortelijke weerstand van de draad. Zorg dus dat je stroom/spanning kunt variëren, bij een langere draad heb je hogere spanning nodig om de stroom te handhaven.

Laatst bewerkt:
das ook mijn doel :P
stroom/spanning ga ik varieren dmv een dimmer.
Ik kan hiervan uit gaan dat ik een van beide transformators kan gebruiken voor de snijdraad? (ding moet ongeveer 1m worden..)

Dikte van de draad moet ik nog mee spelen om de juiste dikte te krijgen.
Boog is al af.
Bedraading voor de snijdraad (gitaar draad, een van de dunste, weet niet welke noot :P). Zwart/rood draad aan krokodilletjes gesoldeert, en die via een dimmer naar een van de traffos laten lopen. Op de traffo dan weer een dimmer plaatsen.
Geheel in houten box doen met fan en aan/uit knop.
Voor de veiligheid ga ik dit op een stekkerblok aansluiten die gezekerd is.
Hoef alleen de dimmer te regelen. De rest is al in huis, en/of klaar.

iemand nog tips of klopt deze logica?

die ene trafo is inderdaad ongeveer 10 amp maar dat is aan de primaire kant denk ik, voor de secundaire kant moet je weten wat de spanning is.
de aanduiding VA betekent gewoon volt ampere ,dus 200 va/230volt is ongeveer 10 amp.
Ik zou in ieder geval een trafootje zoeken onder de 50v secundaire spanning

geen probleem :=) beide dank voor de info.
weet volgens mij wel wat ik nu moet doen.
1.- traffo die ik gekocht heb terug brengen naar de winkel.
2.- andere traffo die ik gesloopt heb na meten (zal ik morgen bij een vriend doen die een multimeter heeft).
3.- mochten de spanningen op die traffo allemaal ok zijn, incl de ampere, dan zal ik die gebruiken.
Pics volgens ...

als die trafo die je gekocht hebt 12V is aan de secundair kant dan kan die makkelijk 10A leveren.

200VA bij 12V = 16A

heb de traffo die ik gekocht heb wat nader bekeken...
aan de kant met de groene draaden, zie ik een stikker met 110v 220va
aan de andere kant, met rode draden, zie ik de volgende waardes. 220V DDL

Cheeta, zegt dit jou wat meer ? Of raad je aan om ff met de multimeter de bedrading te lopen?

heb ff wat dieper gezocht met google..
blijkt dat die gekochte trafo een step-down trafo is...
hier heb ik dus niks aan. Morgen weer terug naar de winkel.
Met mazzel kan ik de andere transformator gebruiken. eens kijken wat de multimeter morgen zegt...

Mag ik een waarschuwing geven:
- het spelen met transformatoren kan een "doodernstige" zaak worden
Wim

... aan de kant met de groene draaden, zie ik een stikker met 110v 220va
aan de andere kant, met rode draden, zie ik de volgende waardes. 220V DDL ...
Dat lijkt me een verhuistrafo. Als dat zo is niet geschikt, je wilt niet aan 110Volt (of 440Volt) komen te hangen, niet goed voor je coiffure. Kun je foto's maken en posten? En/of vragen aan verkoper en/of spanningen meten. Meter op AC, 1000V zetten. Doe dit alleen als je goed thuis bent in meten/elektro. De term DDL is mij niet bekend.

Laatst bewerkt:
Om het elektrische stoel effect te vermijden ga voor een veilige en betrouwbare oplossing.
Mijn snijinstallatie:
- gestab. 13.8 V / 10 A voeding
- 20 A ESC voor borstelmotor
- snijdraad: lasdraad 0.5 mm diam
- temp. regeling met een kleine servotester
Snijlengtes van meer dan 50 cm geen enkel probleem!

Wim

hmm dat klinkt erg sterk als een 220V in - 110V uit... met 220VA geeft die 2A op de uitgang

wat ron al zei klinkt als een verhuis trafo.

In de USA gebruiken ze 110V in veel andere landen gebruiken ze 230V.
om toch je apparaat uit de USA in europa te kunnen gebruiken zijn er dit soort trafos op de markt.

boven de 50V is dodelijk! neem geen risico en meet alleen als je verstand hebt van zaken.

Back