Ik heb bijna alle spulletjes bij elkaar om met vacuum baggen zelf een DLG vliegmodel te gaan bouwen.
De Apogee van Mark Drela lijkt me een mooi beginproject. Geen ailerons om druk om te maken en de V-staart is minder kwetsbaar bij landingen.
Ik heb nog wat moeite de bouwtekening te interpreteren.
http://www.charlesriverrc.org/articles/apogeehlg/apogee36_molded.pdf
Als ik het goed heb moet ik twee hotwire-profielen maken, aan de basis van de vleugel het AG-04 profiel, aan de tip het AG-09 profiel en de hotwire zal dan een soort mix van die twee creëren over het vleugelopttervlakte. Moet het AG-09 profiel helemaal aan het uiteinde van het blok schuim geplaatst worden? Het lijkt mij dat als de rondingen aan de tip er uit gesneden word het profiel aan de tip uiteindelijk niets meer van klopt.
Hoe bereken of interpreteer ik de juiste grootte (lengte+hoogte) van het profiel uit de bouwtekening? staan geen maten bij. ik kan wel blokjes gaan tellen van het raster, maar wederom geen maten.
De profielen ga ik uit dun aluminium plaat knippen (reststukjes van lamellen gordijn)
Als bouwmateriaal gebruik ik 30kg/m3 XPS schuimplaat van merk Jackodur. Ik heb mazzel, een bouwmarkt in de buurt verkoopt ze los per plaat voor ~€8
Voor dit model heb ik nog wat glasvezel liggen van 48g/m2.
Lekker goedkoop bij hobbyking, mooi glad weefsel.
Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking
Bouwtekening geeft aan het glasweefsel op 25graden orientatie te leggen. Is 45 graden en een carbon spar niet beter?
1tot 3 lagen 25g/m2 glasweefsel word geadviseerd. Zal ik dan een enkele laag van mijn weefsel doen of toch twee?
Epoxy is zojuist besteld, heb de 385, 2uur pot-life variant van Carbonwinkel. 600gram om mee te beginnen.
Ook 2 spoeltjes CF rovering erbij, 3K 250m voor toekomsitge disser vleugel en 48K 100m om te pletten en de staartbuis van te rollen.
Ik hoop dat jullie mijn een duwtje op weg kunnen helpen.
De Apogee van Mark Drela lijkt me een mooi beginproject. Geen ailerons om druk om te maken en de V-staart is minder kwetsbaar bij landingen.
Ik heb nog wat moeite de bouwtekening te interpreteren.
http://www.charlesriverrc.org/articles/apogeehlg/apogee36_molded.pdf
Als ik het goed heb moet ik twee hotwire-profielen maken, aan de basis van de vleugel het AG-04 profiel, aan de tip het AG-09 profiel en de hotwire zal dan een soort mix van die twee creëren over het vleugelopttervlakte. Moet het AG-09 profiel helemaal aan het uiteinde van het blok schuim geplaatst worden? Het lijkt mij dat als de rondingen aan de tip er uit gesneden word het profiel aan de tip uiteindelijk niets meer van klopt.
Hoe bereken of interpreteer ik de juiste grootte (lengte+hoogte) van het profiel uit de bouwtekening? staan geen maten bij. ik kan wel blokjes gaan tellen van het raster, maar wederom geen maten.
De profielen ga ik uit dun aluminium plaat knippen (reststukjes van lamellen gordijn)
Als bouwmateriaal gebruik ik 30kg/m3 XPS schuimplaat van merk Jackodur. Ik heb mazzel, een bouwmarkt in de buurt verkoopt ze los per plaat voor ~€8
Voor dit model heb ik nog wat glasvezel liggen van 48g/m2.
Lekker goedkoop bij hobbyking, mooi glad weefsel.
Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking
Bouwtekening geeft aan het glasweefsel op 25graden orientatie te leggen. Is 45 graden en een carbon spar niet beter?
1tot 3 lagen 25g/m2 glasweefsel word geadviseerd. Zal ik dan een enkele laag van mijn weefsel doen of toch twee?
Epoxy is zojuist besteld, heb de 385, 2uur pot-life variant van Carbonwinkel. 600gram om mee te beginnen.
Ook 2 spoeltjes CF rovering erbij, 3K 250m voor toekomsitge disser vleugel en 48K 100m om te pletten en de staartbuis van te rollen.
Ik hoop dat jullie mijn een duwtje op weg kunnen helpen.