ARK X400 microheli bouwverslag

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door rikdragonfly, 12 apr 2006.

  1. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    hallo,

    vandaag heb ik eindelijk de heli uitgeprobeerd, maar aan opstijgen ben ik nog niet toegekomen. voordat ik kan opstijgen namelijk, begint de staart van de heli heftig te zwabberen, zodanig dat ik wel moet afbreken. ik heb de delay van de gyro al op 100 geprobeerd, de servo bijgetrimd, niets lijkt te helpen. heeft iemand hier een oplossing voor?

    alvast bedankt,

    Gr. Rik
     
  2. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hey Rik,

    gebruik je de govenormode van de regelaar? Zo ja, probeer dan eens zonder govenormode!

    Succes, gr.A.
     
  3. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    hoi Aaalie,

    ik gebruikte idd governer mode. Dit heb ik net dus even teruggezet, nu staat hij op soft start (helikopter 1). weer heli uitgeprobeert; :( helaas, het blijft zich voordoen.

    Gr. Rik
     
  4. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hoi,

    Staat de snaar van je staartaandrijving niet te strak aangespannen ? Op hoeveel % gain staat je gyro in AVCS op 75 ? Probeer eens een wat lager percentage.

    Ga ook eens zien naar Helifreak, daar heeft Bob "Finless" heel wat interessante video's opgezet qua afstelling waaronder ook die voor de GY 401 :

    http://www.helifreak.com/viewtopic.php?t=12455

    Succes,
    Dirk
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat had ik ook en toen bleek dat de motor/regelaar kabels onder de gyro door liepen waar hij heftig op reageert, houd de gyro ver bij de regelaar en stroomkabels vandaan.
     
  6. Traveler

    Traveler

    Lid geworden:
    19 jan 2005
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Hengelo
    Ik heb vandaag ook mijn ARK X400 zo goed als af gemaakt.
    Wacht nu alleen nog op de servo's.

    [​IMG]
     
  7. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Het probleem is opgelost met dank aan Michel Pet en zoals Dflyer al zei; Ik bleek dus de gain in de zender veel te hoog te hebben. eerder nooit van gehoord :wink: . vanmiddag alleen een tailrotorblad gemold, omdat de vertical fin niet goed gemonteerd kan worden op de upgrade tail unit case en deze er tussen kwam. nieuwe zijn besteld :p

    Gr. Rik
     
  8. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    vandaag nieuwe tailrotorbladen en grotere hoofdrotorbladen binnengekregen en gelijk gemonteerd. Vliegt als een zonnetje 8) :celebrate: :p . Het is wel wennen na een DF04. Bij die heli was je niet zo bang om te crashen, vandaar dat ik hem ook nooit fatsoenlijk aan de grond kreeg :lol: . Bij de x400 ben je egt wel bang dat als je crasht het ook goed mis gaat met je portemonaie. Maar die 325 bladen en de standaard bladen, daar merk je het verschil wel tussen. Ook had ik de nieuwe bladen even op de 45 graden uitgebalanceerd.
    Het verschil is goed te merken, maar ik moet nog iets aan mijn coordinatie doen :p . daar staat nu dus op punt 1 op mijn lijstje.

    Gr. Rik
     
  9. dafoolio

    dafoolio Guest

    Ik ben aan het zoeken naar een goede upgrade voor mijn X400. Ik ben al bij rcheliparts.nl en bij microhelico.com aan het zoeken geweest. Beiden bieden een set aan met een "full" alu head en een "full" alu tail. Bij beide winkels zitten er verschillende onderdelen in de pakketjes. Het liefst bestel ik bij rcheliparts.nl, maar ik weet niet wat ik naast de full alu head en de full alu tail nog meer moet bestellen om mijn X400 te pimpen.

    Wie helpt mij verder?
     
  10. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    hangt volledig van je budget af. Een langere carbon staart (grotere riem en stang) en volledig heck-upgrade doet de heli goed (veel stabieler). ook een gyro houder, grotere bladen en een volledige hoofdrotor zijn een goede optie. met name de grotere blade zorgen voor net dat beetje stabiliteit, en de hoofdrotor zorgt voor meer pitch. zorg er ook voor dat je een trainingskruis maakt/koopt, deze zul je egt nodig hebben (als je beginner bent) zelf makkelijk te maken van alluminium.

    Gr. Rik
     
  11. dafoolio

    dafoolio Guest

    Die gyrohouder die had ik al op het lijstje staan, want mijn net verworven GY401 moet wel op een deftige stukje alu komen te zitten :)

    Maar wat is een volledige rotorkop? Volgens de site rcheliparts.nl is hun full alu head (zie link in mijn vorige post) een volledige rotorkop. Klopt dit? Welke onderdelen moet ik er nog aan toe voegen?
     
  12. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Hallo medehelifanaten,

    ik heb na lange tijd weer eindelijk tijd gezien om me eens drukker bezig te houden met de Heli. Na vorige keer vliegen waren er een aantal onderdelen stuk gegaan, doordat ik de heckrotorstuurstang niet goed bevestigd had. De werd na een paar seconden bij het opstarten naar de hoofdrotor gezogen :)?) en zorgde voor een flink aantal inhammen in mijn netgekochte bladen :cry: .Afgelopen weekend weer de moed bijeen gezocht en beetje wezen fladderen met mijn X400. Ik heb er nu 335 bladen ofzitten i.p.v 315. Mijn ervaring hiermee is dat het enorm scheelt in de stabiliteit van de heli. Echter wel een merkwaardig iets, het valt me op dat de staart niet helemaal op de zelfde plek blijft in AVCS mode van gyro. hij heeft een lichte nijging naar rechts. Heeft iemand enig idee hoe dit komt? ik had zelf al geprobeerd mijn gain op de zender in te stellen, maar dat mocht ook niet baten. Als de heckrotor niet draait, heb ik soms dat de Tail pitch plate niet wil bewegen (lijkt wel dat ie vast zit op de as). Maar als de rotor gaat draaien, lijkt het probleem verdwenen te zijn. hebben meer mensen dit? Mijn roll/nick werken wel prima, de heli reageert erg heftig op mijn rechtse stick.


    Hier het filmpje van mijn vlucht:ARK X400 movie

    Groeten,

    Rik
     
  13. Amstel76

    Amstel76

    Lid geworden:
    20 mei 2005
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Emmeloord
    Zorgen dat je trim en subtrim allemaal op nul staan, ook na het inschakelen van de heli niet bewegen voor 3 seconden lang anders kan je ook last van drift hebben. Ook moet de revo mix uitstaan.
    Even de stuurstang loshalen van de servo en met de hand bewegen, dan ben je er zo achter waar de binding zit.
    Je kan de uitslagen in je swash menu wat beperken, als deze op 100% staat kan je sowieso binding krijgen in de kop, iets om na te kijken dus. Daarnaast kan je natuurlijk wat expo instellen voor een rustiger middenpunt op de stick.
    Uit het filmpje kan je helemaal niks opmaken ;) Laat anders de hele setup even nakijken, invliegen en of afstellen door een ervaren piloot, dan heb je in ieder geval alvast een goede start.
     
  14. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Omdat ik de laatste tijd mijn heli weinig gebruikt heb, is mijn accu flink in capaciteit gedaald. Mijn MaxAmp lipo was 2200mAh, en ik kan er nu nog maar 1700mAh inpompen met mijn graupner 14 lader. Hoe moet je een lipo als je m lange tijd niet gebruikt opbergen? kan dit de oorzaak zijn?. Bovendien is mijn accu uitgerust met een liposaver. Het probleem is echter dat ik meestal overdag vlieg, en dat ik het lampje niet goed zie. Hiervoor wil ik nog eens een minizendertje maken die een buzzertje in mijn Zender laat afgaan. Maar om even op t spoor te blijven. De accu is dus naar de klote, en ik heb dus een nieuwe nodig. Nu kwam ik op internet deze tegn: Jan accu. I zat te denken aan de 2000Mah voor 36€ met 15C tot 20Cburst (30 - 40 Amps). Is er iemand bekend met deze lipo accu's?

    Edit:

    Ook ben ik eigenlijk op zoek naar een motor die mijn regelaar beter benut. Weet iemand waar ik in nederland of europa de AON 2815-3500 kan krijgen?

    Groeten Rik
     
  15. Amstel76

    Amstel76

    Lid geworden:
    20 mei 2005
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Emmeloord
    Als je hem voor langere tijd niet gebruikt moet je ze voor 50% opladen, en koud maar niet vochtig bewaren, dit is de beste manier. Ik probeer zoals in de wintermaanden mijn packs toch eens in de 2 weken te gebruiken, dit is nog altijd de beste manier om ze in goede conditie te houden. Lang opslaan zal altijd capaciteitsverlies betekenen.

    Op de timer vliegen. Je begint met een lage vliegtijd en kijkt dan wat je terug laad in je lipo. Aan de hand daarvan kan je redelijk bepalen hoelang je kan vliegen. Wel is het beste om in een veilige marge te blijven en je lipo niet verder te ontladen dan 80%, op deze manier vergroot je de levensduur. Met een lipo van 2200 mAh wil je dus niet meer terug laden dan 1760 mAh. Natuurlijk moet je ook je regelaar goed instellen zodat deze kan ingrijpen mocht de celspanning lager worden dan 3 volt per cel.

    Ik heb geen ervaring met die lipo's maar wel al redelijke goede verhalen over die shop gelezen, maar goed ik spreek niet uit eigen ervaring.
    Ik weet niet of je een probleem hebt met bestellen in het buitenland? Anders zijn de DN Power packs het overwegen waard, ze hebben een zeer scherpe prijs en presteren goed volgens de diverse ervaringen op de Amerikaanse fora. Heb je er iets meer voor over dan zijn Flightpower of Thunderpower de lipo's die je wil hebben.

    Ik heb geen idee maar is het bestellen buiten Europa zo'n probleem dan? De meeste shops die willen wel mee werken zodat je geen invoerechten en inklaringskosten hoeft te betalen, maar daar zal ik hier maar niet verder op in gaan.
     
  16. jeronymos

    jeronymos

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Borsbeek
    Waarom worden er nooit alu hoofdtandwielen verkocht?
     
  17. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    ik denk dat niemand hier een antwoord op heeft, alleen ARK zelf. Ik heb zon vermoede dat het veel te duur is. CNC spul is erg kostbaar. Bovendien verlies je je kinky kleurtje na verloop van tijd op de tandjeskant. Plastic functioneert ook, en is "iets" goedkoper. Het is wel een vraag die boeit, want onderandere de Century Elite pro heeft ook conische aluminium tandwielen.
    Ik zou ze waarschijnlijk wel kopen, om het pimp-gehalte te vergroten :p .

    Gr. Rik :D
     
  18. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Even een vraagje,

    Ik heb nu mijn gain in de zender ingesteld op 30%. Op de Gyro staat de delay op 20 ofso. In de manual van de GY401 staat dat bij digitale servo's de delay op 0 moet.
    Als ik dat doe, begint de tail te zwabberen. Nu is mijn vraag, welke waardes hebben jullie je gyro en zender ingesteld. Bij 30 % merk ik namelijk na verloop van tijd een lichte verschuiving op. De gyro houdt de staart niet helemaal op zijn plaats. Mijn digitale servo is een Hitec HS 5245MG. Wat hebben jullie als waarden hiervoor? Kan ik ook de ds schakelaar op de gyro op ON zetten?

    Gr. Rik
     
  19. Amstel76

    Amstel76

    Lid geworden:
    20 mei 2005
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Emmeloord
    Ik denk dat je op de verkeerde manier bezig bent, zorg eerst dat alles mechanisch in orde is. Dat wil zeggen geen binding, speling en andere ellende. Ik denk dat hier de grootste oorzaak van je problemen liggen.
    In principe mag de delay op 0 mits de servo snel genoeg is, dit kan je verder alleen testen door te vliegen. Maak je een snelle pyro en de staart houd het niet met stoppen dan kan je er wat delay opzetten.

    Het heeft geen enkele zin voor wie dan ook om zijn gain percentages hier te gaan posten, dit is per setup zeer verschillend. Zelfs al zou je compleet dezelfde setup hebben dan kan het kleinste verschil er al voor zorgen dat deze waardes anders worden.

    Met een digitale servo mag dat ja, maar ga niet van mijn woorden uit (ja hij zegt dat het kan), het kan in sommige gevallen misgaan omdat de frenquentie van de servo niet overeen komt met de digitale aansturing van de gyro. Maar normaliter kan je met een gerust hart je gyro op DS zetten ;)
     
  20. EC135

    EC135

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Limburg
    Amstel reageerde dat je uit het filmpje niets kon opmaken. Jawel hoor, dat hij er leuk muziekje onder heeft gezet. :wink:

    Ik heb ook last gehad van de tailaansturing. Bleef hangen, schoot ineens door enz. staart was niet stabiel te krijgen. Dan alles nieuw erop gezet. Zelfde probleem. Dan maar de harde aanpak....een alu staartstuk van de Trex. 'T kost wat maar dan heb je ook wat. Alles loopt nu zoals het hoort.
    Gyro 401 met 0 delay, servouitslag 100%, gyrogevoeligheid op 70%, servo-arm op 7,5 mm, servo 9650 op de staartbuis, normale Trex staartbladen.
    Staart blijft goed staan alleen bij vol pitch trekt de staart een beetje weg omdat het moment niet gecompenseerd kan worden.
    Grotere staartbladen of meer toeren op de staart zouden dat kunnen verhelpen maar dat heb ik nog niet gedaan.
    Uiteraard moet alles soepel en spelingsvrij zijn.
     

Deel Deze Pagina