Laat me raden: al jouw starts op een W- of EK gingen altijd goed. Nog nooit punten verloren bij een wedstrijd door een niet-waterdichte startprocedure. Toch?Ik ga mijn prop niet ronddraaien met de hand als mijn gloeier op de plug zit om een bonk te voelen, is in mijn ogen een beetje onzin.


Er zijn altijd mensen die iets niet echt geprobeerd hebben en er toch een mening over hebben.
Beginners raad ik aan te proberen dit soort meningen goed te onderscheiden van advies, dat wel onder meer dan gemiddelde omstandigheden overeind is gebleven en die meningen te laten voor wat ze zijn: 'meningen'.
Is ook een beetje de makke van het internet: je publiceert een op langdurige ervaring gebaseerd, onder alle omstandigheden beproefd, advies en er komen geheid reacties in de trant van 'welnee, onzin'.
Je kunt daar, zoals nu ook weer blijkt, gewoon op wachten.

Onder de 1,5cc zijn dempers onzin, je hoort een grote motor veel verder weg (doe maar eens een geluidsmeting tijdens de vlucht en op de afstand waar je geen overlast wilt veroorzaken).En in mijn uitlaat op de zuiger kijken is ook totaal onmogelijk dan zou ik de uitlaat moeten verwijden.
En het gaat in dit geval dus om zo'n klein ding (~ formaat Cox). Vandaar het advies.
Bij grotere motoren draai je inderdaad gewoon de plug er even uit.
Ik ben al snel op een nikkel-ijzer accuutje overgestapt omdat dit eindeloos (nou ja, een jaar of 5) meeging.
Daarna werkelijk jaren gedaan met genoemde Cyclon loodaccu, daarna nog 1 keer een nieuwe gekocht en na 2006 alleen nog electro of diesel gevlogen.
Maar voor wie toch een droge batterij wil gebruiken, dit was de standaard batterij in de jaren 60 en 70.
Met dikke draden (1,5 mm2) heb je vrijwel geen spanningsverlies.

Bij een 2Volt accu wil je dat juist wel en gebruik je 1,5m van 2 x 0,75 mm2.