Artizan gyro vraagje

Onlangs de Artizan van Parkzone gekocht en ben hem nu aan het instellen . Het AS3X systeem is nieuw voor mij 8O
Veel werk is er niet aan deze vlieger . Alles steekt in 1 uur ineen of nog minder zelfs . Zo ver alles ok . Bind plug erin en binden maar . Alles werkt maar ... Hier beginnen de vragen : oranje led voor ontvanger ontvangst brandt solide -ok dus ; de lichtjes voor de as3x blijven echter pinken :confused:
In de handleiding staat hoe alles moet werken en in welke richting . Nu heb ik de indruk dat het systeem verkeert compenseert .
Iemand ervaring met deze vlieger ?
Je zou toch verwachten dat fabrieksinstellingen ok zijn of vergis ik me .

Zit je ontvanger juist georienteerd?

Met AS3X heb ik geen ervaring, maar ik had een gelijkaardig probleem met een chinese ontvanger met 3 assige gyro ;)

Die had ik eerst tegen de rompflank bevestigd (XY vlak zeg maar) en toen compenseerde die verkeerd om. Toen ik hem op de rompbodem (XZ vlak) bevestigde liep alles wel goed

Ik het geval van een depron kruisrompje rompje kan je natuurlijk niet echt van flank en bodem spreken, maar 't komt op hetzelfde neer...

[post705]

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk eens op Youtube. Ik heb gisteren nog een how-to gezien vanwege Horizon Hobby. De kerel toonde met een DX8 hoe je de AS3X moest instellen. Hij had op een tablet, de pdf erbij ook. Ik heb eenvoudig AS3X ingetikt in het zoekveld.

Vriendeijke groet,
Philippe

Heb vandaag eens default factory settings geprobeerd maar nog niet ok :( Ga eens filmpje bekijken op youtube.
In ieder geval toch gevaarlijk voor PNP of bnf op doos te zetten tenzij ik verkeersd ben natuurlijk . Dit weekend eens hulp in de club ook vragen .

Nu heb ik de indruk dat het systeem verkeert compenseert .

Voor de zekerheid, gyro moet als volgt compenseren:

neus omhoog bewegen = hoogteroer naar beneden door gyro
neus naar links bewegen = richtingsroer naar rechts door gyro
linker vleugel naar beneden bewegen = linkse rolroer naar beneden (en rechtse rolroer naar boven) door gyro

Vandaag de Artizan goed afgesteld samen met clublid . Na wat studiewerk samen en nog eens de youtube fimpjes bekeken te hebben zijn we er toch uit geraakt .
De manual van Spektrum betreffende de receiver / gyro is zeer ONduidelijk betreffende de volgorde van programmatie :(
Wat betreft PNP heb ik zeer mijn twijfels .
Beste oplossing was 1) binden gewoon en 2) naar sport mode gaan .
Nazien of alles juist reageert :cool:
Mochten er nog Artizan piloten zijn laat maar iets weten !

Vandaag eindelijk ingevlogen :D Zoals je op de foto ziet met stijve bries maar de AS3X doet wat ie moet doen . Ipv een schokkerig vodje als speelbal van de wind vliegt deze Artizan stabiel ondanks zijn geringe gewicht . Mijn keuze was en is Ok dus . Een foamie niet te groot en niet te duur die ook met wind kan vliegen :cool: Genoeg power met de stock motor , na 3 tal meter de lucht in op een veld met tamelijk lang gras . Alle figuren gaan moeiteloos , loopings, rollen ,rugvlucht . Wat je maar wil . Tijdens het vliegen de motor eens afgezet en laten zweven om te zien of CG in orde is en dat is het ook . Vandaag wegens de weersomstandigheden was het landen met veel bijsturen maar toch vlot .
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Het gras is ondertussen weer kort :D

We zullen de Artizan binnenkort wel eens zien zeker? Salonvliegers onder elkaar ;)

Weer eentje in de lucht! Nice!

Back