Andere zender voor Apprentice 15e S

Hallo allemaal,

Onlangs ben ik begonnen met vliegen, eerste met een Sport Cub S en nu met een Apprentice 15E S. Inmiddels lid geworden van een club, en aan het oefenen voor een brevet. Nu zag ik in de eisen van de KNVLV dat elektronische stabilisatie niet is toegestaan. Omdat de AS3X in de ontvanger van de Apprentice altijd aan staat, kan ik er geen brevet mee halen denk ik.

Mijn vraag is dus: is het mogelijk om de ontvanger te vervangen door een gewone, bv de AR400? Zijn er nog zaken om rekening mee te houden?

Dank alvast voor de antwoorden!

Zijn die eisen er ook voor je brevet? Is dat niet alleen voor wedstrijden?

Je kan inderdaad gewoon een andere ontvanger plaatsen, let wel op dat het een full-range is. Dacht dat de AR-400 een parkflyer versie is.

Je hebt gelijk, met die ontvanger mag je geen brevet vliegen omdat de stabilisatie niet uitgezet kan worden.
Vervangen is echter geen enkel probleem.
Bij mij op de club heeft een van de leden om die reden zijn ontvanger vervangen door een orange ontvanger, die dingen kosten haast niets en doen het voor dergelijke vliegtuigen prima. (persoonlijk zou ik er geen grotere duurdere kist mee durven te besturen, maar misschien is dat onzin)
Helaas kan ik niet zeggen welke ontvanger dat precies is.

Grtz,
Jan

De AR 400 is een full range ontvanger voor een zeer nette prijs. Ik zou hiervoor zeker geen orange o.i.d. gebruiken. Voor een parkflyer is orange prima, voor wat grotere kisten zou ik een originele ontvanger gebruiken. Ik heb helaas slechte ervaringen met orange en dan zeker laag bij de grond en dan wat verder weg.

Volgens mij zitten er 2 knopjes op de ontvanger, dacht dat daar ook de gyro mee uit gezet kan worden, het is de moeite waard om dat te proberen, scheelt weer wat euro's.
Ik heb wel een andere ontvanger erin gezet omdat ik alles op 1 zender wil vliegen. Zonder expo vliegt ie ook goed hoor!

Groeten, Arnold

Je kunt met die knopjes de gyro meer of minder laten werken, maar echt uitzetten gaat niet.
Hij blijft het vliegen beïnvloeden.
Je merkt dit als hij in de laagste stand staat, zodra je het vliegtuig ( in de hand) beweegt blijven toch de servo`s nog bewegen.

Grtz,
Jan

Back