Antenne's en FPV antenne perikelen

5.8 GHZ ANTENNAS FOR 802.11A RADIOS

Misschien zijn de grid-antennes ook wel wat om te proberen.
Ik zag een filmpje op rc-groups, die man had ze ook, en vloog 15 km. weg.
De antenne had een vaste opstelling, hij moest dus op een bepaalde koers blijven, al kun je natuurlijk hoe verder weg je komt, meer uitwijken naar links en rechts.

Even zoeken naar dat filmpje.............

RC Groups - View Single Post - FPV Videos For those that want to see what FPV flying is like check this out [Part 4]

Dit is 'em.

Taco.

ik blijf dat persoonlijk griezelig vinden, als je geen zicht meer hebt ben je zeker je toestel kwijt.

de beelden zijn echter wel ubercool.

Ik vind het ook leuk om zelf te prutsen.

Hier een link voor het zelf maken van een antenne, maar voor welke freq. weet ik niet. Kan dat niet vinden.
Biquad Antenna Construction

Is er ook zoiets voor de 5.8 gHz?
Wie weet iets?

Gr.
Taco.

Deze BiQuad is voor de 2,4 Ghz, Heb er een paar jaar geleden zelf ook 2 gemaakt voor een netwerkverbinding tussen mij en vrienden van me. (Over ongeveer 500m) werkt prima als je deze erg precies in elkaar zet.

Versterking is ongeveer 8 dBi

Voor het serieuze werk ook maar een Patch antenne aangeschaft...

full

Even een andere (lees passende) connector d'r aan en klaar is Gertje.

Vraagje: Maakt het voor de werking wat uit of er aan de achterzijde de afgebeelde aluminium strip zit ?

en maakt het uit of de antenne op de kop of met de coax kabel naar beneden gemonteerd word ?

Ook heb ik voor de zender 2 (op maat gemaakte) antenne gemaakt. t.w. een 1/2 golf en een 1/4 golf uitvoering. Zodoende kunnen we er eens lekker mee testen !

full

Als ik alles standaard gebruik ( dus de beide bijgeleverde antennes ) dan is het bereik al heel aardig ( zeker 500 - 600 m ) en dat op een vliegveld op het drukke industrieterrein. Ik verwacht met de nieuwe antenne's zeker het dubbele te halen..

gr Gert

Laatst bewerkt door een moderator:
wat is er met de zend antenne nog te verbetere???
ik zat te denken antenne horizontaal te plaatsen met een spiegel er boven of is dat geen optie.

Ook heb ik voor de zender 2 (op maat gemaakte) antenne gemaakt. t.w. een 1/2 golf en een 1/4 golf uitvoering. Zodoende kunnen we er eens lekker mee testen !

Dit ben ik ook van plan voor mij 5.8 setje. Ik ben benieuwd hoe het bij jou gaat. Het schijnt idd veel beter te gaan, maar dan moet je zender en ontvanger wel op één bepaalde freq. laten staan, anders is de antennelengte niet zuiver goed meer.

Taco.

Patch uit vorige post is binnen en getest.
Doet het goed.

Maar nu heb ik een vraag:

Stel ik wil deze patch combineren met de normale omni voor dichtbij. Kan dat?
Waar moet ik op letten?

EDIT: dit blijkt dus niet te kunnen.

Taco.

Laatst bewerkt:
Toch wel hoor, maar dan heb je een 2e ontvanger nodig en een diversity controller die het sterkste signaal kiest. Sommigen kunnen ook gelijk je pan en tilt voor de patch antenne regelen... Om echt vrij rond te vliegen en optimaal gebruik te maken van je bereik is dit een must!

Succes!

Klein vraagje tusendoor.
Weet iemand of een wi232 (868 - 870 MHz) antenne ook te gebruiken is op een 5.8Ghz setje?

Wellicht is deze vraag al een keer naar voren gekomen, maar ik heb nog geen definitief antwoord kunnen vinden.

Op wat voor manier beïnvloedt het zendvermogen van je FPV zender je video bereik?

Want het is natuurlijk niet zo dat 500mW je 50 keer meer bereik geeft dan een 10mW zender.

Het gaat kwadratisch dus 4x zoveel zendvermogen zorgt THEORETISCH voor een 2 x zover bereik. Meer dan 500mw is niet aan te raden omdat het vanaf dan ook allemaal bij effecten gaat geven, zoals storing op je ontvanger etc.

Je moet er even tijd voor nemen maar een hele goede uitleg over antennes e.d. Zeer verhelderend!

Met vriendelijke groet,

Johan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Duidelijke uitleg, verhelderend! Wat ik me eigenlijk afvraag is dat volgens het filmpje uitgegaan word van een vliegtuig met videozender met duck antenne. Aan de kant van de ontvanger zou je aan de polarisatie kunnen sleutelen om een zo stabiel mogelijk ontvangst te krijgen. Een diversity ontvanger zou dat probleem op kunnen lossen.

Maar waarom zien we die oplossing niet aan de zijde van de videozender? Als die uitgevoerd zou worden met 2 antenne's dan lijkt me dat veel goedkoper en gemakkelijker.

Veel vliegontvangers op de 2.4 GHz hebben ook voor die oplossing gekozen door middel van een extra sateliet antenne die je gekruist opsteld.

Laatst bewerkt:
Veel vliegontvangers op de 2.4 GHz hebben ook voor die oplossing gekozen door middel van een extra sateliet antenne die je gekruist opsteld.
Da's toch juist ook aan de ontvangstkant dan?
Heb niet echt verstand van antennetechniek, maar kan me voorstellen dat als je dat aan de zendkant wilt doen, je dan dus eigenlijk twee signalen uit zou zenden. Dus ook halvering van het vermogen (per antenne) en waarschijnlijk nog meer problemen (anders zou het toch al wel toegepast zijn neem ik aan... ;))

Edit: Bedenk me net dat je dat bij draadloze routers toch ook wel ziet; meerdere antennes aan de zendkant. Zou dus wel moeten kunnen dan?

Laatst bewerkt:
Da's toch juist ook aan de ontvangstkant dan?
Heb niet echt verstand van antennetechniek, maar kan me voorstellen dat als je dat aan de zendkant wilt doen, je dan dus eigenlijk twee signalen uit zou zenden. Dus ook halvering van het vermogen (per antenne) en waarschijnlijk nog meer problemen (anders zou het toch al wel toegepast zijn neem ik aan... ;))

Edit: Bedenk me net dat je dat bij draadloze routers toch ook wel ziet; meerdere antennes aan de zendkant. Zou dus wel moeten kunnen dan?

Nee, twee antenne's die hetzelfde signaal uitzenden is een garantie voor interferentie en uitdoving. Wat je bij WiFi apparatuur ziet is een ander verhaal vaak gebruikt men een aparte zend- en ontvangstantenne zodat zenden en ontvangen simultaan kan gebeuren. Ook worden MIMO antenne configuraties veel toegepast, alleen is dat lastig te implementeren voor een analoog videosignaal, digitaal heb je veel meer speelruimte.

MIMO - Wikipedia, the free encyclopedia

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Ik vind deze patch ook wel cool:

FPV Hobby - 12dBi 5.8 gHz Patch antenna

62-174-large.jpg

Alleen raak ik in de war van de horizontale en vertikale 'beam width'.

De ene antenne heeft horizontaal 30 graden, de ander 60.
Vertikaal hetzelfde verhaal.

Wat moet / kan ik beter zoeken?

Taco.

Ik heb deze antenne ook Knikvleugeltje
Hij heeft maar 1 aansluiting
Je mag die van mij wel testen
het is geen apparaat die je zomaar op een antenne tracker vastschroeft

Back