Anti flutter tape-jes

Heren,

Met gepaste trots wil ik beginnen met de vermelding dat ik vandaag toe ben getreden tot de wereld van F3K!
Ik kon het niet laten vandaag; met zulk mooi weer, de hei op 20 min. rijden, zin in studie-ontwijkend-gedrag en een 1.5m model waarvan de laatste lijmverbindingen net droog zijn.
Loet's eerste of tweede vleugels vliegen weer!(ik weet niet meer welke je me verkocht hebt).

Nu de tapejes.
Aan de tippen had Loet de rolflapseron-dingen vastgeplakt met tape. Geen flutter, maar ook grommende servo's als je vol in de remmen wil.
Ik had bij wijze van oefening en te weinig ruimte in de romp twee D-60's in de vleugels gestopt. Werkt prima.
Om nu flutter tegen te gaan en toch goed te kunnen remmen bedacht ik het volgende (misschien is het al ooit gedaan, maar ik vond het een goed idee):
Tape diagonaal over het laatste deel van de rolroeren en dat alleen aan de bovenkant.
Op deze wijze is een driehoekje van de rolroeren afgeplakt.
En nu komt het, op dit driehoekje had ik vooraf al een driehoekje tape geplakt (omgekeerd). Hier plakt het dus niet meer en worden de roeren alleen beperkt in hun beweging omhoog.
Bij het smijten worden ze hier tegenaan gedrukt en komt er toch weer een beetje spanning op de roeren en hoop ik zo flutter te voorkomen.
(fase trim rolroeren op ietsje omhoog)
Nu smijt ik nog niet heel hard, maar het beef stil vandaag.

:) blij met deze nieuwe verslavende ervaring!

Leuk om the horen dat die oude eerste vleugels weer vliegen. Het was volgens mij de tweede vleugel. De eerste had een soort cellulitis- achtig oppervlak. Die had je volgens mij ook meegekregen.

Ik denk dat je vergeten bent om de foto's van die handige driehoekjes te plaatsen:mrgreen::mrgreen:

Loet

Zo zie je maar weer: er zijn meer dan duizend woorden nodig waar één plaatje volstaat.
Foto wordt zometeen gemaakt...

p.s. de machine weegt 320 gram, lijkt me en normaal gewicht.
Die eerste vleugel heeft Jurgen nog ergens liggen.

Briljant!!

Eric,

Ik heb ook een Tantalus vleugel en ook bij mij had Loet de einden afgeplakt, met als gevolg minder rem-werking wat ik ook jammer vond.
Ik heb de plakbandjes vorige week er af gehaald om eens te proberen of de rolroeren ook met mijn werp-kracht (ahum) ook nog flutteren.
Dankzij jouw briljante vondst weet ik nu wat ik moet doen als ze toch blijken te flutteren en ik de volledige remwerking wil!

Dank! :worship:

(Ik weet dat ook Sietse een 'afgeplakte Tantalusvleugel' heeft)

Eric,

Ik heb ook een Tantalus vleugel en ook bij mij had Loet de einden afgeplakt, met als gevolg minder rem-werking wat ik ook jammer vond.
Ik heb de plakbandjes vorige week er af gehaald om eens te proberen of de rolroeren ook met mijn werp-kracht (ahum) ook nog flutteren.
Dankzij jouw briljante vondst weet ik nu wat ik moet doen als ze toch blijken te flutteren en ik de volledige remwerking wil!

Dank! :worship:

(Ik weet dat ook Sietse een 'afgeplakte Tantalusvleugel' heeft)

Pas vanaf Tantalus 2 wist ik het flutteren uit te bannen. Alles daarvoor flutterde er lekker op los.:mrgreen::mrgreen:

Loet

Mooi dat ik ook wat bij kan dragen aan de vooruitgang van deze tak van sport ;)
Dan is het nu nog wachten op inspiratie voor een mooie pakkende, totaal commerciële naam voor deze dingen.
Vervolgens in Polen laten maken en slapend rijk worden....
Oh nee, ik ben toch meer voor op en source en delen van dingen.
Dus bij deze de plaatjes zodat Loet ook snapt waar het over gaat ;)

Let op!: maak het (groene) driehoekje tape aan de onderkant niet te groot. Het moet vlak naast de naad meteen goed vast zitten, anders geef je de flaps nog steeds teveel kans om je werphoogte te beperken.
Of je moet dit wel losser laten om je beter in te dekken en een smoes achter de hand te hebben....

fluttertape3.jpg

Overzicht, flaps in zweef of lanceerstand, naad is gesloten.

fluttertape4.jpg

Flap iets omlaag.

fluttertape5.jpg

En verder...

Hieronder alles in full colour.
Rood plakt op de vleugel en groen plakt niet meer aan de onderkant...
fluttertape6.jpg

fluttertape7.jpg

fluttertape8.jpg

p.s. voor diegene die dit wel leest, ik heb de tape langs de trailing edge naar de onderkant omgeslagen. Dan zit alles mooi vast.

Laatst bewerkt:
Pas vanaf Tantalus 2 wist ik het flutteren uit te bannen. Alles daarvoor flutterde er lekker op los.:mrgreen::mrgreen:
Nou, vorige week even staan gooien (zonder anti-flutter plakband) en ik heb bij één worp wat geflutter gehoord. Verder was de Tantalus he-le-maal stil.

Hmm.... dat betekent dus dat ik niet krachtig genoeg gooi :confused:

Betekent dit nou dat het rolroer niet meer omhoog kan uitslaan? Of vervormt het zich dan?
(Ik ben geïnteresseerd in iedere vorm van flutterbestrijding vanwege een heel ander toestel, een 2meter Yoda met dit probleem... hoeft niet mee gesmeten te worden maar fluttert als de ziekte...)

Betekent dit nou dat het rolroer niet meer omhoog kan uitslaan? Of vervormt het zich dan?

Ja, het vervormt dan. Bij DLG is het niet eens erg want de kunst van het sturen ligt in het "zo min mogelijk sturen". Sturen is weerstand.
Het is logisch dat je moet sturen als je een bepaalde plek in gedachten hebt (thermiek, landing, van richting veranderen).

Loet

@Bart

het rolroer kan wel naar boven uitslaan, alleen de tip niet.
Als je lange rolroeren op je Yoda hebt, en de servo (teveel) aan de wortel zit dan zou je kunnen proberen wat Loet heeft gedaan, de tipzijde vastplakken.
De rolroeren vervormen dan wel, zoals Loet al zei. Ik weet niet of jouw Yoda roeren dat aankunnen.

Als ze de vervorming niet aankunnen zijn ze dus torsiestijf, en zouden ze niet moeten flutteren, toch ;)

De rolroeren op de Yoda zijn wel vrij soepel.
Ik denk dat ik het ooit nog eens ga proberen op die manier. Eigenlijk had ik de Yoda al afgeschreven, het is niet leuk om telkens iets te veranderen hopend dat het helpt, en 'm dan mee te nemen naar de club om te constateren dat-ie nog steeds fluttert. Momenteel zit de motor al ergens anders in...
Maar misschien krijgt-ie nog eens een herkansing. 't Is wel een mooi ding.

HE zeg...ik heb op mn ballo dlg ook de uiteinden afgeplakt...geen flutter meer, en hops metersssss hoger...maar hoe krijg ik nu mn remwerking terug ? De foto's zijn niet meer zichtbaar. ?

Ik zag dat de foto's weg zijn.
Kort door de bocht plak tape aan de bovenzijde van de vleugel diagonaal over het uiteinde van de flaps. Je hebt nu een klevend driehoekje waar de flaps tegenaan kunnen komen in neutraal stand en waar ze tegenaan duwen als je de flap omhoog wil bewegen...
Plak hier (liefst van te voren een driehoekje tape omgekeerd tegenaan in precies de juiste vorm.
Nu kan de flap er tegen duwen zonder vast te kleven.
Dit verhelpt flutter (begrenzing aan bovenzijde) en de flaps kunnen nog steeds omlaag voor de volle ankerkracht!

Ik zoek de foto's nog eens op....

Ga je de diifferentatie van de flaperons ook negatief instellen? Dus meer down dan up. Veel piloten die geen richtingsroer hebben, passen dit toe. Sommigen wel tot 3:1, de meesten 2:1.

@ Dwarswind: Dit heb ik nu niet, maar ga ik de komende vliegsessies eens proberen.
Nu: Rudderless en meer up dan down.
Meer down dan up had dacht ik vooral een groter haak-effect. Lijkt me niet wenselijk.
Wat is het positieve effect van meer down dan up?

Dat dacht ik ook Eric. Op rcgroups is hierover veel ervaringen met elkaar gedeeld. Inverted diff kan het effect hebben dat je niet veel up hoeft te geven met je hoogteroer bij indraaien van een bocht. Fijne weet ik ook niet, maar bijvoorbeeld een 18 mtr fullsize zwever, wat mijn ervaring is, is toch anders dan 1,5 mtr. Special painter vliegt nu met -als ik het juist heb- met 100% iverted diff op thermiek stand. De rest is normaal.

Bijvoorbeeld rcgeorge van de rcgroupforum vliegt met zijN Concept 3:1.

Back