ArduPilot Mega APM 2.5 | vragen

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door flash1, 19 feb 2013.

  1. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Net weer even zitten stoeien met de APM. Oude 3.1.5 FW erop en erase uitgevoerd. Nog steeds geen connectie mogelijk. Gelukkig wel via terminal. Enkele tests uitgevoerd waarbij de interne sensoren niet blijken te werken en ook de processor niet thuis geeft. Het blijkt dat mijn 3.3V regelaar om zeep is...
    Balen, nu moet ik op zoek naar een TPS79133 of equivalent. Iemand eentje liggen ;-)

    Hoe ik de regelaar stuk gemaakt heb weet ik niet. Tips om dit te voorkomen zijn welkom.
     
  2. laasmooi

    laasmooi

    Lid geworden:
    10 jul 2012
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Chiang Mai, Thailand

    Had verwacht dat mannen in NL jou wei konden helpen aan zo'n dingetje.
    Ik heb er hier een paar liggen en stuur er met alle plezier eentje (vanuit TH) naar je toe.
    Laat maar weten!
     
  3. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Hartelijk dank voor het aanbod. Het is een lastig te krijgen onderdeel. Ik vond een draadje op RC groups waar ze een veel grotere spanningregelaar ervoor in de plaats zetten. Dat heb ik nu ook gedaan. Zou redelijk bulletprof moeten zijn nu. Ik heb ook een 100uf condensator op de 5V bus erbij gezet om ook daar pieken/dips een beetje op te vangen.

    Ik heb de APM nog niet goed vliegen. Volgens mijn telemetrie valt de GPS nog regelmatig helemaal weg. Ook zakt hij door bij altitude hold en snel vooruit vliegen.

    Zit er sterk aan de denken de APM in te wisselen voor een Pixhawk.
     
  4. laasmooi

    laasmooi

    Lid geworden:
    10 jul 2012
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Chiang Mai, Thailand
    Beetje doorzakken kan ie goed van mij hebben geleerd.
    Anyway, ik geloof dat het "doorzakken"een algemene klacht is, hoewel ik klacht een groot woord vind in dit verband. Ik ervaar dat niet als een groot probleem, mede omdat ik m'n quad alleen maar gebruik voor de produktie van videos. Een metertje hoger of lager is voor mij niet zo spannend. Verder vliegt ie fantastisch met de APM 2.6 en ArduCopter 3.2, super strak en op de millimeter te controleren (met wat marge voor AltHld).
     
  5. ccccc382

    ccccc382

    Lid geworden:
    5 aug 2014
    Berichten:
    35
    Locatie:
    bad nieuweschans
    hallo kan iemand mij meschien helpen

    als ik auto tune(trimmen is moelijk want mijn quadcopter in 1 meter breed en dan crasht hij te snel) gebruik op mijn apm heeft hij steeds een afwijking naar een andere kant
    ik kan eveneens niet hoveren in stabilize (in de andere modes wel)hij gaat of omhoog of omlaag
    hij daalt veel te snel en stijgt juist te snel in stabilize
    ook gaat hij op full pitch/roll bij 2mm stick

    specs:
    apm 2.6 op 3.2 firmware
    ext gps en compass
    multistar 2216 850kv x4
    12x4,5 propellers
    5000mah 3s 30c lipo

    mvg Colin
     
  6. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Beste Colin,

    Ik ben nog niet super ervaren met de APM, maar jouw verhaal klinkt me zeer vreemd in de oren. Hoe groter de copter, hoe stabieler. Je zou dus met de standaard instellingen in de APM in ieder geval goed moeten kunnen hoveren.

    In stabilize mode moet je zelf de hoogte regelen, de APM doet dat niet voor je. Als hij in die mode op en neer gaat is er iets niet in orde. Ook het zo fel reageren op stick inputs is niet normaal.

    Auto tune is er om de PID regeling voor rol en pitch goed te krijgen, niet op de quad te trimmen. Daar is autotrim voor: http://copter.ardupilot.com/wiki/autotrim/

    Het zou kunnen dat je APM te veel trillingen voor z'n kiezen krijgt en staat te flippen. Dan is het niet gek dat je er niet mee kan vliegen. Zijn de props goed gebalanceerd?

    Hoe is het vermogen van je quad? Als deze zwaar overpowered is kan ik me ook voorstellen dat je APM daar moeite mee heeft. hoeveel gas moet je geven om in hover te komen? Als de stick dan nog erg dicht bij gas dicht staat is er iets mis. Hij zou bij ongeveer half gas moeten hoveren.

    Je hebt wel alle basis calibraties goed doorlopen?
     
  7. ccccc382

    ccccc382

    Lid geworden:
    5 aug 2014
    Berichten:
    35
    Locatie:
    bad nieuweschans
    ik vlieg normaal alleen maar in stabilizatie modus (dit will ik eerst onder de knie hebben voor het geval dat ik ooit moet ingrijpen bij loiter of rtl)

    vibraties liggen binnen de tolartie grens

    ik moet mid stick zijn dan pas stijgt hij op maar dan kan ik hem niet in hover krijgen alleen stijgen of dalen(in loiter,poshold en althold kan hij wel hoveren

    ik heb laast expo op mijn pitch en roll gezet om hem minder sensitive te krijgen maar dit leidde tot een crash omdat ik niet genoeg kon bijsturen toen hij ineens op zij ging

    begin niet over het calibreren ik heb hier voor een ander probleem gehad toen heb ik eerst 20 keer het compass moeten calibreren(nu opgelost)

    daarna had ik een fout met opstijgen(kantelde bij het opstijgen) dit bleek door een glitch in de pids deze is nu opgelost

    edit:ik bedoelde niet auto tune maar auto trim waar je eerst 15 sec moet armen en dan 25 seconden hoveren en dan weer landen alleen had ik daarna een afwijking
     
  8. dji piloot

    dji piloot

    Lid geworden:
    10 aug 2014
    Berichten:
    902
    Hallo, ik weet niet of ik op het juiste draadje daarvoor zit maar ik ben in het bezit gekomen van een hk meg mini van hobbyking. Ik kan nergens terug vinden hoe dit aan te sluiten. Heeft iemand ervaring hiermee?
     
  9. xstream

    xstream

    Lid geworden:
    24 feb 2012
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Puurs
    Op de product pagina van hobbyking kan je een aantal bestanden downloaden met instructies (echter wel vrij onduidelijk)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  10. Marcc

    Marcc

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    27
    Gisteren stukje met mijn nieuw gebouwde tricopter gevlogen, maar om mij onduidelijke redenen is hij neergestort. Geen idee waarom.

    Ik heb hem uiteindelijk teruggevonden en de video bekeken, een van de laatste shots was onderstaande. Iemand enig idee waarom hij gecrashed zou kunnen zijn?

    ;)

    [​IMG]
     
  11. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Volgens mij zie ik daar rechtsboven een UFO.....denk dat die er iets mee te maken heeft :)
     
  12. bob11180

    bob11180

    Lid geworden:
    10 feb 2010
    Berichten:
    55
    Hoi apm-ers,

    ben sinds een weekje ook bezig met apm in een 3dr copter, heb hele korte nachten gehad vanwege alle info lezen, bezig met leren, programmeren installeren etc,

    vandaag eerste 2 vluchten gehad, wauw!!!

    ging best soepeltjes, alleen de loiter werkte nog niet, maar ik heb die mode alleen aangezet verder niet goed gekalibreerd of ingesteld, anyway...

    ik wil heel graag wat led strips van 3.7 volt aan de armen toevoegen ter oriƫntatie... eigenlijk deze (van mijn eerste coptertje: http://www.banggood.com/JJRC-H8C-RC-Quadcopter-Spare-Part-Blue-LED-Light-Bar-p-954648.html )

    nu staat er op de arducopter site dat er twee opties zijn, evt ook direct aan sluiten, maar heb dus geen idee of dit ok gaat zijn, en wil totaal geen risico lopen dat ik mijn apm beschadig,

    hoe kom ik er achter of die led stropjes niet teveel maH trekken en hoe krijg ik er evt 4 van direct op de apm gemonteerd? of moet ik toch iets buiten de apm om verzinnen ? los control bardje met kleine losse lipo, uiteindelijk komt er nog een gimbal op de copter en wil ik de telemetry ook nog installeren voor de uiteindelijke follow me mode (maar goed, das vele nachten verder, i know ;)
    alvast bedankt..!!!
     
  13. bob11180

    bob11180

    Lid geworden:
    10 feb 2010
    Berichten:
    55
    Niemand ervaring hier met het aansluiten van extra leds hier op de apm?
    Ik heb gezocht in dit topic maar krijg niks gevonden..:(
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
  15. bob11180

    bob11180

    Lid geworden:
    10 feb 2010
    Berichten:
    55
    ja, die had ik al gevonden, maar das nog met behulp van tussen stappen,

    (kheb wel een led controller bordje in de bestelling)

    maar wil graag een proberen het echt direct op de apm aan te sluiten, maar ben bang de apm te beschadigen.

    weet alleen dat de leds die ik wil gebruiken 3.7 volt zijn,
    dus mijn vraag blijft staan, hoe kom ik er achter hoeveel mah die leds gebruiken,
    op welke pinnetjes kan je direct op de apm leds aan sluiten?

    of daar iemand ervaring mee heeft...
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Aangezien dat daar precies beschreven staat.... zou ik maar niet aan beginnen. Led's van 3+ V zijn meestal power led's en vragen veel stroom.
     
  17. bob11180

    bob11180

    Lid geworden:
    10 feb 2010
    Berichten:
    55
    Dus toch op een apart boardje, met apart accuutje?
    iemand daar leuk oplossingen voor (gewoon nieuwsgierig:) )
     
  18. Erik-Victor

    Erik-Victor

    Lid geworden:
    10 mei 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb een paar dagen geleden een post hier geplaatst maar misschien past ie beter in dit forum (admin?)
    Deze gaat over de connectie tussen een Flysky i10 en APM 2.5.

    Zijn er toevallig mensen in de buurt van Zwolle, Utrecht, Almere, Emmen die mij kunnen helpen hiermee?
     
  19. bob11180

    bob11180

    Lid geworden:
    10 feb 2010
    Berichten:
    55
    Ander vraagje...
    (yup zit alle vrije minuutjes informatie te door te lezen, zoeken, kleine aanpassingen maken in de set up van de apm)

    op de site van ardupilot is zijn alle settings en info daarover gebaseerd op ene oudere versie apm, dus das best lastig als je nu iets wil instellen,
    net als altholt wil ik voor morgen netjes inregenen, maar tis zo onwijs onduidelijk nou,

    is er ergens een handleiding die overeenkomt met de software van de laatste mission planner?

    thnx!
     

Deel Deze Pagina