Antennekabel repareren ?!

Hoi,

Heb hier een HPI RF-40 met nog maar een heel kort staartje :p...

Had net dat nieuwe motor esc combot'je erin en dan...zoonlief weer te rap op t gas... stuiter stuiter... hoepla in de lucht...:rolleyes:

Antennetje is gesoldeerd coax met een mantel gestript uiteinde...

Nu begrijp ik dat juist dat gestripte stukje een "bepaalde "lengte" moet hebben voor de 2.4 ghz ontvangst en de totale lengte niet zoveel uitmaakt ? (mits geen meterzzzzz) :pc:

HPI heeft officieel geen vervanger :-( voor deze antenne aangezien deze gesoldeerd is. Van soldeerwerk ben ik niet vies, dus de vraag weet iemand waar deze kabelsoort te bemachtigen ?

alvast bedankt !

De bepaalde lengte is om precies te zijn 3,125 mm. (centimeters natuurlijk)
Of wel de lichtsnelheid/frequentie = 12,5 cm voor de hele golflengte.
We vliegen met een kwart golflengte waardoor de lengte een factor vier kleiner uitvalt.

Laatst bewerkt:
Neem even contact op met gebruiker "Corrien" ....

Dat is de man achter de servicedienst voor merken als Futaba , Hitec , Multiplex , Graupner enz enz...
Jan weet of heeft vast wel een oplossing ;)

Je zal hier ook Giga Hertz bedoelen. Een golflengte van 3,124 mm is ongeveer 100GHz! Omgerekend zal 3,124 Micro Herz een golflengte zijn van ongeveer 100.000.000.000 meter (100miljard meter)!!

Ehm, bij een 1/4 golflengte praat je met die 3mm over 24GHz

[Vlooienbevruchtingsmode aan]: :teacher: Op 2,4 GHz is een kwart golflengte afgerond op 2 decimalen 3,12 cm. Gemakshalve rekenen we de lichtsnelheid op 300.000 km/sec, waarbij je op 3,15 cm uitkomt. Eveneens gemakshalve houden we de antennelengte bij 2,4 GHz ontvangers op 3,1 cm.[/vlooienbevruchtingsmode uit]

Terug naar de vraagstelling: Voor tijdelijk zou je van het uiteinde 3,1 cm kunnen kaalstrippen, maar voor definitief moet er een nieuwe antenne op komen. Daarvoor kun je een antenne van een ander merk gebruiken.

Diverse fabrikanten leveren 2,4 GHz ontvangerantennes, die met een stekertje op de print worden geklikt. O.a. Robbe levert deze in een verpakking van 2 stuks onder bestelnr. F1431 voor de 'air' ontvangers en onder bestelnr. F1432 voor de 'ground' ontvangers. Het verschil zit 'm in het coax gedeelte, dat bij de 'ground' ontvangers langer is. Uiteraard kun je zo'n stekertje afknippen, een beetje knutselen aan de draden en vervolgens deze op je HPI ontvanger solderen.

Nu kan het zijn, dat je niet vies bent van solderen, maar vergis je niet met de moeilijkheid daarvan, want dat valt beslist niet mee. Het is vooral een gepriegel om de antenne goed gestript te krijgen, maar een beetje geduld doet hier wonderen. Eventueel kun je oefenen op de oude antennedraad. De bedoeling is, dat het er op de print ongeveer net zo uit komt te zien als het nu zit. De binnendraad mag dus maar een heeeeel klein stukje buiten de coax uitsteken en van de buitendraad mogen uiteraard geen adertjes rondzweven.

Laatst bewerkt:
Ik zie bij diverse handelaren de frsky antennes die heel goedkoop zijn , maar bij sommige zit er een "krimpkous" aan het uiteinde.
Niet handig om door een sprietje te trekken...
Wat is daar de functie van ?
16667.jpg

Ik zie bij diverse handelaren de frsky antennes die heel goedkoop zijn , maar bij sommige zit er een "krimpkous" aan het uiteinde.

Op de afbeelding staat een di-pool ontvangerantenne, zoals Hitec ze standaard gebruikt en FrSKy blijkbaar ook op enkele ontvangertypen. Hier wordt de antenne niet alleen gevormd door het 3,1 cm lange draadje, maar ook door een 3,1 cm lange messing huls, die over de afschermdraad is geschoven en daaraan is vastgesoldeerd.

De zelfde constructie vind je trouwens in zenderantennes, alleen zit daar dan een kunststof mantel omheen.

Inderdaad een komma voutje van mij :oops:
Bij 1/4 golflengte is ongeveer 30mm 2,4GHz en niet 24GHz.
En als tweede vout heb ik die 1/4 golflengte uit het oog verloren en ben alleen de hele golflengte uitgegaan. :oops:
Maar dat 3mm ongeveer 100GHz is en 3 microHerz ongeveer 100Gigameter klopt gelukkig wel! :)

Back