Apogee 36" als eerste zelfbouw

Ik heb bijna alle spulletjes bij elkaar om met vacuum baggen zelf een DLG vliegmodel te gaan bouwen.

De Apogee van Mark Drela lijkt me een mooi beginproject. Geen ailerons om druk om te maken en de V-staart is minder kwetsbaar bij landingen.

Ik heb nog wat moeite de bouwtekening te interpreteren.
http://www.charlesriverrc.org/articles/apogeehlg/apogee36_molded.pdf

Als ik het goed heb moet ik twee hotwire-profielen maken, aan de basis van de vleugel het AG-04 profiel, aan de tip het AG-09 profiel en de hotwire zal dan een soort mix van die twee creëren over het vleugelopttervlakte. Moet het AG-09 profiel helemaal aan het uiteinde van het blok schuim geplaatst worden? Het lijkt mij dat als de rondingen aan de tip er uit gesneden word het profiel aan de tip uiteindelijk niets meer van klopt.

Hoe bereken of interpreteer ik de juiste grootte (lengte+hoogte) van het profiel uit de bouwtekening? staan geen maten bij. ik kan wel blokjes gaan tellen van het raster, maar wederom geen maten.

De profielen ga ik uit dun aluminium plaat knippen (reststukjes van lamellen gordijn)

Als bouwmateriaal gebruik ik 30kg/m3 XPS schuimplaat van merk Jackodur. Ik heb mazzel, een bouwmarkt in de buurt verkoopt ze los per plaat voor ~€8

Voor dit model heb ik nog wat glasvezel liggen van 48g/m2.
Lekker goedkoop bij hobbyking, mooi glad weefsel.
Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking 
Bouwtekening geeft aan het glasweefsel op 25graden orientatie te leggen. Is 45 graden en een carbon spar niet beter?
1tot 3 lagen 25g/m2 glasweefsel word geadviseerd. Zal ik dan een enkele laag van mijn weefsel doen of toch twee?

Epoxy is zojuist besteld, heb de 385, 2uur pot-life variant van Carbonwinkel. 600gram om mee te beginnen.
Ook 2 spoeltjes CF rovering erbij, 3K 250m voor toekomsitge disser vleugel en 48K 100m om te pletten en de staartbuis van te rollen.

Ik hoop dat jullie mijn een duwtje op weg kunnen helpen.

Het zal wat minder stabiel zijn bij het lanceren, maar dit project is meer bedoeld als opstapje voor de bouw van een een 1,5m DLG. Alles wat het model eenvoudiger maakt is op dit moment een voordeel. Natuurlijk hoop ik wel veel plezier van dit model te hebben. Hij schijnt best wendbaar te zijn als ik de beschrijving lees.

voor het oefenen met Baggen heb ik gewoon het Mimi vleugeltje van Frans gemaakt

heb je mooi een meter spanwijdte en doordat het 4 paneeltjes zijn lekker handzaam voor de eerste keer! (werkt mooi met Action Mylar)

dit apogee vleugeltje is 90 cm dan loop je al 10% achter lijkt me, de MIMI is keurig een meter

Kom je naar Almere dit weekend?, dan kan ik de snij malletjes voor de Mimi wel voor je mee nemen! en de mylars, die mag je wel hebben! ( en delen met anderen geïnteresseerden)

full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi Niels. Ik had inderdaad jou bouwverslag ook al gelezen. Je hebt wel een goed punt over de kleinere stukken kern. De Mimi vleugel zal wel gemakkelijker te snijden zijn.

Ik ga dit weekend niet naar Almere. Eerst maar eens een mooie kist bouwen.

Net slecht nieuws gekregen, dacht dat ik een recycling bedrijf had gevonden waar ze een koelkast pomp voor me hadden, maar toch niet. Heb niet echt zin om mijn wijnfles hand pompje te gaan gebruiken :)
Dan maar schroothandel/stortplaats maar afstruinen. bah.

Inderdaad was de mimi een betere keus geweest. Heb zowel de apogee als de mimi gehad. De mimi kwam beduidend beter uit de test als je mij vraagt.

Hey bedankt!
Heb ondertussen al een vaacuumterkkert in de achterbak van de auto liggen. Heb de plannen van de Apogee en de mimi uitgeprint en ga ze eens vergelijken. Het AG-04 profiel van de apogee spreekt mij wat meer aan in vergelijking met de Mimi. Lekker snel vleugeltje.
De AG-03 is wat meer gericht op de houten mimi vleugel als ik dat goed begrijp.
Ik denk dat ik maar de plannen van de 40" apogee ga nemen. Ik was toch al van plan een carbon spar er in te doen, en die zit al in het plan verwerkt.

Vanavond eens kijken of ik een hotwire-boog kan maken, en indien tijd de pomp eens proberen.

Laatst bewerkt:
Beetje ruimte gemaakt en spulletjes uitgestald. Moet nog wat meer bij voordat ik kan beginnen.

Als de mimi echt veel beter vliegt zwicht ik nog wel, maar ik vind de V-staart en dat stompte neusje gewoon cool. We zien wel.

...stom, vergeten balsa hout te halen voor de root van de vleugeldelen. Was vanavond nog bij de modelbouwzaak geweest. Volgende week weer een kans.

Je kan ook gewoon een mimi maken met een aangepast rompje he ;)

Waar kan je eigenlijk die avia skinny ul stokjes kopen?

Dat lijkt me een mooi staartbuisje, ik heb even een mailtje naar een lokale vliegershop gestuurd. hoop dat ze zo iets voor me hebben.

PE5ED heeft gelijk

Lekker bouwen! Als je een mini gemaakt heb wil je toch naar Full size! dus het maakt niet veel uit welke je maakt!
het is echt een heel leuk proces om te doen!!!! vooral het uitpakken na 24 uur lang nagelsbijten is top!!!! net of je weer 8 jaar bent en Jarig ;-)

Houd ons hier op de hoogte, ook voor vragen en tips, je merkt ook dat het andere motiveerd om de stap te wagen!

Ik heb van de week mijn 2e vleugel set uitgepakt

full

Gaaf setje vleugeldelen. hele mooie kleur! nu gaat het pas echt kriebelen.

"Copy/Paste" :D

Stom, ik kan geeneens foto's plaatsen. wou mijn spulletjes die klaarstaan laten zien.

Heb ik iets verkeerds gedaan en permissie verloren zonder waarschuwing?

Groetjes, Rasmus

edit...
http://foto.modelbouwforum.nl/4h

Ik had ergens gelezen dat iemand een tennisbal (met een paar extra gaatjes) over de uitgang van de vacuumpomp zet, en het werkt perfect:
e5ezaga9.jpg

ik zie dat je silliconen kit hebt, acrylaatkit werkt veel beter, stinkt minder, is niet doorzichtig en het is minder vloeibaar

Is dat pizza-snij-achtige dingetje ook te koop bij de action?

Ik zal hem ruilen voor de acrylaatkit, die hebben ze vast ook wel. Ik wil de kit ook gebruiken als scharnier materiaal voor de vleugels, in plaats van een kevlar strip mee baggen.

Silicone Hinges
Is acrylaatkit daar dan ook geschikt voor?

Ik heb nog een grote injcetienaald spuit liggen als opvang systeem, met een metalen balletje erin heb ik direct een ventiel.

Die pizzaroller bij de Gamma gekocht. is een Stanley Rotary cutter. €10 ofzo maar leek mij de investering waard. Had ook metalen liniaal nodig, maar die afzetters vragen daar >€8 voor een eigen merk 50cm lineaaltje die ook nog eens is ondergedompelt in verf als afwerking. Dus heb ik heb maar gewoon wat aluminium profielen gekocht. Eén patte, die dus over curves heen buigt, en een hoekprofiel die als liniaal recht blijft. Ik kan hem aan stukken zagen, heb dan een lange en korte liniaal set om langs te snijden.

Back