Animo voor een Electro Speed meeting

Uhh, al die cijfertjes.
Ja ik bedoel F5D, ik zal het even veranderen.


GJ
 
De Rapster XL heeft gevlogen........

Nee, nog niet volgas, enkele kleine dingen zijn niet echt in orde. Zo is het bochten werk nog niet goed. Ergens is iets krom of verdraaid. Zeer waarschijnlijk is de tip verdraaiing eruit gegaan met bespannen, dus dit nu eerst controleren. Daarnaast is het zwaartepunt nog niet helemaal correct, het model gaat bij gasgeven direct met de neus omhoog.

Zonder motor of met beperkt vermogen vliegt hij goed op het bochten werk na. langzaam vliegen gaat perfect en vanuit bijna stilstand accelereerd hij heel snel (tot 30% gas). Landen is een eitje, je kan hem echt heel langzaam maken.

Wel maakt die kleine prop een klere herrie bij volgas..............

Metingen van vandaag
Motor Het rc 2w20, prop Camspeed 4,7x4,7 regelaar Markus 80 Ampere.

3s lipo Zippy 4000 20C Toeren 31500, Amperes 42,5, Spanning 11 volt, 475 Watt.

42 lipo Hyperion G3 2500 25C, toeren 37000, Ampere 42,5** spanning 13,7 volt, 600+ Watt.

**afgelopen zondag was dit iets hoger met 47 Ampere alleen weet ik het voltage en de watts van toen niet.

De berekening via http://brantuas.com/ezcalc/dma1.asp geven bij 4s aan:
41250 toeren, Ampere 65, spanning 12,93 volt, watt in 841,44 watt uit 755,7
De motor staat er niet standaard in. De motorgegevens heb ik van de site van Het-rc overgenomen.
KV 3450, interne weerstand 0,015, current 1,72 A.
 
Gefeliciteerd!
Ben benieuwd wat voor snelheden je kunt bereiken als je de eigenheidjes eruit hebt kunnen trimmen.

Zoals al in PM besproken, klopt er ergens iets totaal niet met die stroom.
Verschil tussen 3S en 4S zou veel groter moeten zijn.
Dat zou ook verklaren waarom de spanning/cel bij 4S een stuk lager is dan bij 3S. Normaliter zou je andersom verwachten, gezien de 3S zippy 20C en de 4S Hyperion GX.

Vreemd. Overigens kloppen de gespecificeerde kv waarden van HetRC niet altijd even goed, zelfs op de diverse sites staan verschillende waarden voor deze motoren.

Groet,
Gerben
 
Ik heb er zelf ook zo mijn twijfels bij.
Die motor heb ik als set (minifan) via dit forum ooit eens gekocht, de verkoper gaf toen aan dat het een 2w20 was die erin zat. Hier heb ik nu zwaar mijn twijfels bij gezien de gemeten waardes. Ik kan mij niet indenken dat de Astro wattmeter de gegevens verkeerd aangeeft.

Maar zoals dit er nu uitziet komt het best wel goed, nu nog effe die kleine foutjes eruit halen en dan kijken wat hij echt aankan.

De vleugel kernen voor de Ninja zijn er ook al, deze week maar eens de glasmat en de epoxy halen en ook aan die Ninja beginnen. Dan een rustig moment uitzoeken om die powercroco ( powercroco 3026scorpion5+4x112YY ) te wikkelen en we zijn klaar voor de meeting.
 
Theo, we kunnen een keer de Unilog erin prikken.
Dan weet je meteen alles wat je wil weten (en ook wat je niet wilt weten).

GJ
 
Ik hoop binnen kort mijn nieuwe Multiplex 2,4 Ghz zender te krijgen, Die unilog komt er dan ook en die kan dan mooi op die MPX aangesloten worden, dan heb ik realtime info op de zender.
 
En Ja hoor, hij vliegt en nu goed ook. Vanmorgen het zwaartepunt maar eens opnieuw serieus uitgerekend en dat moest dus 2 cm naar voren.
Daarna op het veld alles in orde gemaakt en een 3s pakketje erin gepropt en ingevlogen. Als eerste enkele rondjes met halfgas en zo langzaam aan gewerkt naar volgas. Vliegt lekker strak en stabiel, moet wel nog iets naar links trimmen, maar dat komt dadelijk in de volgende vluchten. Snelheid is goed op 3s. Alles tot nu toe zonder aanduiken. De landing als ook de start is een eitje.............
 
Mijn kernen voor de Ninja Speed zijn vandaag bezorgd.
Gesneden door de ontwerper / vlieger van het origineel.
Hout ligt al klaar om gesneden te worden, dat wordt toch weer bouwen.


GJ
 
De Rapster XL heeft gevlogen........

Nee, nog niet volgas, enkele kleine dingen zijn niet echt in orde. Zo is het bochten werk nog niet goed. Ergens is iets krom of verdraaid. Zeer waarschijnlijk is de tip verdraaiing eruit gegaan met bespannen, dus dit nu eerst controleren. Daarnaast is het zwaartepunt nog niet helemaal correct, het model gaat bij gasgeven direct met de neus omhoog.

Zonder motor of met beperkt vermogen vliegt hij goed op het bochten werk na. langzaam vliegen gaat perfect en vanuit bijna stilstand accelereerd hij heel snel (tot 30% gas). Landen is een eitje, je kan hem echt heel langzaam maken.

Wel maakt die kleine prop een klere herrie bij volgas..............

Metingen van vandaag
Motor Het rc 2w20, prop Camspeed 4,7x4,7 regelaar Markus 80 Ampere.

3s lipo Zippy 4000 20C Toeren 31500, Amperes 42,5, Spanning 11 volt, 475 Watt.

42 lipo Hyperion G3 2500 25C, toeren 37000, Ampere 42,5** spanning 13,7 volt, 600+ Watt.

**afgelopen zondag was dit iets hoger met 47 Ampere alleen weet ik het voltage en de watts van toen niet.

De berekening via http://brantuas.com/ezcalc/dma1.asp geven bij 4s aan:
41250 toeren, Ampere 65, spanning 12,93 volt, watt in 841,44 watt uit 755,7
De motor staat er niet standaard in. De motorgegevens heb ik van de site van Het-rc overgenomen.
KV 3450, interne weerstand 0,015, current 1,72 A.
ik meet met de 2W20 op 4S/2600mA/35C met en propje 4.7x4 ongeveer 93A, wat gaat hier fout .... ? Deze zit op een Funjet Ultra.

Hierbij nogmaals een filmpje van de eerste vlucht, motor ging na 3 minuten kapot, is weer gerepareerd (was een slechte soldeerverbinding in de motor of door de hitte gedeslodeerd)
[URL="
[/URL]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar gaat helemaal niks fout, behalve dat je motor behoorlijk overbelast wordt.
De berekening van TC01 gaat uit van 12.93V bij 4S, oftewel 3.23V/cel. Dat klopt wel voor oudere generatie lipo's, nieuwere generaties hebben een hogere spanning onder belasting. Met het stijgen van de spanning, stijgt de stroom kwadratisch.

De meting met 4S klopt mijns inziens niet, of de accu is gaar (zou je niet verwachten met een G3 serie), of er gaat iets mis met de meting zelf. Ik vermoed het laatste, gezien de toerentallen.

Groet,
Gerben
 
Vanmiddag nieuwe meting gedaan met andere 4s lipo.

Lipo is Turnigy Nano-tech 4000 4s.
regelaar nog steeds de Markos 80 ampere.
prop nog steeds 4,7x4,7Cam speed.

Voltage 15 volt, Ampere's 42,5, Watt 640, Toeren 38500+

Dus ofwel is de motor geen 2w20 of mijn Astro Watt meter is stuk.
 
Hoezo zou het geen 2W20 zijn?
15V x KV 3300 x 0,8 is ongeveer 39000 rpm.
Kan dus wel kloppen lijkt me.

De metingen zijn in de vlucht gedaan of statisch?


GJ
 
Vanmiddag nieuwe meting gedaan met andere 4s lipo.

Lipo is Turnigy Nano-tech 4000 4s.
regelaar nog steeds de Markos 80 ampere.
prop nog steeds 4,7x4,7Cam speed.

Voltage 15 volt, Ampere's 42,5, Watt 640, Toeren 38500+

Dus ofwel is de motor geen 2w20 of mijn Astro Watt meter is stuk.
HET-RC EDF-2W-20 - 3450KV

als je motor er zo uit ziet, dan is het een 2W20.

je kunt ook een 2W hebben, minder vermogen als de 2W.

HET-RC EDF-2W - 4580KV
 
Het kan ook nog een 2W23 zijn, of een 2W25
Zien er op het eerste oog allemaal hetzelfde uit.

GJ
 
Een 2W is onmogelijk die gaat al serieus uit zijn dak (+80A) op 3S met een 4.7x4.7.
De gegevens in de link zijn trouwens onjuist ook, de Kv van een 2W bedraagt 4750,
die van een 2W20 bedraagt 3350. Bovendien is de 2W 5mm korter.
Een 2W23 zat vroeger in mijn excite en geeft op 4S met 4.7x4.7 ergens tussen de 55 en 65A afhankelijk van je lipokwaliteit.
Een 2W20 zat in mijn vorige suracer en gaf al 45-50A op 3S met een 4.7x4.7.

Afgaande op je toerental denk ik dat de meting misschien niet klopt
 
Laatst bewerkt:
De metingen zijn statisch gedaan.

Op 3s 42,5 ampere en ook op 4s 42,5 kan niet. Het toerental loopt wel op, dit is op 3s ruim 31000 en op 4s dus die 38500+

Helaas zit er geen stikker op de motor, dus ook daar geen gegevens anders dan die van de verkoper.
 
TC01, welke meting je ook doet, de maximum stroom zit steeds rond de 43A, ondanks dat de motor veel meer toeren draait op eenzelfde propje. Het zelfde propje op meer toeren ronddraaien betekent dat er meer vermogen nodig is, oftewel meer spanning en stroom. Met dezelfde motor en prop kun je neit 37000rpm draaien bij 13.7V en 42.5A en vervolgens 38.500rpm draaien bij 15V en weer exact 42.5A. De stroom zou wegens de hogere spanning kwadratisch moeten stijgen bij gelijkblijvende belasting (lees prop).
Oftewel als je 42.5A meet 13.7V, zou de stroom bij 15V rond de 51A moeten liggen.

Ik krijg toch het idee dat je meter niet helemaal lekker is. Of er moet iets helemaal mis staan in de instellingen van de regelaar, maar kan me haast niet voorstellen dat de motor dan nog goed loopt of niet ontzettend heet wordt.

Groet,
Gerben
 
morgen gaat de motor eruit voor onderzoek.

Vanmiddag een beetje pech gehad, bij de eerste vlucht werkte alles goed, ik bemerkte wel dat ik last kreeg van flutter. Na de landing niks gemerkt of gezien aan het model. Voor de 2de vlucht de rolroeren aan de tippen vastgeplakt met een stukje plakband. Bij het gooien hoorde en voelde ik dat er iets niet goed zat, dus gelijk gas dicht en landen. Sturen met rolroeren lukte niet. Bij nadere controlle lag de rolroer servo los. Deze wordt dus morgen ook weer vastgelijmd. Voor de rest is alles schade vrij.

Misschien dat vanavond een clublid zijn ampere tang bij heeft, dan nog eens meten.

Tot nu toe heb ik hem op 3s gevlogen en dat is meer dan snel genoeg trouwens...............
 
De Notam voor die dag is goed gekeurd.

(A1161/10 NOTAMN
Q)EHAA/QWZLW/IV/B/AW/000/010/5055N00547E005
A)EHBK B)1010030700 C)1010031900
E)MODEL FLYING AIR DISPLAY WILL TAKE PLACE AT PSN 5103N00548E RAD 1NM.
THE DISPLAY AREA IS SITUATED VERY CLOSE TO VFR POINT BRAVO. IN ORDER TO
AVOID ANY CONFLICT BETWEEN THE MODEL FLYING DISPLAY AND VFR TRAFFIC,
PILOTS ARE REQUESTED TO STAY EITHER EAST OF THE JULIANA CANAL BETWEEN
THE LOCKS OF BORN AND THE CITY OF ROOSTEREN OR 1000M WEST OF THE JULIANA
CANAL WHEN PROCEEDING TO OR FROM EHBK.
F)GND G)1000FT AMSL)

Die dag dus geen last van klein vliegverkeer boven of langs ons veld. Dus vrij baan tot een hoogte van 1000 voet oftewel 300 meter.
 
Back
Top