Apollo van Hobbyking DLG or not DLG

Frans Bal

PH-SAM
Hobbyking heeft een nieuwe DLG in het programma opgenomen.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__28231__Apollo_1550_Composite_DLG_Glider_Airplane_1550mm_ARF_.html?utm_campaign=270313.SM&utm_content=92121046&utm_medium=email&utm_source=EDM
Dit model is ook te koop bij Conrad.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/275113/Reely-Zweefvliegtuig-Apollo-DLG-bouwpakket

28231-2.jpg

Of het wat is betwijfel ik.

-Best aan het gewicht met 340 gram (volgens Conrad 560 gram)
-Lijkt geen pen in de tip te zitten.
-Spanwijdte 50mm te groot.
-Glasfiber stok, lekker flexibel.
-Smalle ailerons.
-Gedeelde vleugel, wel handig, maar of deze constructie een stevige start weerstaat.
-Stabilo pylon lijkt wat fragiel
-Vleugelbevestiging kan steviger.

De gehele opzet doet me denken aan de Venus, en dat was niet een hele beste.

Hij is wel goedkoop dat wel $67.99 / €54,= (excl verzenden)

Voor de beginner lijkt dit een top aanbieding.
Ben bang dat het meer een TOB aanbieding is.
Maar ik kan het zeker mis hebben, dus heb je er een laat weten wat je ervan vindt.

Groet

Frans

mooi toestel... qua looks, maar inderdaad , ik zie een hoop zwaktes.

je weet bv niet of er al dan niet een versteviging zit op de tip... al dan niet beide tippen.
en zoals je zegt, niet inzetbaar bij wedstrijden, dus je hebt er niets aan wil je ooit eens een wedstrijdje meeknuppelen.

conrad haalt wel enorme winsten binnen als je de prijs vergelijkt met HK :o:rolleyes:

ik lees bij de commentaren ook dat er in de manual staat dat de stabilo vanboven staat, maar op de fotos beneden... opbouw foutje gebeurt door één of ander chineesje...(heb je als je er de ballen van kent ;) )

Ik heb dit toestel onlangs cadeau gekregen, ben net begonnen een beetje op te bouwen. Wat meteen in het oog springt is dat het toestel slecht in de folie zit, gelukkig niets wat met een strijkbout niet te verhelpen is (is al gebeurd). Ik lees op Hobbyking dat het
vliegklaar 350 gram zou moeten wegen, bij mij staat op de doos (komt van Conrad) dat het zo'n 450 gram gaat wegen, maar ik denk eerlijk gezegd dat dit optimistisch is.
De staartpook is van glas en ik twijfel er aan of dit sterk genoeg gaat zijn. In de handleiding staat overigens wel dat het stabilo aan de onderkant moet worden gemonteerd? Er staat wel in de handleiding dat er een werppen moet worden gemonteerd en hier is ook al een gaatje voor geboord. Ik geloof niet dat de vleugel verstevigd is dus ik vraag me af hoelang het heel gaat blijven.

Ik zal tzt wel wat plaatjes posten.

ik klink mss cru, maar wil je de maiden filmen? zo hebben we toch een idee gehad voordat ie crashed of stukgesmeten wordt.... (moest ie van slechte kwaliteit zijn)

vanochtend de maiden gehad, heb een filmpje van het eerste handstartje en mijn allereerste discus launch ooit. Ik heb het idee dat het toestel te zwaar is (480) gram, er zit erg veel snelheid in, maar misschien hoort dit ook wel zo.. filmpjes zijn nu aan het uploaden, zal ze zo even posten

vanochtend de maiden gehad, heb een filmpje van het eerste handstartje en mijn allereerste discus launch ooit. Ik heb het idee dat het toestel te zwaar is (480) gram, er zit erg veel snelheid in, maar misschien hoort dit ook wel zo.. filmpjes zijn nu aan het uploaden, zal ze zo even posten

proficiat met je maiden!

ik heb even commentaar bij je 2e filmpje gepost over het loslaten van het toestel ;)

je moet weten dat een gewone dlg rond de 300 gram zit... jij zit daar meer dan de helft extra boven.
je kan je dus voorstellen dat dit niet goed is...
ik vraag me trouwens af hoe het komt dat ie zoooo zwaar is.
het zwaartepunt van een DLG ligt ongeveer op 2/5 van de vleugelkoorde (vanvoor gezien) ik vermoed dat ie nu op 1/3 ligt?

ik denk dat het een leuk toestelletje voor op de helling is, maar als je de hele middag 480gram moet slingeren, dan valt je arm er af savonds.

als ik wedstrijden in 5bft wind vlieg dan weegt mijn toestel MET lood/ballast 400gram... dan ben ik savonds helemaal verkrampt.
dus als je kan probeer te kijken waar je gewicht kan besparen.

wat de vliegsnelheid betreft, dit is zuiver gerelateerd aan het gewicht... een baksteen maakt ook meer snelheid als een veertje als je ze werpt.
zelfde principe... een zwever gaat vooruit... heeft ie meer gewicht, dan is de vliegsnelheid hoger.

full

full

full

Inmiddels gaat het slingeren een stuk beter. Ik heb het toestel wat beter leren kennen, flaps ingesteld e.d. en ik begin het steeds leuker te vinden. Het toestel is wel wat zwaar, vliegt misschien wat te snel maar vliegt wel leuk :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Het richtingroer heb ik bij mij volledig vastgeplakt. Een actief richtingroer had weinig effect op dit toestel dus dat is weer wat minder gewicht in de staart (en dus voorin).

dus je vliegt rudderless... zonder richtingroerservo?

ik vlieg altijd MET en mix de rudder mee op de ailerons... bij winderige dagen zet ik dan de schakelaar AAN met de mix, zodat ik toch net iets beter de bocht om kom.

zorg er voor dat hij goed vastgetaped is, want als het los scheurt en gaat flapperen, dan zit je met een probleem...

je kan ook altijd op zoek gaan naar een CG dat verder achteruit ligt...
als je het hoogteroer centraal hebt, en hij zakt onder een mooie hoek, dan zit het CG goed.
moet je down trimmen, dan zit er te veel lood in de neus... moet je optrimmen, dan zit het te ver achteruit.
de duiktest is ook altijd een goede indicator.

als het zwaartepunt verder achteruit gaat gaat het toestel rustiger vliegen, maar reageert hij wel nerveuzer op de stuurvlakken... dus dan is de kans reeël dat je minder uitslag moet programmeren.

-

Fireforx, bedankt voor de tip van het zwaartepunt wat meer naar achteren. Heb het zojuist geprobeerd en dat geeft een wereld van verschil. Toestel vliegt een stuk beter.
Heerlijk een paar keer aan het slingeren geweest, totdat het achterste deel van de staartboom tijdens de vlucht besluit er van door te gaan.. Gelukkig is het toestel zonder schade (op het afgebroken laatste stuk na) naar beneden gedwarreld. Ik heb voor iedere vlucht gecontroleerd op breukjes of scheurtjes in de staartboom (was bekend dat dit een zeer zwakke plek is) zo ook voor deze vlucht. Het scheurtje of barst moet dus tijdens het slingeren ontstaan zijn. Hier een paar plaatjes van de breuk, hoe kan ik dit het beste repareren?

full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
wel jammer dat ondanks dat hoge vlieggewicht de staartboom zwak is.
een verkeerde landing gemaakt?

stukje buis opzoeken in de vliegerwinkel waar de orginele buis precies in past en er overheen schuiven. Of een andere carbon buis zoeken met zelfde buiten diameter en de hele staartboom vervangen

Bedankt voor de tip, carbon buisjes genoeg thuis dus dat was snel opgelost :)

Helaas is het volgende euvel al weer aan het licht gekomen. Stond vanochtend lekker te vliegen, wonder boven wonder zelfs wat belletjes meegepakt, als op een vrij grote hoogte de staartboom ineens los blijkt te zitten... Hierdoor besloot het hoogteroer om te draaien en dat werd ineens mijn richtingroer, mijn richtingroer (die ik vast had gezet) werd nu mijn hoogteroer. Gelukkig kon ik met de rolroeren en flaps het toestel nog een klein beetje normaal aan de grond zetten.

Dus nu de staartboom toch los zit kan ik hem net zo goed vervangen :cool:

Helaas wekken dit soort akkefietjes niet veel vertrouwen in de rest van de constructie..

het is dan ook al meermaals ter sprake gekomen :)

je kan beter 100euro meer geven aan een toestel zodat je deze zaken voorkomt...

al bij al bewonder ik je doorzettingsvermogen... ik zou het ding al dubbelgevouwen in de zak geduwd hebben vrees ik.

Back