Antennedraad verlengen

• Topicstarter Topicstarter reload
  • Startdatum Startdatum
R

reload

Guest
Ik heb een erg speelse kat die onlangs een stuk van mijn antennedraad heeft afgebeten. Ik heb nu nog ongeveer 30 cm over van de antennedraad van mijn Futaba over.

Omdat ik geen soldeerbout heb, heb ik de bestaande antennedraad verlengd met een nieuw stukje antennedraad zodat de totale lengte weer 1 meter is (futaba standaard voor zover ik weet). Draden goed in elkaar laten overlopen, daar waar ze samenkomen goed afgetaped.

Kan iemand mij vertellen of dit verlengen van de antennedraad nadelige gevolgen voor mijn ontvangst kan hebben?

De orginele draad werkt wel iets beter, maar als de lengte hetzelfde is gaat het wel goed. Het is mischien wel handig als je iemand opzoekt die er een nieuw draad op wil/kan solderen :wink:

Hehe mjah je hebt gelijk. Als RC fan hoor je eigenlijk ook zelf wel een soldeerbout te hebben :oops:

Ik had de ontvanger al uit elkaar gehaald in de hoop dat de antennedraad met een 'stekkertje' vastzat, maar dat was natuurlijk niet het geval. Ik zal wel even bij de Kijkshop een simpele soldeerbout halen :lol:

Dat is wel een goede oplossing :D
Soldeerbout zul je wel vaker nodig hebben, en is dus altijd wel handig :P
Zorg wel dat de soldeerbout geschikt is voor printplaten, want anders kan je beter laten maken bij een winkel :wink:

Uhm dan kom ik weer met een vraag (en dat is dan wellicht beetje offtopic):

waaraan kan ik zien of een soldeerbout geschikt is voor printplaten? Staat dat erop of heeft het te maken met de temperatuur?

je moet een soldeerbout hebben met een klein puntje zodat je de kleinste dingetjes kan solderen zoals een ontvangerdraad op een printplaat , als je een te dik punt hebt kan het zijn dat je andere punten van het printplaat raakt

Het heeft met de temperatuur te maken, als de soldeerbout heter wordt dan 350 graden kan de printplaat(transistoren, chips enz.) beschadiggen :(

Je moet ook zekker de punt van de soldeerbout er niet te lang ophouden, en het beste is om even je ontvanger los te halen en dan de oude draad weg te halen en daar dan een nieuwe opzetten. Het is heel makkelijk.

een 40 Watt bout is geschikt voor elektronische komponenten maar deze word niet echt warm,
een 70 Watt bout is geschikt voor zo.n beetje alles.
hij is net te heet voor een printplaat (het kan wel als je maar voorzichtig doet) en hij is te koud voor hard solderen

een *** (weet niet meer hoe veel) Watt bout is gemaakt voor hard solderen, als je deze op je printplaat zet springt alles van de hitte uitelkaar

Groet Robo

Ok allemaal bedankt, ik weet voldoende. Ik ga vanmiddag even een simpele soldeerbout halen bij de lokale 'elektrowinkel' en een nieuwe antennedraad op me ontvanger solderen.

Hardsolderen heb ik nog niet gezien met een soldeerbout, daarvoor het je gas (al dan niet met zuurstof) nodig.

Voor elektronica 20-30Watt gebruiken, hiermee kun je dus geen accucellen solderen. Soldeerbouten van 75-100Watt zijn kachelpoken, niet geschikt voor printplaten. Wel geschikt voor het solderen van accucellen en voor het solderen van dikke (motor) draden op print. Het vermogen is niet zozeer een indicatie van temperatuur, het geeft aan hoe snel warmte aangevoerd kan worden.

Een Engelstalige soldeerhandleiding:
http://www.epemag.wimborne.co.uk/solderfaq.htm

hmm tja nu je het zegt.. hardsoldeer is ook met een vlam daarom dat ik me het vermogen niet meer voor de geest kon halen.

ook moet ik mijn MTS+ opleiding nog AFMAKEN :P dus ik mag nog fouten maken ;)

Groet Robo

Hoi,nog een tip eerst je antennedraad afstrippen ongeveer 0.5mm afstrippen.En dan een beetje soldeertint op je antennedraad solderen.
En daarna haal je het ouder antennedraad weg,of er uit smelten.
En een beetje nieuwe soldeertint op doen wel op de zelfde plek,natuurlijk :)
Dan de antennedraad er op solderen.
En probeer een origineel draad te gebuiken,Wan dan weet je het zeker dat goed is.

succes

@ron, jah ik doe de elektrotechniek opleiding, maar in het eerste jaar krijg je Sterk stroom en ga je op stage, in het tweede jaar krijg je pas zwakstroom en elektronica. dus eigenlijk hebben we daar niks van geleerd, maar omdat ik zelf erg in elektronica geinteresseerd ben weet ik zeg maar al meer dan andere van mijn klas (of hoe druk je dat netjes uit in woorden)

ontopic je moet meeraarderige koperdraad gebruiken van 1mm

Groet Robo

Als je nog geen of weinig soldeer-ervaring hebt, zou ik de antennedraad mooi zo laten, zoals deze nu is. Of aan het 30 cm stukje de ontbrekende 70 cm vastsolderen. Op de print solderen zou ik niet aan beginnen, want het risico, dat het dan fout gaat is groot.
Over antennedraad is er trouwens ook deze faq.

Back