Art-Tech YAK 54 EPO

Als bonus projectje heb ik de YAK 54 van Art-Tech (http://art-tech.cn/english/ArticleShow.asp?ArticleID=152), welke ik bij HK heb gekocht, gerepareerd welke na de eerste maiden kapot was.
Het was mijn eigen fout door verkeerde zenderinstelling direct bij de take off de controlle kwijt...

Eerst even de algemene indruk van dit model.
De stickers zitten er zeer slordig op geplakt, het schuim is van matige kwaliteit en de vooraf geinstalleerde servo's en push rods zijn erg afgeraffeld.
De wielbakken zitten scheef en zijn iets te krap voor de wielmaat (deze lopen aan).
Daarnaast is de spinner een lachertje en niet eens vast te bevestigen.
Verder sloot de canopy/cockpit niet helemaal netjes strak aan (hier heb ik sterke magneten in gelijmd).
De bevestiging van staart en hoogte roer met clipjes en schroeven bevalt helemaal niet. Een volgende keer zou ik ales gewoon verlijlmen.

Positief is wel de sportieve uitstraling en simpele opbouw van het toestel en uiteraard valt de prijs mee van € 65,- excl. verzenden en invoeren maar incl. Motor, esc, servo's, props, etc.

Probleem is dat deze YAK een brushless inrunner heeft met een overbrenging (vertraging). De lange 3mm as verbuigt bij het minste of geringste en is vrijwel nergens als onderdeel verkrijgbaar en daarnaast lastig te vervangen.
Dus ik ben op zoek gegaan naar een nieuwe motor mount en heb bij HK deze geonden:
HXT Alloy Composite Firewall Mount 85/35mm
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7388

Daar heb ik ook een nieuwe brushless outrunner bij gekocht:
KD A22-15M 1050 KV
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2105

Omdat de plastic frames voor de montage van de bestaande motor mount gebroken en overbodig waren hem ik voor in een plaat depron en posterboard (erg licht en sterk) gelijmd om de nieuwe mount er tegenaan te kunnen schroeven.

Hier een paar impressies:

Ik ben benieuwd of het vliegt (hopelijk dit weekend)

52ad20b1-0c05-fda2.jpg

52ad20b1-0c13-1e47.jpg

52ad20b1-0c1c-aa84.jpg

52ad20b1-0c29-a618.jpg

52ad20b1-0c34-ed4e.jpg

52ad20b1-0c3e-9836.jpg

52ad20b1-0d2e-4e36.jpg

52ad20b1-0d36-a083.jpg

Hier de eerste motor test:
[media=youtube]EY7gWQODQ0U[/media]

Groeten, Mickael

Laatst bewerkt door een moderator:
ik zou persoonlijk met deze motor niet een propsaver gebruiken, heb dezelfde motor gehad en bij mij knalde de prop er bij volgas gewoon af, beter dus een vast propmount gebruiken :)

ik zou persoonlijk met deze motor niet een propsaver gebruiken, heb dezelfde motor gehad en bij mij knalde de prop er bij volgas gewoon af, beter dus een vast propmount gebruiken :)

Daar was ik ook al bang voor maar ze leveren hem er wel bij?
Ondertussen heb ik voor de zekerheid wel een spinner besteld bij HK maar duurt even voordat hij er is.

Wat voor ESC heb je gebruikt?
Ik heb voorlopig de 20A laten zitten, gaat dat goed of heb je meer porrie nodig?
Voor de zekerheid wellicht nog een BECje erin zetten...?

welke prop heb je erop zitten, persoonlijk zou ik namelijk bij een 10*5 prop minimaal voor een 25A ESC gaan, volgas zit die op 22A op 3 cellen * (uit mn hoofd, vriend van me heeft die motor en ik heb alles voor hem zitten bouwen toentertijd)

Ik heb er een 11x4.7 prop (origineel bij dit model) op zitten.

zet er dan maar een 10*5 op, meet een 11*4,7 ben ik bang dat je de motor te zwaar gaat belasten (en je regelaar ook)

maar het beste is om het even te meten natuurlijk:)

zet er dan maar een 10*5 op, meet een 11*4,7 ben ik bang dat je de motor te zwaar gaat belasten (en je regelaar ook)

maar het beste is om het even te meten natuurlijk:)

Ik heb nog een 10x3,7 prop liggen maar ik denk echt dat die te klein is. Zal ook eens gaan kijken voor zo'n powermeter, dat is wel zo handig denk ik.

Ik was zelf ook op deze recentie afgegaan bij HK:

(Really nice motor for the price. With 11 X 3.8 APC with 1300, 3s lipo on E-Flight Ultimate FX. AUW = 525 gr. Radio needs to be set to 50% max throttle, and plane pulls up strongly at 15amps. Tried 10 x 4.7. Better throttle response. Radio set to 75% @ 15 amps. Incredible power. Possibly to much for this plane. Very happy with motor which only gets warm to the touch. Good for 800g auw plane with 10x4.7 @ 15-17 amps. Buy itnow....)

Vlieggewicht is trouwens 690 gr.

Vandaag ff de tijd genomen om het vermogen te meten. Ik twijfelde of ik de standaard 20A ESC moest vervangen voor 30A, maar dat lijkt niet te hoeven, ik blijf er nu netjes onder.
Mijn gevoel zegt dat de trekkracht niet helemaal geweldig is, of is die 750 vs 690 voldoende?
Is deze setup ook voldoende om te beginnen met wat 3D moves?

Hier zijn de resultaten:

Vlieggewicht: 690 gram
Motor: KD A22-15M 1050 KV
Prop: 11x4,7
Lipo: 3S 1300mA

Vol gas
Stroom: 18,5A
Vermogen: 180W
Netto trekkracht: 750gr

Half gas
Stroom: 5,3A
Vermogen: 61W
Netto trekkracht: 380gr

Groeten, Mickael

Vanmiddag naast alle helipiloten in Almere de maiden gemaakt. De wind was zwak, ca. 2 bft, dus perfect voor de maiden.
Het was wel even wennen ten opzichte van een funcub, maar het ging prima. 3 vluchten gemaakt, roll rate is best hoog, vooral bij vol gas. Dual rates wel op 80 gezet met 15-25 expo. De YAk is gevoelig op het hoogteroer en de rolroeren, maar het is veel minder lastig dan verwacht. De balans was direct goed, dus niets meer aan doen. Nu nog wat extra lipo's scoren

Back