Anodiseren

Hallo,

Ik zou graag wat onderdelen van mijn Xray willen laten anodiseren.
Is er iemand die dit (goedkoop) kan doen?
Of een adres weet? Liefst niet te duur.

Gouden gids ?

Het is zelf te doen, even een badje met 2 electroden opstellen en wat inkt toevoegen. Even googlen, er zijn genoeg artikels te vinden hoe het zelf te doen.

het is te doen, gewoon goed inezen op het net, staat veel info op over dat.
vooral de paintball jongens doen dat veel zelf.

het is wel met rommel, echter als je goed inleest en adviezen volgt wel te doen.

anders een bedrijf dat anodiseerd wil wel eens wat tussen of erbij nemen voor wat gebak ofzo, gewoon eens gaan buurten.

buitendat moet je niet vergeten dat het heel lastig is om het type aluminium dat X-ray gebruikt (7075) te anodiseren. Het is een heel hard aluminium, het heeft niet voor niets zo lang geduurd voordat X-Ray zelf met een geanodiseerde auto kwam. Andere merken die dit type aluminium ook gebruiken anodiseren ook heel weinig. Corally gebruikt bijvoorbeeld ditzelfde aluminium, en ook zei zijn lang bezig om te kijken welke kleur wel of niet werkt. Dus ik raad het je aan om het door een expert te laten doen, voordat je straks bulkheads hebt in een hele lelijke kleur die je niet wilde.

Rick, sorry maar dat is echt onzin wat je nu zegt. Dat het geen kleur heeft wil niet zeggen dat het dan niet geanodiseerd is. Ook X-ray heeft zijn aluminium altijd geanodiseerd alleen nu voor het eerst een kleurtje toegevoegd. X-ray, Tamiya, Asso, HB, Yokomo, Serpent, Corally... Ze gebruiken allemaal 7075 aluminium en dat is prima te anodiseren.

Anodiseren wil dus niet per definitie zeggen dat het een kleur krijgt. Anodiseren is een oppervlaktebehandeling om metalen zoals aluminium en titanium te voorzien van een oxidelaag. Dit gebeurt door middel van een elektrolytische behandeling. De oxidelaag is hard, poreus en slijtvast. Daarna kan door afsluiten van de poriën (sealen) de corrosiebestendigheid worden verbeterd. In dit laatste proces (als de poriën open staan) kan er een kleurstof toegevoegd worden waardoor het materiaal dus een kleur krijgt. Wordt er geen kleurstof toegevoegd dan heb je dus blank-geanodiseerd materaal...

Joost.

Ik heb me er wel eens in verdiept. Wat ik me herinner is dat er inderdaad soorten aluminium zijn die zich beter lenen voor (kleur)anodiseren dan andere. Dit komt, omdat er in bepaalde legeringen toevoegingen zitten (zoals lood) die niet/slecht reageren op het proces en dat zie je later terug (net als vervuilingen)

Dat klopt inderdaad maar deze materialen kom je wat vaker tegen in het goedkopere aluminium (het huis, tuin en keuken aluminium wat je overal gewoon kan kopen). De hogere kwaliteiten hebben dit niet en laten zich dus prima anodiseren.

Joost.

Google eens op anodiseren. Bedrijven welke bij de qualicoat of qualinod zijn aangesloten (of volgens dit proces werken) zijn qua kwaliteit zeker te vertrouwen.

Er is er vast altijd 1 in de buurt en wat al gezegd is, voor een klein beetje geld (of gebak bij wijze van) zullen ze wel even wat tussendoor kunnen doen.

Weet alleen wel van te voren of je kleur of kleurloos wil. Mijns inziens is kleurloos (otewel technisch blank) de beste keus. De andere kleuren als de brons of blauwe tinten kunnen zeer grote kleurverschillen geven en "fouten" in de oppervlakte accenturen. Zo ook bijvoorbeeld lasnaden.

Martijn

Als het eenmaal geanodiseerd is kan je het ook gronden en op juiste kleur spuiten. Alleen ontvetten, niet schuren!

Ik heb er een aantal aangeschreven , de meeste doen het niet particulier.
heb wel 2 reacties gehad die het wel doen en daar ben ik nu mee bezig

Ralf

Ralf,

Wat soms ook nog wel wordt gedaan is met ALUpolish (een aluminium glans polijstmiddel) het oppervlak poetsen met badstof. Daarna ontvetten en blanke lak erover. Meer voor de doe het zelver, en anodiseren is zeker mooier en beter, maar wellicht wel een laternatief.

Martijn

Back