ander wedstrijd consept 1/8 NK

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door hansdo, 9 jul 2009.

  1. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    Richard,
    Op dit moment staat de wedstrijddag voor een groot aantal competitie deelnemers bij voorbaat vast: 3 kwali daarna halve finale. Voor deze groep mensen zit er in de kwali weinig spanning ,alleen het nummer in de halve finale. In deze halvefinale is het snelheidsverschil vervolgens zo groot dat er van close racing weinig sprake is. Het is toch leuker racen met mensen van ongeveer gelijke sterkte ? En DAAR draait het toch om. Met Tjibbe en Alex bv kan ik een leuk gevecht aangaan maar daar zijn er maar enkele van in mijn halve,die andere rijders van onze sterkte zitten immers in die andere halve. Voor die snelle jongens ook niet leuk ,worden alleen maar opgehouden ,willen er zo snel mogelijk langs wat ook wel eens wat wrevel geeft.Als zij met gelijke hun halve finale rijden en rechtstreeks met elkaar uitmaken wie er naar de finale gaat ,is het voor hun toch ook veel leuker ? Al met al is het slechts een kleine aanpassing. Het opklim systeem blijft volledig in tact ,ik durf zelfs te stellen dat dit beter aansluit bij de grotere internationale wedstrijden ,immers zullen de meeste van ons in dit soort wedstrijden terecht komen onder de halve finale's waar ook zij in rechtstreekse gevechten om de 3 bovenste plaatsen strijden met gelijkwaardige rijders. Kwa tijd is het neutraal,wat ik al eerder uitgelegd heb, je kan 4 rijders meer gebruiken.
    Een opklim systeem met een A/B kant is m.i. alleen zinvol bij 50 of meer deelnemers,pas dan krijg je gelijkwaardige sub-finale's ,wat toch de bedoeling is van het systeem.
    Wat beginnen op zaterdag betreft: er waren destijds ook nog al wat rijders die op zaterdag moesten werken ,komt namelijk ook voor.
     
  2. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Hans, bedoel je nu dat je één halve finale wil met langzamere rijders en één halve met snellere rijders?
     
  3. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    een logisch gevolg van het systeem. In de ene kwart finale zullen normaal gesproken,langzamere rijders zitten dan in die andere ,ene, halve finale.
    Als je overigens in het huidige systeem de 'langzamere 'rijders bij elkaar zou zetten zullen zijn waarschijnlijk meer rondjes maken als nu ,het steeds ruimte maken voor onze snelle broeders kost immers ook tijd . Zal ook een leukere race opleveren . maar mijn voorkeur gaat uit naar het eerste.
     
  4. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Je bedoeld denk ik halve ipv kwart? Of bedoel je dat je een extra kwart wil zien? Nu wordt er een gewogen gemiddelde opgezet voor de A en de B met een mix van langzame en snelle rijders. Als je alle snelle rijders bij elkaar zet en alle langzame zal er m.i. een langzame rijder door gaan naar de volgende finale ten koste van iemand die sneller is. Of benader ik het fout?
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik denk dat hij een ABC finalesysteem bedoeld met een opklimsysteem.

    Zijn idee is dat nu 20 plekken verschil (nr 5 tm/ nr 24) per halve finale worden ingedeeld en bij een ABC systeem maar 10 plekken niveauverschil. Hoewel de finales op een meer gelijkwaardige niveau worden verreden denk ik toch dat hiermee mensen eerder op een eigen niveau blijven hangen omdat ook pech en geluk maar 10 plekken ipv. 20 plekken kan schelen.
     
  6. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    Bij 1 halve finale en 1 kwart finale :die zullen na de heats gevuld worden zoals gebruikelijk is.Vanuit de kwart finale zullen de 3 snelste doorgaan naar de 1/2 . Uiteindelijk zullen toch de snelste rijders in de finale komen doch heb je in de sub-finale's gelijkwaardiger rijders en bouw je meer wedstrijd element in. Ter vergelijk : Je heb in onze NK tussen de snellere en 'minst snelle ongeveer 15% snelheidsverschil . Na de heats komt dit voor het grootste deel bij elkaar in 1 halve-finale waar je dan ook vrij grote snelheidsverschillen ziet. Als je dit vergelijk met de grotere EFRA wedstrijden dan zal je ook daar tussen de snellere en langzamere een snelheidsverschil zien van ca 15% maar daar wordt dit verschil daarna tussen ca 8 sub-finale niveaus verdeeld zodat daar het kracht verschil in de sub-finale's aanzienlijk kleiner is. Wat ik wil is niet meer dan het opklimsysteem aanpassen aan het aantal deelnemers zodat het systeem doet waar het voor bedacht is.
     
  7. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Ehm ... duidelijker :rolleyes:
    Ik denk dat dit alleen invulbaar is als we e.e.a. verschuiven naar de zaterdag :yes:
     
  8. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    Kwa tijd neutraal tov het huidige systeem. Ik ben geen voorstander van de 7 min heats ,voor mij hoeft er wat dat betreft niets te veranderen. Ik ben van mening dat bij 5 minuten heats ook de taktiek en materiaal keuze een rol speelt ,bij 7 min heats ben je dit element kwijt . Rijders met een nette en zuinige rijstijl zien dit bij de huidige heats beloont.
    Wat mij betreft mag je op zaterdag ,eind van de middag best 1 serie rijden maar ik vindt het nadeel voor werkende op zaterdag groter.
     
  9. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Tja, ik ben uitgegaan van onze eigen situatie, omdat ik alleen die kan inschatten, maar zoals ik al zei:

     
  10. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Zo heren, net terug van Raco @ Utrecht, werd echt te donker om te rijden ....:p
    4 setjes banden erdoorheen gejaagd, 1 motor in stukjes (oudje R.I.P. mijn 1e DSII uit 2006...), was een enerverende middag/avond...
    Oh, 1 setje nieuwe banden maar hoor, 3 setjes waren al op Gouda niveau, kan ook prima bij de Raco...

    Maar eventjes een compliment aan wat ik hier weer allemaal lees, zo hoort het, dan komen we tenminste ergens....
    Het volgende kan ik eigenlijk maar niet uit mijn gedachte krijgen...
    Welk systeem we ook verzinnen, MOETEN we eigenlijk wel het rijders aantal omhoog zien te krijgen?....
    Wij kunnen geen NK's rijden zonder de circuits van de clubs, ik kan alleen namens de MACH spreken, maar daar is het 1/8 deelnemers veld wel groter dan vorige jaren, maar nog steeds niet heel groot. en juist de 1/10 is groter, wat weer niet op nationaal niveau zo is... waarom?...
    Ook is het zo dat onderin de Nomac Cup het niveau dusdanig is dat ik denk dat sommige rijders beter nog een jaartje hadden kunnen blijven clubracen alvorens richting de Nomac te gaan...

    Als we nu meer gewicht proberen te brengen richten de clubs (hoe is eventjes aan ander verhaal) en de nationale klasse niet TE groot laten worden, is dat volgens mijn juist BETER voor de hobby/sport in het algemeen...
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2009
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    De reden om het wel te doen had ik ook al in het Promo 1:10 draadje aangegeven. Meerijden met een dergelijke competitie zal ook je eigen niveau sneller en verder doen opkrikken. Kijk maar naar clubs die niet aan de NOMAC mee doen, daar wordt veelal ook niet op een (voor ons) acceptabel niveau gereden....

    Maar er is groei in de 1:8, ook bij mij op de club zijn nu enkele 1:10 rijders aan het proeven aan de 1:8 en hebben ook plannen voor volgend jaar om minimaal op clubniveau de competitie te gaan rijden.
    Mij is het ook onduidelijk waarom de 1:8 erg super verloopt en de andere klasses qua deelnemers aantallen ver achter blijven want inderdaad kent de 1:10 op clubniveau veel meer mensen.

    Maar ja, je kunt eigenlijk wel zeggen dat het concept zoals het nu is gewoon werkt want als de grote groep er anders over zou denken reden ze niet in de NOMAC competitie. Als een groei echt mogelijk gemaakt moet worden is inderdaad de vraag maar de interesse is groot en lijkt verder te groeien. Is het dit jaar niet aan de orde wordt het volgend jaar misschien nog wel een belangrijker item.
     
  12. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Het waarom kent een aantal punten (reacties vanuit rijders)

    • Heel gezellige club
    • Hoog niveau
    • Veel PR op deze klasse vanuit fabrikanten, voor velen het paradepaardje
    • En het belangrijkste ... de kick van de snelheid

    Waarom de 1:10 niet zo hard gaat is mij ook en raadsel ik denk dat:

    • Het gat met de electro klein is qua snelheid
    • Het kostenverschil groot is in vergelijk met electro
    • Het kostenverschil klein is met 1:8
    • Minder gezellige club?

    Hoe dan ook, het duurt nog even voordat het 2010 is, er is dus nog even tijd om alles goed te overdenken en face-2-face te bespreken. Laten we niet vergeten dat er nog wat meer punten op de aankomende agenda staan die minstens zo belangrijk zijn of nog belangrijker.
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    O ja?
     
  14. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    Dan ga 'k toch even tegen argumenten geven hoor, kan dat niet laten :)

    Gat met de electro is idd klein, maar 't gaat niet lang duren en dan komt de electro ook de 1/8 voorbij...

    Ik snap die kostenverschillen niet.. 1/10 electro is bijna net zo 'goedkoop' als 1/10 brandstof..

    En tja, gezelligheid, denk dat het een andere groep is... maar gezelligheid hebben we denk ik in elke groep wel...
     
  15. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Ja.... denk aan de body hoogte, 16% NITRO, banden...
    Of is dat allemaal geschrapt?
     
  16. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Ik had ook niet anders verwacht :D

    • Het verschil in snelheid (lees rondentijd) zal altijd blijven mits er geen afbreuk plaatsvindt op bepaalde zaken binnen de 1:8. De geometrie en downforce van een 1:8 tov een 1:10 zal altijd de factor zijn.
    • Kosten.... eh ja. De aanschaf van een 1:10BR is al een dikke 100 EUR duurder, de motor is nog steeds duurder dan een regelaar / brushless combo. Al het brandstof over een jaar is wat meer dan een aantal sets accu's of een paar lipo's
     
  17. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    En na 5 minuten is het voorbij, en wij tanken en rijden door....
    Al zouden ze een accuwissel doen, dan branden de regelaars wel uit.
    dus die electro is nog lang niet op ons niveau... :D
     
  18. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    Ik denk dat die kosten van 'n electro 1/10 dus wat hoger liggen dan je in eerste instantie zou verwachten, vooral als je in de top 10 wil(en kan) meedoen...

    Ik snap eigenlijk ook niet waarom de snelheid aangehaald wordt. De swift cup is immers ook best populair en leuk om te rijden in de winter. Daar gaat het toch ook niet om snelheid?
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Verwacht er niet veel van, enkele reglementen waren meer op basis van het 5 minuten probleem en de nitropercentage ook deels milieu en anti-terroristen wet. Het 5 minuten probleem is nu binnen de EFRA opgelost met de 7 minuten kwalificatie en over het gebruik van Nitro hebben we in ieder geval binnen Nederland ook een (voorlopige) duidelijkheid gekregen en staat het op een mogelijke identificatie na niet echt op de tocht.
     
  20. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Inderdaad, meerijden in een NK - NC en PS competitie trekt uiteraard het niveau omhoog van de rijders van de clubs die daaraan meedoen, en zij brengen op hun beurt ook de clubrijders op hun eigen clubs weer naar een hoger niveau. Die rijders “profiteren” ook weer van de opgedane kennis en ervaring. Ik vind dit persoonlijk een erg mooi om te zien dat die rijders dan ook beter gaan. Bij ons in de 1:8 op clubniveau zijn daar ook zeker een aantal voorbeelden van te geven. Die aansluiting is erg belangrijk, een van de voortvloeisels zijn ook de verslagen op de AMCA site van de belevingen van de AMCA deelnemers op de NK.

    Waarom loopt het bij de 1:10 niet zo storm als bij de 1:8. Een interessante vraagstelling die jou enorm zal aanspreken Ruben! Misschien wel een idee om daar een separaat draadje voor op te starten? Ik volg touwens je discussies JW (djiewie) en vind ze erg interessant, want dat is nou een typische potentiële 1:10 NC rijder … Ik denk met goede begeleiding en geduld, kun je er weer een NC rijder bij hebben, en nog veel belangrijker, een ambassadeur voor je 1:10 klasse.

    Ja, waarom kiezen mensen voor een bepaalde klasse? Ik denk dat het allemaal persoonlijke keuzes zijn. Iedereen kiest een klasse die hem of haar het meest aanspreekt. Geld of de kosten speelt in mijn ogen een ondergeschikte rol, want elke klasse, ook Elektro, met name door de gigantische technische ontwikkelingen in motoren en accu’s, kun je zo duur maken als je zelf wil. Elke klasse rijden op hoog niveau, als je echt vooraan wilt rijden, gaat in de papieren lopen. Ikzelf denk dat mensen voor een 1:8 kiezen, omdat het van oudsher de “koningsklasse” is, en voor heel veel mensen tot de verbeelding spreekt, gewoon compromisloze kracht en zoals Pieter zegt “de kick van de snelheid” … En dit kan je zelfs heel goed in een clubcompetitie doe tegen nog redelijke kosten. Gezelligheid de een al aanwezige groep rijders en de toegankelijkheid (lees: begeleiding door de ervaren rijders) in een klasse speelt m.i. voor nieuwkomers ook zeer zeker een grote rol. Dit begint altijd op clubniveau. Bij Elektro organiseren we zelf club-/ sleutelavonden in de winter, en ook de Serpent Racing school dagen en de Kyosho infodag zijn mooie initiatieven.

    In de winter zoeken we alternatieve rij-/ trainingsmogelijkheden zoals 1:18 en Swift of andere modellen (overigens inderdaad met een erg hoog fun gehalte), maar dat zijn voor de echte brandstofrijders uiteindelijk toch alleen maar “zoethoudertjes”? Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar hoe vaker ik in de winter met een Elektro auto rij, hoe erger de behoefte wordt om die 3,5cc motor weer te mogen / kunnen starten in het voorjaar !! Heerlijk toch dat geluid, die rook, de stank, de olie, en die brute kracht en snelheid !!!

    Okay, ik ga me maar eens mijn spulletjes bij elkaar zoeken. Eerst nog even een ½ dag naar m’n werk, en vanavond even naar de club, en dan voor een lang weekend naar de ETS in Andernach, om onze AMCA jongens te supporten in de 5de en beslissende ETS wedstrijd daar. Met 200 deelnemers, en de toppertjes die daarin meerijden, belooft het in elk geval een supermooi evenement te worden. Mijn Evolva gaat uiteraard mee voor PIPO (Periodieke Inspectie & Preventief Onderhoud) …

    Laterzzz …
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2009

Deel Deze Pagina