ander motor op mijn raptor

Hallo, ik wil mijn raptor 30 v2 rustig ombouwen naar een raptor 50.
Nu wil ik eerst al een os motor erop zetten kan dat of niet ?.

Ja hoor, dit is geen probleem, let wel dat je de clutch en de koppeling, pinion en main gear alsook de tailboom en belt moet gaan aanpassen.

Grtz,
Dirk

Hallo, ja de engine mount moet ik ook vervangen + tailboom en riem. Maar de (bladen) zijn die ok ? of zijn die van een 50 ook groter.
greetz kevin.

je gaat best even zoeken naar een conversie set voor de Raptor 30 om te bouwen naar de 50, dan heb je meteen al je onderdelen netjes voor je liggen.
Wat je blades betreft raad ik je absoluut 600 mm blades aan, de headspeed ligt net wat hoger bij de 50 dan de 30 en voor de stabiliteit is het echt wel een aanrader.
Ikzelf heb carbon 600 mm blades en die doen het perfect.

Kun je niet beter alleen de motor+uitlaat upgraden naar een OS 37, dan blijft alles voor de rest hetzelfde. In ieder geval veel meer vermogen dan de std. TT 39 motor. Je kunt dan eventueel de tandwielen nog vervangen door 10/85 (ipv 9/86) van de R50.

RuuRd

je gaat best even zoeken naar een conversie set voor de Raptor 30 om te bouwen naar de 50, dan heb je meteen al je onderdelen netjes voor je liggen.
Wat je blades betreft raad ik je absoluut 600 mm blades aan, de headspeed ligt net wat hoger bij de 50 dan de 30 en voor de stabiliteit is het echt wel een aanrader.
Ikzelf heb carbon 600 mm blades en die doen het perfect.

Andersom dus, een 30 size draait meer toeren dan een 50 size.

1 ste crash

Hallo vandaag mijn eerste crash hij viel als een baksteen uit de lucht :confused:.
ik ben al nieuwe stukken gaan kopen, maar die man heeft mij een tail boom voor een raptor 50 en rotor blades voor een raptor 50 verkocht alleen de riem moet ik nog kopen, maar gaat dat wel gaan met een pro 39 motor ?.
mvg kevin

het zal wel gaan maar je zal merken dat je vermogen minder wordt, hij wordt stabieler dat wel maar je power gaat naar beneden

Gaat prima hoor ! vliegt lekker rustig en stabiel , kun je gerust doen zo.
Word het motortje minder kan je de rest ook ombouwen tot 50.

Ok mijn pro 39 motor is stuk, dus nu heb ik een nieuwe os55 max hz hyper + uitlaat gekocht :) nu mijn vraag hij heeft drie naalden
1:high speed needle valve
2:idle mixture control screw
3:medium speed needle valve

Het is mijn eerste motor met 3 naalden :rolleyes: de 3 naald moet ik die gebruiken ?.
greetz kevin

Eerst lekker rijk invliegen...

Dan volgens de gebruiksaanwijzing eerst hooverend op 50% gas de middennaald instellen, dan in het gebied van de high speed naald gaan zitten en die afstellen.

Volgens de handleiding zou je dan de middennaald niet veel meer nodig moeten hebben..

Zelf net een os 55 zo ingevlogen, werkt best :mrgreen:

Normal loopt bij mij van 0 naar 60% midstick, van mid naar "vol"stick tot 70%

Idle curves voor nitro heb ik niet uitgezocht, ik heb net mn governor werkend. Ik heb alleen een curve ingesteld voor het geval de governor uitvalt.

Maar de theorie voor curves bepalen:
- hij moet zoveel mogelijk 1 toerental houden. Bij vol up zal de curve dus een beetje omhoog moeten.
- Bij dalen krijg je in principe het autorotatie effect, oftewel dat de rotor de motor aan gaat drijven, de motor wil dan omhoog in de toeren. Dit moet je in de curve dus opvangen door deze in het midden lager te zetten.

Vandaar dat een nitro in idle up een V curve moet hebben, en een electro meestal met een platte curve aardig wegkomt.

Back