ander wedstrijd consept 1/8 NK

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door hansdo, 9 jul 2009.

  1. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    Enige jaren geleden reden we bij de Nk 1/8 voor de A rijders al met een halve kerstboom.
    Een halve kerstboom is dus : Finale , 1 halve finale, 1 kwart finale etc......
    Voordeel van dit systeem is dat krachtsverhoudingen in de finale's veel dichter bij elkaar liggen zodat je 'close racing' krijg met als neven effect door de kleinere snelheidsverschillen minder aanvaringen en irritatie. Leuker en spannend ook . Nu staat de indeling voor een groot deel van de rijders vast: heats, daarna halve , dan is het over. Dadelijk moet je nog goed doorrijden voor een halve finale , en in de andere opklimfinale's ook nog spanning om bij de eerste 3 te komen. Omdat de krachtverhoudingen dichter bijelkaar liggen is de mogelijkheid tot opklimmen ook groter. Ook vecht je dan in een rechtsstreekse race uit wie er opklimt en ben je niet meer van de 'andere ' halve finale afhankelijk . Ook eerlijker omdat de omstandigheden in de huidige halve finale's niet altijd gelijk zijn.
    Mijn voorstel:
    Zowel in de nomac als NK een halve kerstboom invoeren met de volgende indeling:
    Finale,1 halve finale, 1 kwart finale en 1 achtse finale . 5 rechtsstreeks geplaatse rijders na de heats in de finale ,overige 5 uit de halve finale. Totaal aantal deelnemers : 58 (nu 54) 15 minuten meer tijd nodig . Voor elke finale zijn 7 inzetters beschikbaar .(degene die niet door zijn).
    Ik kan geen nadelen ontdekken !
    En jullie ?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Misschien moet je iets meer duidelijkheid geven want ik mis iets...

    vanuit de heats 5 in de finale, dan 7 in de halve, 7 in de kwart en 10 in de 1/8? Dan kom ik op 29 man uit.
    Mensen die nu onderaan kwalificeren zullen minder geluk kennen. Met 2 halve finales kan regen en uitval voor een mindere rijder meer plekken goed maken dan bij 1 rij finales.

    Maar dan hebben we 1 ook nog finale extra die we in het tijdschema tussen moeten proppen.

    Idee is om over na te denken maar ik wil je er ook op wijzen dat het NK niveau op het moment niet slecht is en volgend jaar als alles goed verloopt een toppertje op Europees niveau gaat worden.
     
  3. Eskomo

    Eskomo Guest

    Het lijkt een beetje op het ABC finale systeem wat ze in Amerika vaak toepassen, zoals bij de winternationals.
    Ik vind dat ook een mooi systeem wat ze in amerika hanteren.
    Het is ook eerlijker voor degene die goed hebben gekwalificeerd maar net niet rechtsstreeks in de finale zitten.
    Als ze dan in hun finale al snel uitvallen door pech word je niet meteen laatste zoals in mijn geval op de MACH.:D:D:D
    6e gekwalificeerd, 1e in de halve, na 5 ronden drijfstang stuk en je bent meteen laatste, 24e.:(:(:(
    Ik zie het wel zitten.
     
  4. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    Roelof,
    Ik weet niet wat je mist, het algemeen niveau zal niet lager worden ,wel wordt het voor de meeste rijders gewoon leuker en uitdagender.
    Kwa tijd maakt het eigelijk niets. Nu moet je voor 4 halve finale's ook tijd reserveren voor eventuele uitstel ('delays ') dus 40 minuten . In het door mij beoogde systeem heb je 2 halve finale's dus slechts 20 minuten.
    Stefan,
    Voordeel is inderdaad dat als je in je finale uitvalt niet gelijk 20 plaatsen zal zakken wat het geheel wederom spannender zal maken. Uiteindelijk zal de beste ook boven komen drijven .
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Hans, het uitvallen en zo terug vallen naar een 24e plek is een hekel punt voor diegene die wel beter kunnen maar tegelijk is dat ook het geluk voor diegene die niet beter kunnen en juist door pech van anderen hogerop kunnen komen. aan ieder voordeel kleeft ook een nadeel.....

    In de NK hebben we 3 finales (2 halve en 1 hele), dat zal in jouw voorstel 4 worden, dat kost tijd( 15 tot 20 minuten inc warmup). Ook verwacht ik dat er een voorstel voor de 7 minuten kwali gaat komen, stel dat men voor beide stemt komen we zeker tijd te kort, daar moet heel goed rekening mee gehouden worden.
     
  6. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    Roelof, je moet het HELE verhaal goed lezen.
    Het is mij bedoeling dit toe te passen in zowel de Nomac als de NK . In totaal rij je 1 sub-finale meer dus 18 minuten ,je hoeft 2 keer MINDER tijd te reserveren voor delay's .Heb je een voordeel van een paar minuten,dus dat kan geen issue zijn tevens kan je 4 man meer gebruiken. Uiteindelijk zullen de finale's toch meer gelijkwaardiger rijders te zien geven wat een betere wedstrijd betekend bovendien bouw je meer competitie elementen in waardoor de spanning voor veel rijders weer terug komt. Ik heb nog geen echt gefundeerd nadeel van je gehoord. Het lijkt een beetje op de SP (politieke partij) : altijd tegen ongeacht de argumenten.
     
  7. hugo41

    hugo41

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Zeewolde
    relax guys
    it's only a hobby
     
  8. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    is niet kwaad bedoeld hoor !
     
  9. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Ow?

    Als je al iets wil zou je moeten beginnen met wat onderzoek in de landen om ons heen. Volgend jaar zal de competitie binnen de NK-Klasse in NL zeker van zeer hoog niveau zijn, als je dat wil handhaven zou je misschien naar een andere opzet moeten kijken die meer gericht is op het systeem van de GP's, EK's en WK's. Die benadering is net even anders.

    Het huidige systeem zorgt al voor een goede schifting van snellere en minder snelle rijders, dat er in een halve finale toch een mix ontstaat is niet te voorkomen. Dit is zelfs niet te voorkomen met een 1/4 of 1/8... want ook daar zullen dan weer snellere en minder snelle rijders in zitten, dat is een kwestie van perceptie. Het is het ene of het andere concept... geen mix aub.
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2009
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Discuseren is goed, uiteindelijk als het een voorstel wordt zal de stemming het moeten gaan bepalen.

    Maar zoals ik aangaf zie ik ook de nadelen in een stukje tijd en kansen voor de andere rijders. In een kerstboomsysteem kan een gemiddelde prestatie met wat geluk alsnog een 11e of 12 plek opleveren, in een enkele finalesysteem kom je bv. niet verder dan de kwart en sta je 16e of lager.
    Ook voor de mensen die zich even slecht gekwalificeerd hebben moet je 3 finales doorlopen ipv 1 om in de finale te komen en heb je dus ook 3x zoveel kans om vroegtijdig eruit gereden te worden. Ook de betere rijders die normaal net niet de top 4 halen kunnen met 2 halve finales bij problemen ver terug vallen wat ook een directe aanslag op zijn punten geeft, bij jouw systeem worden dergelijke rijders bij uitval minder gestrafd en zullen hun positie en voorsprong op anderen beter behouden.

    Kijk nu naar de tussenstand van het NK na 4 races, van plek 10 t/m plek 22 is er maar 60 punten verschil, dat betekent dat met met 1 race deze rijders aadig van plek kunnen wisselen wat ook kan met 2 halve finales naast elkaar. Ik denk dat de competitie op dit moment spannend genoeg is.
     
  11. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb niet veel met systemen in andere landen of tijdens EK/WK . Het aantal rijders die daar hoge ogen zou kunnen gooien is beperkt ,zeker t.o.v. de andere 50 competitie rijders in ons land. Bovendien kunnen deze rijders zo goed rijden dat zij zich moeiteloos aan zullen passen mede gezien de team connecties die deze rijders hebben. Het huidige systeem zorg m.i. helemaal niet voor een schifting tussen de snelle en minder snelle jongens . Bij de NK wordt er na de heats alleen de snelste 4 eruit gehaald daarna alles bij elkaar gegooit. Juist het gebruik van meerdere sub-finale's geeft een betere indeling ,lijkt me toch logisch. Tijdens EK's/WK's heb je zoveel deelnemers dat je dan wel een goede indeling naar sterkte krijg na de kwalificaties .Is ook te zien tijdens deze sub-finale's die meestal van hoog naar laag spannend zijn. Deze spanning zal ik ook graag bij onze competitie zien.
    Als je pur-sang een kwaliteits verhogende top competitie wilt maken zou je een expert klasse moeten creeren waar slechts ca 13 rijders in moeten rijden waarvan er slechts 10 doorgaan na de kwalificatie. Niemand wil bij de 3 zitten die naar huis kunnen . De heats zullen op het scherpst van de snede gereden worden !
    Roelof,
    Je gaat er steeds vanuit dat de mindere rijders kansen krijgen door uitvallers van boven. Onder de meest voorkomende omstandigheden is de uitval van deze rijders te verwaarlozen . Anders zou ik het toch zelf meegemaakt moeten hebben.Bovendien gaat het me niet alleen om punten te sprokkelen die andere rijders morsen maar om een wedstrijd neer te zetten die voor iedereen ook een wedstrijd is . En ervaring heb ik ook genoeg zowel binnen als buiten nederland om te weten wat er speelt.
     
  12. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Ik denk dat het enige wat telt is de ranking en wat die laat zien nu na 4 races. Wat Roelof al aangeeft is dat het huidige systeem voor een spannende competitie zorgt, wie staat er nu op een plek waar hij niet hoort? Is dat dan door pech of een gevolg van langzame rijders?

    Vergeet niet dat de kwalificaties op ranking plaatsvinden en je voor een finale geplaatst wordt op basis van de uitkomst. De snellere staan dan dus vooraan en krijgen "last" van de langzamere als ze al een ronde of meer voor liggen.

    Het enige waar ik in zou kunnen komen is een heatindeling met schrap, dat zou een nog beter beeld en indeling geven. Verder moet je denk ik eerst kijken wat er qua tijd de mogelijkheden zijn ...
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2009
  13. w.wind

    w.wind

    Lid geworden:
    25 mei 2006
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Stolwijk
    Ik zie niet in waarom je de regels zou moeten veranderen.
    Het is een klasse die steeds meer aan het groeien is (Promo)
    De opkomst tijdens het NK is dit jaar heel erg groot
    De competitie is erg spannend dit jaar
    En je hoort maar wijnig mensen klagen over het systeem, wat we overigens al weer een tijdje zo rijden
    Groeten,
    Wim
     
  14. Chielos

    Chielos

    Lid geworden:
    16 nov 2004
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Haarlem
    Ben het met pieter eens dat we volgend jaar naar een internationaal sterker veld gaan, en dus we serieus zullen moeten nadenken over hoe we het zo goed mogelijk kunnen invullen voor w.b.t. de finales t.b.v. GP's, WK's en EK's.
     
  15. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Dan moet je:
    - het systeem houden zoals het is en alleen naar 7 min kwalificaties gaan (daar is geen tijd voor)
    - de Nomac en NK afschaffen en naar 1 klasse gaan, met na de kwalificatie indelen in 4 man direct, 2x 7 man in een 1/2 a en b, 2x 7 man in een 1/4 a en b, etc, met opklim mogelijkheden, ongeveer zoals Hans in zijn openingpost al aangaf....
    ook met 7 min kwalificaties....
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    En juist 2 klasses waar de serieuze rijders gescheiden zijn van de plezierrijders maakt het aantrekkelijk en populair. Dus naar 1 klasse gaan is geen optie.
     
  17. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Lijkt me ook geen goed idee.

    Aangegeven wordt dat het NK volgend jaar wellicht behoort tot de sterkste van Europa, maar waarom is dat dan? Waarom is het NK juist zo populair? wellicht precies om die reden, dat we hier 2 klasses rijden, wat overigens ook in andere landen zo is....
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Het waarom is simpel. Ondertussen beginnen div mensen in de subtop toch goede prestaties neer te zetten zoals Arie, Rik en Joey. Volgend jaar als alles goed gaat komen er een aantal toppers bij uit de Nomac waar wat mensen op hoog Europees bij zitten. Het mag duidelijk zijn dat een grote groep aan elkaar gewaagde rijders elkaar gaan opfokken om nog beter te gaan presteren waardoor het niveau verder omhoog gaat en we het kunnen gaan opmeten tegen de Italianen.
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2009
  19. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    uit de Nomac bedoel je.. ;)
     
  20. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    En juist daarom rijden ze bv in Italiƫ en Duitsland op de zaterdag en zondag binnen een master en expert klasse (lees Nomac / NK)
     

Deel Deze Pagina