Armortek Panzer III (1/6)

Droopy'ke

verslagschrijvers
Hoi kijkbuiskinderen,

Nu het Erika-project achter de rug is (in theorie dan :) ) ben ik op zoek naar een ander project.
En daar ik die Ierse Armortek Sd.Kfz.222 maar niet aan de haak kan slaan heb ik besloten om een 1/6 Opel Blitz te gaan maken maar... ... die komt maar tegen het jaareinde opnieuw uit.
Dus was ik verplicht om enkele maanden met m'n duimen te zitten draaien tot de redding van uit de kant van m'n website kwam.
Een heer wiens naam en nationaliteit ik jullie ga besparen, had via m'n site met me contact gezocht omdat hij een Armortek Panzer III te bouwen heeft.
Enfin, om een lang verhaal kort te maken, ik ga die Panzer in opdracht voor hem bouwen, zij het wel statisch.
Het model zal later in z'n zaak tentoon gesteld worden.

De persoon in kwestie gaat nu eerst voor enkele weken naar de States en in september zal ik dan met dit project hier van start gaan.

Dus, stay tuned.

Het gaat dus over zo'n monstertje:

1338589885_pzkpfwiiih.saumur.000a1y8q.jpeg

Wordt heel zeker nog vervolgd.

Droop

Ondertussen zijn we weeral wat wijzer geworden:

De opdrachtgever wil graag een Panzer III die ofwel in Nederland ofwel in België gelegerd was.

Daarom denk ik dat ik de 311 van op deze foto ga maken. Deze foto is te Rijsoord genomen:

Panzer+III+in+Rijsoord-Holland.jpg

Droop

Mooie foto, ik kan zie dat het geen ausf. M wordt lol maar gezien het niet zichtbare kanon, welke dan wel?? Kleur Stahlgrau? Groeten,

Bram

Ik ben ondertussen weer wat wijzer geworden:
De Armortek Panzer III is een L uitvoering dus moet ik nog zien uit te vissen waar in Nederland of België die dingen gereden hebben en tot welke divisie die behoorden. Pffff.... een mens moet toch wat doen hé? :D

$(KGrHqZ,!hQE5ojL+dG1BObnDm47Ug~~60_12.JPG

Droop

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Droop, als ik zo een beetje zoek dan zie ik wel ausf. E en F in Nl en in 1940 was dat dan de 9th Panzer Division zie Panzerkampfwagen III Zugführerwagen
en voor de 9th Lexikon der Wehrmacht - Panzerdivisionen.
9th was set up in january 1940 and in may 1940:

- the authorized strength was: 100 panzer 1, 75 panzer 2, 36 panzer 3, 18 panzer 4 (total: 229)

- the actual strength was: 185 panzer 1+2, 90 panzer 3+4 (total: 275)

source: http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/...Ausrustung.htm
In 1940 bestond de ausf. L nog niet: "
Ausführung L
Ausf. L mit gut erkennbarer Abstandspanzerung

Ende 1941 begann die Auslieferung der bis 1942 gebauten „Ausführung L“, von der 650 Stück die Werkshallen verließen. Diese Baureihe besaß serienmäßig die lange 5-cm-Kanone. Für diese gab es jetzt nur noch 78 Schuss, dafür wurde die MG-Munition von 2000 Schuss auf fast 5000 Schuss mehr als verdoppelt. Die Panzerung der Turmfront wurde auf 57 mm verstärkt. Zum Zwecke der weiteren Verstärkung wurde eine 20 mm starke Abstandspanzerung an der Wannenfront und an der Geschützblende angebracht, so dass die Turmfront jetzt fast 80 mm stark war. Die seitlich an der Wanne angebrachten Notausstiege fielen teilweise weg. Bei einigen wenigen Modellen wurde versuchsweise eine 5-cm-Kanone mit konischem Rohr eingebaut. Da jedoch infolge des allgemeinen Rohstoffmangels nicht genügend Molybdän für die Munition zur Verfügung stand, konnte diese durchschlagskräftige Waffe nicht in die Serienproduktion aufgenommen werden"(wikipedia.de)
Blijft natuurlijk lastig dat jouw opdrachtgever eerst ws. zonder nadenken een ausf. L kocht misschien vanwege verkrijgbaarheid o.i.d. en daarna nog eens bedenken waar je 'm wilt situeren, zoiets gaat uiteraard beter andersom, maar oké, wellicht kun je 'm inpassen tussen de tulpenbollen al lijkt Stalingrad een veel betere optie, groeten,

Bram

Hoi Bram,

Dank voor de uitgebreide info.

Ik denk dat ik met de historisch-korrektheid maar eens een loopje ga nemen en aan de klant z'n wensen ga voldoen. Dit zal dan inderdaad een 'L' worden tussen de tulpenbollen. :D

Al bij al denk ik niet dat er daar één persoon wakker zal van liggen. ;)

Droop

LOL Droop, zoals je weet ben ik daar geen voorstander van maar wakker liggen is dan weer een paar stappen verder ;)

Ik zal er ook niet wakker van liggen maar ik streef altijd naar historisch-korrektheid ;)

Groetjes,
Chris

En Droop,

All Quiet on the Western Front? of horen we al een Maybach 12-cilinder benzinemotor 197 kW aan te horizon grommen?

gr Jaap

De opdrachtgever komt de tank op 4 oktober afleveren.
Dan gaat het '250-project een tijdje in de ijskast en ga ik me eerst op deze Panzer III storten. :)

Het blijkt dat tank liefhebbers over de hele wereld zitten.
We zijn zeer benieuwd op het volgende verslag.

Groetjes,
Frankwin

Back