Anodisatie uit kop verwijderen

hallo,

ik heb dus een blauwe copterx head op mijn kds450 zitten.
Echter vind ik de blauwe kleur niet echt mooi en zou ik het er graag afhalen.
Nu zag ik de FAQ over verwijderen van anodisatie.
Echter denk ik dat bij de heli het niet zomaar kan met gootsteenontstopper, omdat er overal lagers in zitten, en zoals bij de swash zijn deze volgens mij ook niet te verwijderen?
Of zie ik dat nou fout?
Wat zou anders een andere manier kunnen zijn?

BVD

hoi

bij de praxis hebben ze afvoer ontstopper (caustic soda) die moet je kopen

en dan het gevaarlijkste

demonteer je kop zodat je alleen alu over hebt, neem een bakje doe daar
wat korrels caustic soda in klein handkuiltje vol, leg de kop erbij en gooi er dan kokend water over heen. let wel op dat je het niet te lang laat liggen want dan slaat je alu donker uit.
laat het ongeveer 5 sec werken en dan meteen met koud water afspoelen.

gebruik een veiligheidsbril en handschoenen het is bijtend middel

gr Hanskez

ik heb het bij mijn trex 450 ook gedaan met de lager erin.
en dat is gewoon goed gegaan maar als de lager er uit te halen zijn is dat beter natuurlijk
lagers daarna wel oliën

gr Hans

Dat is niet waar, anders kan je ook niet anodiseren dat is corrosie!
De eigen corrosie ziet er zelfs heel lelijk uit!

ik heb het veranderd in bijna geen last van corosie

mag jij me vertellen wat anodiseren is en hoe ze dat doen.

gr hans

Laatst bewerkt:
Ik wil het dus eigenlijk wel gaan doen, dat blauwe eraf halen, met gootsteenontstopper zoals 'EMIL' dat deed in de FAQ.
Maar ik twijfel nog steeds wat ik nou met die lagers moet, worden die niet aangetast?

Lagers erinhouden!!!!
daarna er weer uit voor nieuwen. of vervangen voor ouden,en daarna de goeden erin.

De passing is erg belangrijk. Je haalt een beetje materiaal weg,waardoor de lagers te ruim kunnen gaan zitten,en kunnen "zwabberen".....

Of je koopt de blanke kop van de Trex.. dan behoud je de passing van de lagers, heb je geen corrosie, en heb je gelijk een bak extra onderdelen..

wat maakt de kleur nou uit... als je de kleur ziet, houdt dat in dat je te langzaam vliegt.....

Corrosie van alu heb je geen last van. Want alu reageert direct,en zijn minimale laagje van corosie voorkomt verder corroderen...

Onbeschermd Alu in strooizout,en adere zure omgevingen,ziet er echt niet uit,maar dat ga jij niet meemaken met je heli. dat hele corosieverhaal is totaal niet aan de orde..

Men spreekt dan ook wel van alu rot,of aangetast alu.

Heb het net even in de praktijk gebracht met een drietal blauwe QuickUK servoarmpjes.
In warm water treed de reactie erg traag op.
Het beste ging het in een oud pannetje met wat kokend water op het fornuis en een klont ontstoppersoda.
Afzuigkap op vol vermogen :).
een paar keer 4 a 5 seconden erin, dan gaat het bruisen en reageerd het dus echt.
En tussendoor even kijken of je niet te ver gaat (schroefdraad, vertanding etc.).
Na de behandeling is het oppervlak dof en wit uitgeslagen.
Ik heb ze ingewreven met wat zilverpoets, uitgepoetst met de theedoek (ruzie komt later wel ;) )
En Voila, prachtige blingbling heveltjes.

Laatst bewerkt:
Iets zelf (verantwoord) aanpassen is toch veel leuker dan gewoon kopen....
en soms is het er gewoon niet, en moet je het helemaal zelf maken of aanpassen.
Met heli's is er vaak al vrij weinig te maken, tenzij je schaal gaat vliegen of zelf nieuwe heli's ontwikkeld.
Dat noemen ze modelbouw geloof ik :p

Back