Fotor
Forum veteraan
Theo, Profili is het programma bij uitstek om te berekenen waar de loslaatblazen waarschijnlijk op zullen treden. De basis van dit programma is XFoil, een programma dat geschreven is door Mark Drela. Dit programma is nu net heel goed in het berekenen van laminaire loslaatblazen. Je ziet de blazen meestal terug in de drukverdeling als een soort S-vormige hobbel. De berekening moet natuurlijk wel gebeuren bij een reëel Reynoldsgetal en invalshoek. Wij vliegen bij erg lage Reynoldsgetallen, en onder die condities zijn profielen juist extra vatbaar voor loslaatblazen.
Ik ben het met je eens dat de nauwkeurigheid van de gemiddelde vleugel in de modelbouw het lang niet haalt bij een vleugel van bijv een 1:1 zweefvliegtuig. Zeker bij bespannen vleugels. Maar goed, je moet ergens je uitgangspunt nemen. Als je ervan uitgaat dat je vleugel perfect is (met andere aannames is zo moeilijk te rekenen) en daarmee gaat berekenen waar de blazen optreden, dan zal de werkelijkheid daar toch wel in de buurt liggen?
.
Ik ben het met je eens dat de nauwkeurigheid van de gemiddelde vleugel in de modelbouw het lang niet haalt bij een vleugel van bijv een 1:1 zweefvliegtuig. Zeker bij bespannen vleugels. Maar goed, je moet ergens je uitgangspunt nemen. Als je ervan uitgaat dat je vleugel perfect is (met andere aannames is zo moeilijk te rekenen) en daarmee gaat berekenen waar de blazen optreden, dan zal de werkelijkheid daar toch wel in de buurt liggen?
Dat is nu precies wat ik bedoelde met de verbetering in het hoofd van de vliegerje verandert wat en voor je gevoel vliegt het een stuk beter. Je gevoel is volgens mij echter totaal onbetrouwbaar als het op dit soort details aan komt.