analoge servo op digitale ontvanger

• Topicstarter Topicstarter stormracer
  • Startdatum Startdatum
S

stormracer

Guest
hallo

ik heb een digitale ontvanger waar alleen maar digitale servos opwerken maar nu wil ik mijn 3e kanaal gebruiken om een remlicht aan te sturen en heb nog een oude analoge servo mijn vraag is wat gebeurt er als ik die aansluit werkt dan alleen het motoretje niet en de electronica wel? en als de electronica werkt kan ik die dan zonder problemen op mn 3e kanaal zetten en gebruiken om het signiaal om te zetten in een regelbare spanning en met die spanning zal ik dan uiteindelijk het remlicht aansturen

Heb je nog makkelijker vragen :wink: ?

Ik neem aan, dat je een hrs-ontvanger hebt en dat je het 3e kanaal mee-mixt met het gas? Het probleem hierbij is, dat de elektronica van een analoge servo de snelheid niet bijhoudt en dus de motor niet op de juiste manier kan aansturen. Met een lampje heb je dit probleem niet, dus dit kun je best wel proberen. Of het goed werkt is niet helemaal te voorspellen, maar als het lampje niet meer dan 250mA trekt kan er ook niets stuk gaan. Ik zou als volgt te werk gaan:
- zorgen, dat de servo in de middenstand staat.
- alleen motor verwijderen, als het niet goed gaat werken kun je dan altijd nog terug.
- lampje met 1 draad aansluiten op de min (! )
- lampje met de 2e draad aansluiten op één van de motoraansluitingen.
Als het nu werkt, zal het lampje oplichten bij het remmen óf bij het rijden. Als dit bij het rijden is, moet je de andere motoraansluiting nemen

meer als 250 mA trek ik toch niet want ik ga met die spanning een transistor aan sturen die op zijn buurt weer via een aparte accu een stuk of 10 leds laat branden dus van middag maar is even kijken

zoiets moet het dus worden de regelbare spanning is die van de servo electronica
naamloos_002.sized.jpg

erikderaaf zei:
geld dit ook voor analoge servo's op een standaard ontvanger?? dan is dit namelijk best interessant!!

dan geldt dat sobieso
ik weet alleen niet hoe je dat wil doen als je 2 kanalen hebt want dan zul je aan je remservo moet zitten en dat risico wil ik niet nemen misschien kan dat wel met een optocoupler

als je twee kanalen hebt kun je op je rem/gas kanaal ook gewoon twee servo's aansluiten, met een Y kabeltje. een servo gebruik je gewoon voor het gas rem en de andere bouw je om tot remlicht regelaar.
bij electro auto's zet je dan in plaats van twee servo's een regelaar en een servo er aan.

Groeten Halmar

Back