amperetang

:twisted: :twisted: :twisted:
stroom meet je tussen de accu en regelaar
met borstels of zonder maakt niet uit ,
waarom dan moeilijk doen door de 3 fasen te gaan meten ???????

rare jongens die modelbouwers
moeilijk doen terwijl het ook makelijk kan

groeten wiebe :lol: :lol:

:D o ja igwe
je kan wel de spanning meten maar waarom??naar de motor ??
en ik doelde dat de moderne multimeters vast geen kaas hebben gegeten van een freq van 10khz en die rare pieken die erbij gemaakt worden

groeten wiebe

Kwam dit net tegen in de ROTOR van een vliegkameraad.

http://www.engelmt.de/de/katalog/artikelgruppen.php?id=107

Best wel prijzig, maar lijkt wel interresante opties te hebben. Zoals het vastleggen van de stroom door het inschakelen van een kanaal op de zender, met 9 geheugen plaatsen. En het werkt op het principe van een ampere-tang, dus ook geen probleem voor de regelaar ivm met shunts.

Op het RCLine.de forum staat ook een thread over een zelfbouw logger, was niet zo duur dacht ik en heeft meer opties (stroom, spanning, temp.)

Rick

jonathan zei:
Waarom eigenlijk tussen accu en regelaar en niet tussen regelaar en motor? Maakt dat uberhaupt wat uit?

Bij een borstelmotor en volgas meet je inderdaad hetzelfde.

Bij borstelmotor en deelgas, zal je een andere stroom meten dan bij de accu, en wel (dit is leuk :) ) een hogere motorstroom.
Regelaar werkt als een soort gelijkstroom transformator.

Verklaring: bij de regelaar is watts in = watts uit (jaja, ik weet het klein verlies Zeikers :wink: )
Voorbeeld:
Accu 10V
Volgas trek je bijvoorbeeld 20A.

Heb je half gas = halve motorspanning = 5V
Stroom zal dan ook lager zijn (nemen we even ook "de helft"), dus 10A.
Vermogen uit = 5V x 10A = 50 watt.

Vermogen in = ook 50 watt. Accu blijft 10V, dus stroom dan 5A! Dus de helft van de motor stroom.

Bij een borsteloze motor heb je wisselstroom naar de motor. Hoge frekwentie, dus daar moet je meter wel geschikt voor zijn. Meeste apparatuur gemaakt voor 50 Hz kan wel eens niet werken.

Dus:
Bij de accu meten met gelijkstroom meter of tang.
Aan de motor kant:
Bij borstelmotor meten met gelijkstroom meter of tang
Bij borsteloze motor met wisselstroom ampere tang geschikt voor wisselstroom EN hoogfrekwent..

Back