ARF of zelf bouwen?

• Topicstarter Topicstarter juultje
  • Startdatum Startdatum
J

juultje

Guest
Dag mensen.

Jullie weten vast wel dat ik me volop aan het informeren ben om mijn eerste vliegtuigje te kopen. Ik had gedacht aan een charter en dit vonden jullie O.K.
Nu heb ik nog een andere vraag wat koop je het best als beginneling?

--> een toestel dat bijna klaar is

--> of een toestel dat je van begin af aan bouwt

Weet wel dat mijn opa wat ervaring heeft met technisch materiaal en ik al een bezoekje gepland heb bij een vliegclub :banana:

juultje zei:
Dag mensen.

Jullie weten vast wel dat ik me volop aan het informeren ben om mijn eerste vliegtuigje te kopen. Ik had gedacht aan een charter en dit vonden jullie O.K.
Nu heb ik nog een andere vraag wat koop je het best als beginneling?

--> een toestel dat bijna klaar is

--> of een toestel dat je van begin af aan bouwt

Weet wel dat mijn opa wat ervaring heeft met technisch materiaal en ik al een bezoekje gepland heb bij een vliegclub :banana:
+
:D wat je zelf wilt arf is goedkoper , zelfbouwen is iets steviger..
een arf de grond in vliegen doet minder pijn dan een zelfgebouwde kist,
m.v.g Marijn

Het kan beide. Bij een bouwdoos moet je wel enig inzicht hebben; maar dat is wel te vinden in een club. Gaat het je echt eigenlijk alleen maar om puur het vliegen, dan is een ARF niet een onverstandige keus. Succes!!

Gr. Bert

ik heb mijn eerste zelf gebouwd. Om dan eigenlijk te zenuwachtig te zijn bij het vliegen.

Daarna een ARF gekocht voor 100 E, dit heeft me zeer goed geholpen om te leren vliegen.

"het is gewoon geld" dan ipv maanden bouwen.

Natuurlijk vlieg je het niet opzettelijk stuk he !! En hopelijk zelfs nooit.

Ik raad een ARF aan.

Patrick

Halo, :(

Als ik alles zie dan denk ik mmmh een ARF maar ik heb zoveel zin om hem zelf te bouwen(eerst naar de club hoor!).Na een nachtje slapen had ik nog enkele vraagjes. :wink:

De servo's de tank en al die kleine elektronica zit dat er al in of niet.
Als beginneling weet ik niet eens wat er daar al in moet.
Servo's--->hoeveel en welke :?: :oops:
Antenne--->waar en welke :?:
Batterij? :?:
Motor--->welke?(6.5cc of 4cc) :?:

Als bouwen je leuk lijkt zou ik zeker geen ARF kopen. Zelf bouwen leer je veel van en je kan hem straks zelf ook weer repareren.
Uitgaande van een charter is een 4cc voldoende en voor de besturing kan je gewoon standaard servo's kopen ( 3 stuks; voor gas/hoogte/richting). Accu gewoon een 4 cellen pakketje...wel gesoldeerd of gepuntlast.
Antenne hoef je je geen zorgen om te maken, die zit gewoon aan je ontvanger of zender. :lol:

Doe het zo. Koop een ARF en leer daarmee vliegen. Neem er dan een bouwdoos bij en bouw die ontertussen op je eigen tempo :) Zo kan je snel beginnen met lessen en kan je lekker bouwen. Het 2e toestel mag dan ook iets lastiger te vliegen zijn. Als je eenmaal kan vliegen met de trainer kan je daarna met het andere toestel verder leren.

Het advies van eerst een ARF te kopen en ondertussen te bouwen is een goed idee.

wacht wel even voor die bouwdoos te kopen want je smaak kan veranderen na enkele weken op de club.

voor ARF :

>De servo's de tank en al die kleine elektronica zit dat er al in of niet.

de tank, meestal zit het erbij, vaak vervang ik hem.
servo's niet hoor. electronica ... als je geluk heb een schakelaar

>Als beginneling weet ik niet eens wat er daar al in moet.
>Servo's--->hoeveel en welke

Ik stel voor ZEKER een toestel met rolroeren te nemen.

dan heb je :

1 x richting (staart) standard servo
1 x hoogte standard servo

1 x rolroeren (hier neem ik altijd een betere servo)

mogelijk 1 x gas standard servo

>Antenne--->waar en welke

die zit aan de ontvanger vast, hier heb je geen keuze

>Batterij?

4 x 1200 MaH ofzo. Niet te zwaar maar blijf van de 600mah weg

>Motor--->welke?(6.5cc of 4cc)

dit kan ik niet beantwoorden want het hangt af of je een viertakt of tweetakt hebt en van het gewicht van je toestel.

aha... het debat der titanen....

waarom een methanol motor ? Waarom geen electro ? Heb je hier al eens over nagedacht ? Volg niet zomaar het advies van de 'gevestigde' methanol waarde.

Electro heeft zijn voordelen en ik denk met de verstrenging van de milieunormen dat methanol (het lawaai) onder druk zal komen te staan.

Ik ben aan een schift naar electro toe en het is duur om te veranderen....

Patrick

Dus als ik alles goed begrijp: :?

Eerst een ARF om te leren vliegen. Ondertussen zelf een vliegtuigje bouwen met het normale materiaal(in vliegclub vragen) en verder veel plezier maken :wink: . Dat zie ik wel zitten hoor!!!

Bij de ARF robbe charter had ik eens gelezen dat je iets moest aanpassen om een betere besturing te krijgen. Is dit moeilijk.

Groetje juultje

:D dat aanpassen is een spies onder de vleugel van 8mm bij de achterkant van de vleugel.... heb je zo gedaan :D
als je met 6.5 cc gaat vliegen moet dit altijd ( bij de charter arf en het bouwpakket.
m.v.g Marijn

Vind het wel een beetje raar dat mensen een ARF als eerste aanraden. :|

Als je er zelf 1 bouwt weet je meteen hoe het vliegtuig in elkaar zit. Dit is erg handig als je een keer schade hebt dan zie je zo wat er vervangen moet worden of gemaakt moet worden.

Maar vraag eerst maar eens op de club wat ze aanraden :idea:

greetz Peter

Goed nieuws

Ik heb vandaag een brief geschreven en een e-mailtje verzonden naar de vliegclub om eens te gaan rondneuzen. :idea: Hoop morgen een antwoord te krijgen!!! :| Verder heb ik eens zitten rondneuzen en vond ik de Marchetti :P 8O wel een mooi toestel om te bouwen-->Helaas kan ik niet zien of dit toestel wielen heeft!-->rare foto. Vinden jullie dit goed of weten jullie een beter toestel om te bouwen (jullie kunnen het weten) :cry:

how... een Marchetti is een schaalmodel is het niet ?

zou je niet beter aan een laagdekker trainer denken voor te bouwen ipv een schaalmodell, algemeen gesproken vliegen die dingen wel moeilijker dan een toestel ontworpen als trainer.

en een trainer is niet altijd een westerly ofzo... je hebt ook acro trainers.

Patrick

Die droom van de marchetti zal ik wel voor later houden.
Eerst die charter :lol:
Mag hem na de examens gaan bestellen.
Leuk :wink: :wink:
Zal zo rond de paasvakantie zijn.

hey,

ik heb zelf een charter.

ik heb hem niet zelf gemaakt, maar had ik liever wel willen doen,
als je met ARF begint, wil je meteen vliegen, en koop je elke kist ARF.

bovendien is ARF minder sterk, (er wordt vergeleken met een 'bouwpakket' veeeel minder lijm gebruikt!!!)

omdat ik de charter niet zelf heb gemaakt, heb ik er wel een vleugel bij gemaakt (met rolroer), gewoon, om ook bouwervaring op te doen.

als van je hobby een vlieghobby maakt, raad ik je een ARF aan......
maar wil je ook eens bouwen........

Ik ben afgelopen zomer begonnen en heb een ARF trainer gekocht.
Ben er zeer tevreden over en heb hiermee al vrij snel mijn brevet kunnen halen.

afb16011.jpg

Protech Skystar met 7,5 cc Magnum

Terwijl ik leerde vliegen heb ik een bouwpakket gekocht met als doel te leren bouwen en een opvolger te hebben voor de trainer.

Ik heb een SIG Somethin` Extra gekocht en deze bouwdoos bevalt mij erg goed.( Zie draadje met bouwverslag http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=18436 )

Groeten, Patrick

@ p@t

kun je me eens de prijs van zo'n extra door PB'en
loves it :roll:

Back