ART Hobby Evolution EVL

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Justus, 2 feb 2021.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb sinds het afscheid van mijn heerlijke Climaxx geen relatief compacte all-round zwever in huis en ik ben al lange tijd nieuwsgierig naar de modellen van ART Hobby. Enkele weken geleden heb ik mij 2 dozen cadeau gegeven: de Momentum en de Evolution.

    De Momentum is inmiddels af (staat in het f5k gedeelte) en nu is de Evolution aan de beurt.

    Zo staat hij op de site
    Screenshot_20210202-185232_Chrome.jpg

    De vleugels zijn schuim met abachi (denk ik...geen balsa in ieder geval) en super super strak afgewerkt!

    Zo komt hij binnen
    20200918_134333.jpg

    Vleugel wortel, hier zie je duidelijk de ligger die in het middendeel van de 3-delige vleugel zit. Deze 2 delen moet ik later nog aan elkaar plakken.
    20200918_134613.jpg

    Andere kant van de middendelen, met de pasgaten voor de vleugelverbinders: 2 x carbon staaf van 8mm

    Op de plaats waar de flaps losgesneden worden, is al een balsa lat ingelijmd als achterlijs voor de vleugel en voorlijst van de flap. Het kevlar scharnier is onder de indekking mee gelamineerd en voor de flaps zitten die aan de onderkant.
    20200918_134554.jpg

    Romp, staartboom en met glas gelamineerde staart delen zien er ook strak uit.

    20200921_202954.jpg

    Qua servos heb 2x DES427 BB voor de rolroeren liggen, de flaps krijgen DES428 MG's en de staart gaat met D60's.

    De aandrijving weet ik nog niet. Het wordt waarschijnlijk 'gewoon' 3S want daar heb ik er redelijk wat van in huis. De keuzen stel ik uit tot hij zo ver af is dat ik kan kijken hoe zwaar de motor en accu mag worden


    Ik ben begonnen, gewoon braaf volgens de handleiding, met de 2 buitenvleugels. Daar moeten servobakjes in de vleugel gelijmd worden.

    De juiste plek staat al op de vleugels afgebeeld
    20200921_203038.jpg

    En ook hier worden balsa latjes mee geleverd waar je ze mee kunt maken
    Ik heb afgeweken van de beschrijving door ze met bruislijm in het schuim te lijmen.
    De bouwbeschrijving noemt hiervoor 20min epoxy maar ik werk daar niet graag mee en heb juist hele goede ervaringen met bruislijm in dit soort vleugels.
    20210202_120000.jpg

    De vleugelwortels moet ik volgens de beschrijving dichtlijmen met glasweefsel en epoxy en daar ben ik dus ook van afgeweken.

    Ik heb mooi donker lamineerhout uit mijn vaders verzameling over genomen en vond dat mooi spul om daar te plakken
    20210202_152911.jpg

    Nadat de lijm droog was kon ik een beetje schuren en ziet het er netjes uit

    20210202_184329.jpg

    In deze rib moet ik later weer 3 gaten maken. 2 voor de carbon vleugelpennen en 1 voor de kleine servostekker. In eerdere fotos was te zien dat er ook al doorvoerkanalen zitten voor de servokabels.

    Volgende week weer verder!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 4 feb 2021
    eric_laermans, Lyckele, PapaHotel en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Qua afwerking ga ik ook afwijken van de ART Hobby manier want het lakken en spuiten van de Momentum is mij niet heel goed bevallen.

    De vleugel is weliswaar keihard en weerbestendig maar ik denk dat hij iets zwaarder is geworden dan misschien nodig is en vooral door mijn gebrek aan kunde met een spuitbus ook niet heel mooi.

    Deze ga ik dus in de folie zetten en wel transparante Orcover Light. Maakt de afwerking ook veel sneller want die lak moet in totaal anderhalve week drogen voordat je weer wat kan doen.
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik zag dat ik foto's door elkaar haal:rolleyes:

    Die van de romp en staartdelen is de momentum.

    Dit is de Evolution
    20200918_134517.jpg
     
  4. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    REO
    Ik heb de High Aspect van Art Hobby. Is ook een geweldige vlieger. Ga alleen de scharniering van de ailerons nog een keer aanpassen. Is nu met tape en aileron en vleugel lijnen niet meer helemaal op. Gaat met de motorisering en lipo die vanwege gewicht nodig zijn onder 70 graden onbeperkt omhoog.

    Als mijn wensenlijst korter is geworden komt de Momentum er op. (iets van Pasen Pinksteren waarschijnlijk, maar ik blljf dromen)

    Erik
     
    Justus vindt dit leuk.
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    De huidige modellen zijn allemaal voorzien van kevlar scharnieren die al ingelijmd zijn.

    Gewoon secuur en voorzichtig de indekking weg snijden. Dat viel alles mee om netjes te doen.

    Voor de Momentum heb ik aan de kant waar het scharnier zit met een bijgevijlde schroevendraaier een V-vormig groefje gesneden langs een aluminium lat.

    De andere kant heb ik met een stanleymes door gesneden tot ik het roer open kon vouwen en toen met een schuurlat een schuine zijde gemaakt tot ik genoeg uitslag naar boven had.

    Ik zag daar erg tegenop en uiteindelijk binnen een uur klaar met de 2 vleugels
     
  6. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Wassenaar
    Hi Justus,

    Heb je daar fotos van - hoe je dat gedaan hebt?

    Ik kijk namelijk al jaren naar modellen van Art Hobby, ik vind ze prachtig. Maar twee dingen staan mij tegen aan de bouw (heel gek misschien....), en dat is het loszagen van de ailerons en flaps, haaks op de achterlijst. En het lossnijden van de scharnieren.

    Op een of andere manier lijkt mij dat moeilijk en potentieel leiden tot een heel lelijk resultaat. Daarom heb ik geen ‘zin’ in de bouw van Art hobby modellen. Maar als jij zegt dat het wel meevalt, dan ben ik wel geïnteresseerd om te begrijpen hoe je dat gedaan hebt.

    Roger
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hoi Roger,

    Ik heb er geen foto's van omdat ik angst voor precies hetzelfde had.

    Maar de nieuwsgierigheid overwon en toch geprobeerd.

    Op de vleugel staat streepjes tot waar je de vleugel in moet zagen
    20200921_203106.jpg

    Daarna heb ik een lange aluminium lat netjes neergelegd en met een gesaboteerde schroevendraaier met zo lang een ribbeltje weggeschraapt tot je voelt dat je het kevlar raakt. Daar snij je blijkbaar echt niet zomaar doorheen, zeker niet met een schroevendraaier.

    Toen omgedraaid en met een breekmesje vanaf de andere kant telkens iets dieper insnijden langs de lat. De laatste millimeter breekt los als je het roer open vouwt.

    Weer met de schroevendraaier heb ik het gebied bij het roer weg gekrast, hooguit een milimetertje denk ik, totdat ik het roer zo ver open kon buigen dat ik een schuurlat er langs kon halen.

    Als schuurlat heb ik een aluminium hoeklaat van schuurpapier voorzien. De vleugelzijde heb ik gewoon recht en strak geschuurt, de roerzijde heb ik schuin geschuurd tot ik de 15mm uitslag omhoog haalde die het boek voor schrijft.

    Viel mij echt alles mee en nu als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat je daar niet bang voor hoeft te zijn. Als ík het kan, kan jij het óók!

    Het spuiten.....dat is mij dan weer tegen gevallen en ga ik nu niet weer doen
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    20210121_150638.jpg

    Zo ziet het et losgesneden uit.

    Ik moet nog kijken hoe ik het glasweefsel ovrr het midden netjes kan krijgen.
    Daar ben ik ook niet handig mee. De eerste laag had ik loeistrak en de 2de laag op dezelfde wijze gedaan en je ziet het....niet helemaal top
     
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik zal het van deze goed laten zien als ik zo ver ben
     
  10. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Wassenaar
    Dank je wel! Ik begrijp het al wat beter.

    Ik ga dit draadje zeker volgen! Succes
     
  11. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    je kan wat verdunde balsa filler over je glasmat smeren, en dan netjes de overgang schuren.
    dat zorgt er ook voor dat je folie beter op het glasdoek vastzit.
     
    Justus vindt dit leuk.
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb nog 1 klusje kunnen doen voordat ik straks weg mag voor mijn werk: de gaten in de wortelribben van de buitenvleugels weer vrij gemaakt voor de carbon pennen

    20210203_102942.jpg

    Ook heb ik alvast de gaatjes voor de vleugelstekker uitgevijld.

    De buitenvleugels kunnen nu opzij en moet ik hetzelfde doen op de binnenste vleugelhelften. Voordat ik de roeren los ga snijden moet ik die eerst onder de juiste V-stelling aan elkaar lijmen maar dat komt allemaal later wel.

    Eerst heb ik de vleugels eens in elkaar geschoven voor het visualiseren

    20210203_104303.jpg

    20210203_104317.jpg

    20210203_104340.jpg

    Past écht mooi!
     
    eric_laermans en AER vinden dit leuk.
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    20210203_104317.jpg

    Ik zie net pas dat je op deze foto aan de houtnerf mooi kan zien dat de hele vleugel in 1 keer in elkaar geplakt is en daarna op de juiste plek weer in 2 stukken gezaagd.
     
    Lyckele en AER vinden dit leuk.
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    @Erik van Nes welke aandrijving en accu heb jij in de High Aspect?

    Het bijgeleverde motorspant is 35mm, dus zou ik nét motoren van 35mm kwijt moeten kunnen. Toeval wil dat ik deze 'gebruikt maar nog goed' in mijn verzamelbak heb liggen
    20210203_130636.jpg

    Hier nog in de pusher configuratie zoals ik hem op m'n aangepaste Inside gebruikte. Die zat op ruim 1300 gram en ging hiermee met 16m/s omhoog en ik ga er van uit dat de Evo veel lichter gaat blijven.

    Het motoradvies van ART Hobby is qua gewicht en afmetingen vergelijkbaar dus dit zal hem wel worden denk ik
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  15. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Die gaat er perfect inpassen. En je zult iets meer power hebben, afgaande op de specs. Leuke kist :thumbsup:
     
    Justus vindt dit leuk.
  16. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Limburg
    @RJA, zie ook deze draad. In de eerste post staat een video over het lossnijden van de rolroeren en flaps.
     
    Thedo en Erik van Nes vinden dit leuk.
  17. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Wassenaar
    Dank je, erg duidelijke video
     
    Aeroplaniga vindt dit leuk.
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb 1 rolroer los gesneden.
    Aangezien het filmpje in de eerder post het heel mooi weer geeft heb ik er niet alsnog foto's van gemaakt.
    20210208_165351.jpg 20210208_165247.jpg 20210208_165241.jpg

    Een oplettende persoon wees mij op 2 dingetjes over de afbouw op PP-RC (waar ik de kist gekocht heb)

    Ten eerste: niet foliëen! Het hout fineer is daar te dun voor en dan smelt je de schuimkern.

    Daar ging plan A :(

    Ten tweede: geen lak op waterbasis gebruiken, is totaal ongeschikt voor deze toepassing!

    Geen idee waarom niet maar daar ging dus ook plan B :(

    Dus ga ik hem toch maar in de bedoelde ARTHobby lak zetten, maar i.p.v. met een kwast ga ik het met een lakrollertje doen om te proberen het wat dunner op de zetten.

    Morgen maar eens mijn Gamma-contactpersoon inschakelen voor van die smalle rollertjes zodat ik dat snel kan doen:thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2021
    Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Waarom is watergedragen lak niet geschikt voor deze toepassing?

    En wat is er speciaal aan de ARThobby lak?
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb geen idee :oops:

    De lak is cellulose lak op nitrobasis.(wat dat ook moge zijn) Het enige wat er op lijkt dat ik ergens anders heb kunnen vinden is bij een gitaarbouwer om gitaren mooi af te werken.

    En er staat alleen maar dat lak op waterbasis ongeschikt is voor deze toepassing maar niet waarom en ook noet waarom de andere wel
     

Deel Deze Pagina