Antenne ontvanger op lengte knippen in RC auto of niet?

• Topicstarter Topicstarter RudiG
  • Startdatum Startdatum
Ja ikke met vliegen en de resultaten zijn heel goed. En volgens mij zijn er meer vliegers die deze of de nieuwe gebruiken.

We willen t.z.t. natuurlijk wel een foto zien van de voorjaars-schoonmaak :lol: .

En uiteraard ook de bevindingen met de ontvangst-experimenten :o .

Zo'n Azarr ben ik nog nooit op een auto tegengekomen, maar het is de moeite waard om ook daarmee eens te experimenteren. Meerdere vliegers zweren er bij, dus waarom niet eens op een auto geprobeerd :idea: ?

Er bestaan wel soort gelijke mini-antennes voor modelauto's [merk???] doch de winkelverkoper geloofde er zelf niet eens in, wat moet ik er dan van denken??? Maar je heb wel gelijk, als je het niet probeer dan weet je het ook niet.

Maar wat moet je nu gaan testen en hoe vergelijk je de resultaten??? Ik heb het wel eens meer onder de aandacht gebracht dat vliegers en rijders met modelauto's niet onderhevig zijn aan dezelfde "orde" van "storing", naar mijn inziens!!!

Bij vliegers: testen op beperking zend/ontvangst bereik. Reikwijten testen is nog wel te doen voor vele, zonder geavanceerde hulpmiddelen of technisch kennis/vaardigheden!! [***met uitzondering van indoorvliegen***, kom ik nog op terug]

Storingen bij modelauto's ligt iets wat gecompliceerder ben ik achter gekomen, en stijgt mijn kennis te boven, bv: hoe een goede parameter stellen, hoe deze te registreren zonder geavanceerde apparatuur, welke oorzaken kan ik elimineren, enz??? Een reikwijtentest is zo gedaan en verschilt dus niets met de vliegers, maar vaak ligt daar het probleem ook niet is mij gebleken!! Voorbeeld mijn bereik is nl al verder dan ik mijn auto nog op het gezicht kan besturen [meer dan 200m, helaas geen tele-ogen :wink: ], geen probleem daar dus!!! Er zijn plaatsen op het circuit en ook hierbij mijn thuis waarbij op een afstand van nog geen 10 meter [zelfs minder] het "contact" verbroken/verstoord wordt, met niet eens rijders in de buurt, ra,ra!! Oorzaken komen waarschijnlijk van onder uit de grond vandaan, signalen die in tegenfase op de ontvanger aankomen [***mogelijk hebben indoorvliegers hier ook wel eens last van???***] Storingen vanuit de grond heb je geen vat op, en de ene ontvanger/misschien antenne heeft hier meer last aan dan de ander kennelijk??? Wanneer ik langzaam over deze plek rijdt, totaal geen probleem, ga ik er snel over dan wordt mijn model oncontroleerbaar??? Zou het kunnen wezen dat in een ontvanger, door het snel wisselen van het signaal, het AVR/AVC/AGC zodanig verstoort wordt dat het een puls kan veroorzaken??? De stuurinstellingen bij modelauto zijn soms zo ingesteld, dat een relatief kleine puls, een grote uitslag kan veroorzaken [zijn de stuur-reactie-snelheden bij vliegtuigen minder abrupt???]!! Soms wisselen rijders van plek [+/- 75cm opgeschoven] en dan is de "storing" verholpen, mogelijk het fase-probleem. Maar waarom heeft dit niet iedereen in dezelfde situatie???

Hoe kan ik dit aanpakken, iemand een idee???

Radiosignalen zijn overal om ons heen. Vergelijk het maar eens met dit, herkenbare voorbeeld. Je staat met je auto voor het stoplicht, de ontvangst is prima. Je rolt een metertje (of minder) naar voren en opeens is de ontvangst waardeloos. Ik heb dit vroeger in mijn werk als electronicus met zenders en ontvangers veel mee gemaakt. Dit is lastig te meten. Proefondervindelijk kan je veel uitsluiten maar altijd houd je op bepaalde plekken een mindere ontvangst. Aardstralen, kosmische straling (denk aan zonnevlammen die zeer grote invloed op ontvangst van radio golven hebben) etc, etc.

Per, je kan het nog steeds niet aanpakken! De redenen schrijf je zelf al op. Vandaag is de situatie zus maar morgen is die zo. Dat kan anders zijn, totaal anders zelfs. Er zijn zo vreselijk veel variabelen dat het zo goed als onmogelijk is om daar één, altijd passende, oplossing voor te maken.
Er wordt over aardstralen, kosmische stralingen en nog meer dingen gesproken. Die hebben ook allemaal een bepaalde invloed. Op zich hebben ze weinig of geen effect maar ze kunnen net voldoende zijn om een andere oorzaak te versterken.
Zoals "aardstralen". Wat veel mensen er onder verstaan bestaat niet, ik heb tenminste nog nooit iemand meegemaakt die op een echt wetenschappelijke manier daar iets van kan bewijzen. Toch zijn er wel degelijk vormen van straling die "uit de aarde" komen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een stevige elektrischiteitskabel? Als daar een flinke stroom door gaat wordt er een elektromagnetisch veld rond die kabel opgewekt. Die "straling" kan op bepaalde manieren de ontvangst van jouw ontvangertje wel degelijk beïnvloeden. Als je overdag gaat rijden is het industrieterrein volop in bedrijf en wordt er flink veel stroom verbruikt. Een vrij sterk veld is het resultaat en op bepaalde plaatsen kan je auto de gekste dingen doen. Dan ga je op zondag rijden, het industriegebied ligt stil en het stroomverbruik is maar heel klein. Je kunt nu plotseling totaal storingsvrij rijden! Tot je 's avonds laat weer gaat rijden dan heb je plotseling weer problemen. Op dat moment is bijvoorbeeld in een fabriek een oven ingeschakeld om op maandagmorgen vast op temperatuur te zijn als de mensen weer komen werken.
Dit is maar een voorbeeldje dat ik zo even verzin, ik denk dat iedereen wel soortgelijke voorbeelden kan verzinnen. Zo zijn er nog veel meer dingen die op vele, voor ons vaak onduidelijke, redenen de ontvangst van onze zenders kan verstoren. Dat geldt voor auto's heel sterk. Ook indoor vliegen kan van vreemde effecten last hebben maar de auto's hebben volgens mij toch de meeste problemen. De hoofdoorzaak is volgens mij dat de auto's zo dicht bij de grond rijden. Die betonnen vloer met de wapening erin kan ook een bron van storingen zijn door reflectie en absorbtie.
We zullen er mee moeten leven, maar wel blijven experimenteren want alleen zo kan je iets "tegen het lijf lopen" dat een grote verbetering opleverd. Het is in al die jaren nog niet gebeurd maar zeg nooit, nooit want je weet het nooit!

:offtopic: "Mythe": In het gebied waar ik vandaan kom, het "Westland" werden vroeger door rijke boeren en kwekers "aardstraal-putten" aangelegen!!! Hierbij kwam een man met een wiggeroede de plaats bp waar deze "aardstraal-put" [betonnen bak van ongv 1.20m bij 1.20m en tussen de 1.50m en 2.00m diep] moest komen te liggen in de grond!! In deze put stond een kistje met daarin iets "mysterieus"??? Dit zou allerlei "ongeluk" en ziekten van de bedrijven moeten weren!!! Onder geen beding mochten deze putten en het kistje geopend worden, want dat zou ongeluk teweeg brengen. Op sommige landerijen lagen er wel een stuk of 3!!! Boze tongen beweerde dat er een "oude schoen" of iets dergelijks in het kistje zat, gehoord van mensen die het toch geopend hadden!!! Op het landgoed van mijn ouders was ook een dergelijke put, gezet door de vorige eigenaar, maar ondanks mijn vader niet bijgelovig was, "verbood" hij mij om op onderzoek uit te gaan, wat ik uiteraard gerespecteerd heb!!!

Back