Anti flutter tape-jes

Dat dacht ik ook Eric. Op rcgroups is hierover veel ervaringen met elkaar gedeeld. Inverted diff kan het effect hebben dat je niet veel up hoeft te geven met je hoogteroer bij indraaien van een bocht. Fijne weet ik ook niet, maar bijvoorbeeld een 18 mtr fullsize zwever, wat mijn ervaring is, is toch anders dan 1,5 mtr. Special painter vliegt nu met -als ik het juist heb- met 100% iverted diff op thermiek stand. De rest is normaal.

Bijvoorbeeld rcgeorge van de rcgroupforum vliegt met zijN Concept 3:1.

Klopt idd, maar ik vlieg wel met een rudder erbij:thumbsup:

wat de algemene aërodynamische reden precies is achter de differentiatie op de ailerons is weet ik niet, maar mijn gedachte komt neer op 2 dingen;
1. bij het draaien wil ik dat de binnenste tip zakt
2. dat de buitenste tip minder weerstand heeft ivm de hogere snelheid tov de binnenste tip. Verder had ik er nog niet over nagedacht.:rolleyes:

Ben je van Rudderless afgestapt?
hmmm misschien m'n proxxon eens pakken en een rudder losfreezen.

Maar eh als ik jouw '1' en '2' lees pleit dit voor 'normaal diff.'
Waarom gebruik je omgekeerd diff. bij het thermieken?
Wat maakt dat je in een bel ander gedrag van je kist wil Vincent?

Ben je van Rudderless afgestapt?
hmmm misschien m'n proxxon eens pakken en een rudder losfreezen.

Maar eh als ik jouw '1' en '2' lees pleit dit voor 'normaal diff.'
Waarom gebruik je omgekeerd diff. bij het thermieken?
Wat maakt dat je in een bel ander gedrag van je kist wil Vincent?

OMGEKEERD? nee, je begrijpt me denk ik verkeerd, of ik heb t verkeerd uitgelegd.
ik heb alleen diff in thermiek-stand. mijn binnenste aileron gaat omhoog, waardoor de vleugel zakt, de buitenste tip blijft staan in thermiek, dus ietsje naar beneden. altijd minder dan dat de binnenste aileron omhoog gaat. qua sturen dus 100% diff , maar in de praktijk staan tijdens het sturen de ailerons zo, dat er een rollende beweging wordt ingezet.
Rudderless heb ik maar ff gevlogen , gek genoeg vloog ik mn beste wedstrijd rudderless, maar ik mis het bij het thermieken...vandaar dat mijn laatste 4 kisten allemaal rudder hebben.

qua vlieggedrag in een bel wil ik vooral zo efficiënt mogelijk omhoog, korte vlakke bochtjes wil ik dan kunnen maken, mij lukt dat beter met 100% diff en rudder erbij;) Ik zweer er niet bij, maar voor mij werkt het, in iedergeval op de trainingen dan;)............elke pielloot stuurt op zn eigen manier en elke kist laat zich vrij uniek trimmen....kijk en vergelijk in dead-air geeft soms uitsluitsel over je instellingen.

ok dit klinkt als normaal diff, meer up dan down (al vind ik nu 100% wel veel, maar dat is wennen)
Je start- en cruise-stand hebben geen diff? Up en down gelijk?

Dank!
En: nee begrijp ik niet.

anders heb ik teveel functies te onthouden;) of zet ik de verkeerde functie op t verkeerde moment in. kortom, mijn zender laat 2 fasen toe, helaas geen 3. nnen laten ombouwen, maar da's mn zender ni meer waard. Bovendien mis ik de cruise-stand tot nu toe nog niet echt. Misschien toch maar s uitproberen....:rolleyes:

Nieuwe figuur

Bij deze weer een upload van een plaatje.
hierin wordt de anti fluttertape hopelijk duidelijk...

AntiFlutterTape.png

hi,

een andere mss iets meer elegante oplossing is een stukje silicone in de scharnierspleet aan te brengen zodat in cruise stand de scharnierlijn perfect gevuld is , in speed/launch kan het aan de tip dus moeilijker omhoog .
komt op hetzelfde neer maar deze methode is niet meer zichtbaar wanneer er spleetafdichting overheen zit.

zelf nog niet geprobeerd wel van iemand gehoord.

Hmm lijkt me idd een prima oplossing, het nadeel van de tapes is dat als het wat natter is de tapes loslaten. Ik gebruik nu overigens veertjes in de roeren en sindsdien zero flutter.

Ik snap er niet veel van... geloof ik. Ben nogal visueel ingesteld ;-)

Vandaag ook staan gooien met mn nieuwe Stark. Als ik heel hard gooi hoor ik ook flutter/brommen. Is dat altijd de aileron? Nou heb ik wel een gehavende aileron zie eerdere berichtjes, maar ze zijn ook beide heel dun. Heeft zo'n 'kier tape' nog zin hiervoor?

hmmm flutter is vaak idd aileron....soms roertjes ....als er speling op zit.
Ik zal in mij ballo midi (ander draadje) paar foto's plaatsen. Zowel van anti flutter veertjes als van siliconen oplossing zoals hier net beschreven. Beiden pas ik toe op de midi.

Hey macedh,
Eerste stap is om te kijken of je geen speling hebt op je roeren, zo ja dan moet je eerst dat oplossen !
Als je speling hebt op het metalen asje wat door je servo hevel of roer hevel gaat kan je dat oplossen door er een klein druppeltje ca in te laten lopen, dan kicker er op, en dan de servo bewegen zodat hij weer los breekt!
Klinkt eng, is ook eng maar werkt als een trein
Als je dan nog flutter hebt kan je idd met tape proberen

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor de reacties Franck en Niels, ik hoop er bij te zijn op Terlet, dan heb ik mn tuigvlieg bij me (als tie nog heel is natuurlijk, vind m heel wat zenuwachtiger en windgevoeliger vliegen dan mn LongShot). Misschien kan ik dan ook nog wat tips krijgen voor mn afstellingen...

hi,

een andere mss iets meer elegante oplossing is een stukje silicone in de scharnierspleet aan te brengen zodat in cruise stand de scharnierlijn perfect gevuld is , in speed/launch kan het aan de tip dus moeilijker omhoog .
komt op hetzelfde neer maar deze methode is niet meer zichtbaar wanneer er spleetafdichting overheen zit.

zelf nog niet geprobeerd wel van iemand gehoord.

Siliconen kan wel helpen maar niet de hele spleet afvullen anders beweegt er niets meer. Superdun aanbrengen helpt het roer wat zwaarder te bewegen en de flutter te voorkomen. Een goede spleetafdichting (tape op de vleugel tot 1 a 2 mm over het aileron) helpt ook. Wat ik ook als oplossing heb gelezen is simpel dun tessa aanbrengen aan de onderkant van de vleugel over de volle lengte van het aileron . Ook dan gaat het roer iets zwaarder lopen en haalt het de flutter frequentie niet meer.

En het aanbrengen van twee metalen veertjes a la staart? Ik heb er twee in mijn ailerons gestopt en weg flutter............

*EDIT* Ik zie net dat Kcnalp Kcnarf ...:hammer:...dit al gepost heeft.......het was geloof ik zijn idee (Of iemand anders?)

Mooie oplossing Alex!

@ BarnOwl. Ook een idee. Vooral bij flutter die ontstaat door speling bij de servo.
De tapejes helpen vooral tegen flutter door lage torsiestijfheid van de ailerons/ zware ailerons.

Back