Ampere berekenen lithium ion

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Pedro1!, 10 nov 2022.

  1. Pedro1!

    Pedro1!

    Lid geworden:
    10 nov 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Groningen
    Hoi.
    Ik verzuip een beetje in de manier van ampère berekening tijdens het maken van lithium ion accu's.

    Is er een simpele uitleg of link om dit te doen?

    Ik maak 3 cells en 4 cells accu's voor diverse doeleinden en dat werkt allemaal prima maar het exact berekenen kom ik niet uit.

    Ik hoop dat iemand me kan helpen.

    Vriendelijke groet.
    Pedro
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    @Ernst Grundmann gaf terecht een groot foutje aan, deze in de tekst aangepast.

    We hebben een sticky Wat is een lipo en hoe gebruik je die. | ModelbouwForum.nl
    Daarin is de C-waarde uitgelegd.

    De gegeven C-waarde is veelal alleen voor de ontlaadstromen en met sommige accu's alleen de piekbelasting. Voor het laden is vaak geen C-waarde aangegeven, meestal moet je 1C hanteren voor het laden maar sommige Li-Ion cellen mogen niet meer dan 0.5C laden en de meeste LiPo's kunnen met gemak ook 2C laden. Als je een specsheet kunt vinden is dergelijke info wel te vinden, bet name de cilindrische Li-Ion accu's van de bekende batterij merken hebben altijd wel een datasheet online.
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2022
  3. Pedro1!

    Pedro1!

    Lid geworden:
    10 nov 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Groningen
    Dankjewel.
    Ik ga me er even in verdiepen.
     
  4. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Uit de gehele zin maak ik op dat je bij de tweede keer ontladen in werkelijkheid laden bedoelt.
    Het komt inderdaad niet zo heel vaak voor dat er een laadstroom wordt opgegeven. Normaal gesproken is 1C inderdaad een veel gebruikte en goede laadstroom.
    Als er wel een laadstroom wordt vermeld is het vaak een knap hoge waarde die je in feite niet moet gebruiken. Als er wordt opgegeven dat je met 5C kan laden kan dat waarschijnlijk ook wel zonder dat het gevaarlijk is. Het probleem is alleen dat de cellen dan goed merkbaar korter mee zullen gaan.
     
  6. Pedro1!

    Pedro1!

    Lid geworden:
    10 nov 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Groningen
    Ik begrijp eerlijk gezegd de reacties niet helemaal.
    De reacties gaan over lipo en niet over li ion.
    Ik sprak een accubouwer die het aantal parallelle schakelingen bij elkaar op telt als hij een lifepo4 of lithium ion maakt . Klopt dit?
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik weet niet helemaal zeker wat je vraagt en of dit dus het antwoord is.
    Voor alle accu's geldt: bij parallel schakelen blijft de spanning gelijk aan die van een enkele cel en wordt de capaciteit van het pakket de som van de capaciteit van de losse cellen.
    Bij serieschakelingen wordt de spanning de som van de spanning van de individuele cellen, en blijft de capaciteit gelijk aan de capaciteit van de individuele cellen.

    Als voorbeeld cellen van 3,7V 1000mAh:
    1s3p (3 cellen parallel) geeft 3,7V 3000mAh
    3s1p (3 cellen in serie) geeft 11,1V 1000mAh
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Wel dat komt doordat een LiPo accu OOK een Li-ion accu is. Het is net als bij auto's, een Ferrari is een auto maar niet alle auto's zijn Ferrari 's!
    In principe geldt voor alle Li-ion hetzelfde wat laden en ontladen aan gaat. Afhankelijk van de gebruikte materialen voor de accu zijn er wat extra regels of wat aangepaste regels. LiPo's zijn wat dat aan gaat de accu's die de meeste aandacht vragen. Ze kunnen de meeste energie bevatten van alle soorten Li-ion accu's die er zijn. Ze zijn ook gevoeliger voor te ver ontladen dan b.v. LiFePo accu's. Wanneer je je aan de regels voor LiPo's houdt zal dat voor alle soorten Li-ion accu's goed gaan. Voor sommige soorten kan het een meer zijn dan strikt nodig is maar het kan geen kwaad.
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina