Anker electromotor wikkelen?

• Topicstarter Topicstarter RazendeRoeland
  • Startdatum Startdatum
R

RazendeRoeland

Guest
Afgelopen zaterdag tijdens de wekelijkse clubwedstrijd kreeg ik problemen met de electromotor van m'n auto. Later bleek dat een paar wikkelingen van het anker stuk waren gegaan. Inmiddels wel een ander anker in de motor gezet, maar dat bracht me meteen op hetvolgende .

Kan ik het defecte anker Zelf handmatig opnieuw wikkelen?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, hoe kan je dit het beste aanpakken, en wat heb ik nodig om zelf een anker te wikkelen?

Alvast bedankt voor de reacties

Je anker handmatig wikkelen is goed te doen.

Het probleem wordt echter het balanceren van je anker. Dit is toch een wat lastiger proces.

Pasqual zei:
Je anker handmatig wikkelen is goed te doen.

Als je los flodderende draden wil wel.
Ik denk dat handgewikkelde ankers ook steeds met behulp van een machine strak gespannen er rond gewikkeld worden. (er klopt iets niet in die zin hé)
(ooit es een foto van gezien over een artikel van de Corallyfabriek)

Waar kan ik het draad op de kop tikken wat voor de wikkelingen wordt gebruikt?

Ik heb zelf ook ankers gewikkeld, en ik kan je vertellen het is een rot klus.

Corally levert een anker waarvan de lippen aan de collector nog niet dicht gesoldeert zijn. Bij dit anker zou je dus zelf kunnen wikkelen. Zelf heb ik het met wikkeldraad gedaan uit de elektronica zaak. Zorg wel dat het een draad is die een coating heeft, anders heb je kortsluiting.

Zorg is dat je de draden zo strak en netjes mogelijk wikkeld, en het liefst nog per spoel het zelfde. Dit is een rot klus. Daarna moet je de draad boven aan kaal schuren zodat de coating weg is en dan kun je hem vast maken, dit kun je door middel van de lippen doen (vast klemmen) en daarna hard solderen of punt lassen.

Als dit gedaan is moet je hem nog uit balanceren, hier heb je goede apparatuur voor nodig. als zo'n anker op 60K RPM draaidt wil je niet dat er onbalance in zit, dat is overigens ook verlies.
Zoals pasqual al aangaf is het uitbalanceren ondoenlijk met huis tuin en keuken gerei.

Daarom dat het zelf wikkelen vaak ook niet loont, mijn anker draaide bekant 2K RPM minder als een fabrieks anker.. Och ik was even van de straat, maar hij ligt nu in de vullesbak :wink:

Groet Robert

Heel vroeger ook zelf gedaan bij een standaard 540 motor en toen 21 wikkelingen gegeven. Werkte goed alleen de solderingen kwamen regelmatig los....

Roelof zei:
Heel vroeger ook zelf gedaan bij een standaard 540 motor en toen 21 wikkelingen gegeven. Werkte goed alleen de solderingen kwamen regelmatig los....

idem... en de soldeer kwam in mijn oog terecht bij't proefdraaien van 't motortje :?

Back