ander motor op mijn raptor

Hallo

vandaag naar de club geweest, de motor afgesteld, in normaal vliegt hij heel strak,maar ga ik naar idle up 1 dan gaat de motor hoog in toeren en dan komt het, ik krijg zo veel tracking op mijn bladen dat de heli bijna uit elkaar vliegt. Zet ik dan idle up 1 af, doet hij het nog tot op de grond, stijg ik terug op vliegt hij terug normaal, ga ik dan weer naar idle up 1 heb ik terug hetzelfde probleem, de pitch curve staat hetzelfde als normaal. Iemand van de club zei dat die plastic kop niet tegen zo hoge toeren kan van de nieuwe motor, wat denken jullie ?.
greetz kevin
 
Ik heb niet alle voorgaande post gelezen maar heb het idee dat je bij het omschakelen van idle 1 naar 2 je gyro bent vergeten in te stellen.
 
Hallo de gyro is voor de staart toch niet voor de rotorkop, ik heb niets anders gedaan met de heli alleen een ander motor + uitlaat erop gezet .
 
hoe hoger je toeren, hoe lager de gyro gain moet staan.
dus zet die alvast lager!
en bepaal aub ook eens de headspeed! 2000 is meer dan voldoende
 
Misschien staat de pitch van 1 van de 2 bladen iets anders..
Dus dat het ene blad perfect 0 staat, en het tweede net 1.

Of een beetje gaan spelen met de throttle curve.

Ik had bij mijn T600 dat ie bij 60% gas precies in zijn eigen resonantiezone kwam, oplossing is dan wat meer of wat minder gas.

Maar, zoals eerder gezegd moet je eerst even kijken wat het verschil is in toeren tussen de oude en nieuwe motor.
Zit daar erg veel verschil in, zal je misschien even een ander motortandwiel op moeten zoeken.
 
Hallo
Vandaag een harde crash gemaakt raptor is totaal los :(.
foto's komen strak , de motor en de alu stukken zijn nog goed alles wat plastiek is is niet meer goed van .
ps: gelukkig heb ik nog met mijn vario kunnen vliegen, dat maak de dag toch nog goed :).
NU BEN IK OP ZOEK NAAR EEN T_REX 600 KAAL ZONDER SERVO'S GYRO EN MOTOR.
GREETZ KEVIN
 
Mocht je nog op zoek zijn naar een kale body + canopy Trex 600 Nitro geef je maar een seintje ik heb nog eentje staan.
23701975.jpg
 
Hallo
Vandaag had ik weer prijs :( weer stukken.
Het was wedstrijd heli vliegen en de heli ging super, de 3e vlucht ik met de heli omhoog en toen sloeg het noodlot toe. De heli sloeg op hol, ik kon niets meer doen, de ontvanger kreeg geen stroom meer, de stekker van de batterij was uit de ontvanger gegaan raar maar toch was het, ik dacht eerst aan storing maar ik vlieg 2,4 dus dat kan normaal niet .

Dus nu de vraag : bestaat er iets als de ontvanger geen stroom meer krijgt dat de motor toch nog uit valt ?
GREETZ KEVIN
 
Volgens mij moet een losse fail safe dat op kunnen lossen...
Die dingen hangen ze tegenwoordig nogal regelmatig aan nitro auto's

Of je borgt de stroomvoerende kabel in je ontvanger

Of je legt een dubbeling aan, zodat meerdere stekkers stroom naar de ontvanger sturen

Maar hoe kan de stekker van je batterij zomaar uit de ontvanger gaan?
Normaal zit dat toch wel redelijk klem?

En voor het idee, 2.4 ghz kan gewoon storing hebben.
Alleen de techniek erachter kan dit heel goed verbloemen door bv van kanalen te wisselen etc.
Verder kan de ontvanger gewoon last hebben van de normale invloeden, bv statische electriciteit of magnetisch velden en zo.
Wat nog wel eens gebeurt, is dat een ontvanger zichzelf uitschakelt door een stroompiek oid.
Of een bec die het begeeft

Wel erg vervelend zo in korte tijd..
 
Volgens mij moet een losse fail safe dat op kunnen lossen...
Die dingen hangen ze tegenwoordig nogal regelmatig aan nitro auto's

Of je borgt de stroomvoerende kabel in je ontvanger

De tweede optie lijkt me beter, want zo'n failsafe doet ook niks meer als de voeding wegvalt. Die werken alleen als de puls wegvalt, en dat is bij een 2.4 gieg ontvanger volgens mij nooit het geval zolang er voedingsspanning aanwezig is, net als bij PCM.

Groet, Bert
 
...Dus nu de vraag : bestaat er iets als de ontvanger geen stroom meer krijgt dat de motor toch nog uit valt ?
GREETZ KEVIN

Dat is (bijna) onmogelijk want op het moment dat je besturing geen stroom meer krijgt zullen alle elektronische beveiligingen die je maar bedenken kan ook niet meer werken. Er zijn twee manieren die wel kunnen werken.
De eerste is elke servo een eigen accu met een fail-safe schakeling geven. De tweede manier is een stevige veer op je gashandel die het gas dicht trekt als de servo stroomloos komt te staan.
Beide manieren hebben de nodige nadelen die iedereen hier wel zelf kan bedenken denk ik. ;););)

De tweede optie lijkt me beter, want zo'n failsafe doet ook niks meer als de voeding wegvalt. Die werken alleen als de puls wegvalt, en dat is bij een 2.4 gieg ontvanger volgens mij nooit het geval zolang er voedingsspanning aanwezig is, net als bij PCM.

Groet, Bert
Voor een deel heb je gelijk Bert maar niet helemaal. De 2,4GHz apparatuur is feitelijk PCM dus je kan het daar heel goed mee vergelijken. Veruit de meeste PCM systemen houden tijdens korte storingen de laatst goed ontvangen pulsen vast. Wanneer na een bepaalde tijd, meestal 1 á 2 seconden, de ontvangst nog niet goed is zal de computer in de ontvanger of allle pulsen uitschakelen of de voorgeprogrammeerde fail-safe instellingen aannemen. In het eerste geval zullen de servo's dus zonder pulsen komen te staan. In het tweede geval kan je de fail-safe zo instellen dat je hoopt op een veilige landing zonder brokken. Wel, ehhh, tja, wat moet ik daar verder over zeggen.:oops:
 
Voor een deel heb je gelijk Bert maar niet helemaal. De 2,4GHz apparatuur is feitelijk PCM dus je kan het daar heel goed mee vergelijken. Veruit de meeste PCM systemen houden tijdens korte storingen de laatst goed ontvangen pulsen vast. Wanneer na een bepaalde tijd, meestal 1 á 2 seconden, de ontvangst nog niet goed is zal de computer in de ontvanger of allle pulsen uitschakelen of de voorgeprogrammeerde fail-safe instellingen aannemen. In het eerste geval zullen de servo's dus zonder pulsen komen te staan. In het tweede geval kan je de fail-safe zo instellen dat je hoopt op een veilige landing zonder brokken. Wel, ehhh, tja, wat moet ik daar verder over zeggen.:oops:

Hoi Ernst, ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt: ik bedoeld dat de tweede optie (het borgen van de voedingsaansluiting) beter is als een losse failsafe (zoals in nitroauto's vaak gebruikt word) omdat deze losse failsafe reageert op het wegvallen van de puls (de 1 tot 2 milliseconde puls die de servo aanstuurt) en juist die puls blijft behouden bij een PCM of 2.4 gieg ontvanger. Ofwel: een losse failsafe heeft gewoon geen enkele zin in dit geval.

Geen enkele PCM ontvanger laat namelijk de pulsen vervallen: allemaal houden ze afhankelijk van je eigen instellingen, de laatst ontvangen juiste, óf de voorgeprogrammeerde puls aan als signaal naar de servo's. Ik ben tenminste nog geen PCM ontvanger tegen gekomen, waarbij de puls wegvalt en de servo's onbekrachtigd blijven. Het zou ook een beetje de meerwaarde van PCM voorbijschieten als de servo's onbekrachtigd zouden raken en je model dus als aangeschoten wild naar beneden komt. Wel een heel apart gezicht, als in een bocht het signaal wegvalt en je heli vliegt nog eerst twee volle cirkels voordat je weer verbinding hebt. Vanwege de waarde van die heli (Vario Cobra) waren dat de langste tien tellen van mijn leven.... en de oorzaak: verlengsnoeren zonder ferrietringen.... Stomstomstom!!!, dat gaat niet samen met een benzinemotor!

Groet, Bert
 
Dan zal ik de stekkers in de ontvanger vast zetten, maar ik weet het niet we hebben direct na de crash de batterij aan een tester gehangen die was (ok) maar ik zag dat de kabel van de batterij uit de ontvanger was, maar dat kan ook door de crash zijn geweest, het blijft raar :confused: ik kijk mijn toestellen altijd goed na.
Het is gewoon weer ku...... twee toestellen op nog geen maand tijd stuk :(.
greetz
 
Back
Top