Beste allemaal, Ik heb pas een tweedehands stoommachine gekocht. Deze was in slechte staat, en moest helemaal gerestaureerd worden. Ik heb niet veel ervaring met stoommachines naast dat ik een wilesco d6 heb staan. Ik zocht op internet hoe ik erachter moest komen van welk materiaal mijn ketel was, zodat ik daarna uit kon zoeken hoe ik deze mooi schoon kon maken. Ik zag toevallig iets voorbij flitsen over pakkingen waarin asbest verwerkt zit. Ik ging toen op onderzoek uit en probeerde erachter te komen of mijn pakking ook asbest bevat, maar kon er niet in slagen erachter te komen. Na het een en ander over asbest te hebben opgezocht, heb ik de pakking toch maar heel voorzichtig onder water verwijderd en weggegooid, omdat ik in ieder geval niet ziek wil worden over zestig jaar. Metalen 'deksel' met de mysterieuze pakking erop: Ringetje met de pakking eraf, en een beetje gouden spuitverf eroverheen. Ik vroeg me af: weet iemand of het inderdaad asbest bevatte en of het gevaarlijk is? Daarnaast lijkt het me ook wel handig het volgende te weten: wat moet ik er nu voor pakking op doen. (het liefst iets dat goedkoop is en zonder asbest natuurlijk!) Alvast hartelijk bedankt! Jankus
Bij de garage kun je gratis pakkingen halen die overgebleven zijn. Daaruit kun je zelf een nieuwe snijden. (klingerit heet dat spul als ik mij niet vergis) Asbest is niet gevaarlijk zolang je het maar niet gaat bewerken. Vroeger zat het ook in remblokken verwerkt. Dat geeft te denken als je met de luchtspuit even de remtrommels gaat uitblazen. Dan is asbest erg gevaarlijk.
Zou best kunnen, kan je foto niet vergroten dan wordt hij onscherp. Als er nog pakking aan de machine zit kan je dat afkrabben als je het vochtig houdt zodat het niet gaat stuiven. Laat dan het morswater met stof niet opdrogen om het daarna alsnog weg te blazen.......
Geschikte pakking is nogal lastig te krijgen. Zou ik niet kunnen proberen PTFE (teflon) tape er tussen te wringen, desnoods meerdere lagen?
Misschien even bellen met die wilseco meneer (Sweering) in almere en vragen of die pakking dezelfde afmeting heeft. kliederen met teflon is geen goed idee.
Jankus! Kliederen met teflon is voor prutsers he, als je dat nu doet krijg je eeuwig spijt, daar zit je straks tegen aan te kijken. Volgens mij kost die originele pakking bij sweering maar 3 euro, het opsturen is haast nog duurder. En anders ff netjes zelf 1 maken he, mooi stukje klingerit uitsnijden / zagen, gaatjes maken en op maat maken. Net ff meer moeite, net ff meer resultaat. Het gaat jou lukken! Monsterdiesel (heeft de zolder leeg en nu rugpijn...)
Oke, bedankt voor het advies allemaal! Ik ga morgen Sweering maar eens bellen! Monster Diesel, Klingerit is toch niet meer verkrijgbaar?
Het is een merknaam van de fabrikant Klinger, en er waren heel veel soorten "Klingerit". Volgens mij nog allemaal gewoon te krijgen, alleen dan asbestvrij... https://www.google.nl/aclk?sa=l&ai=...ahUKEwjuxoS_-srVAhULbFAKHfBZD1EQ0QwIJA&adurl=
Ik durf het je niet te zeggen, maar ik moet toegeven dat ik zelfs nog nooit gedacht heb aan teflon pakkingen in stoomsystemen. Is gewoon "not done".... Hooguit een randje teflon tape bij een manometer koppeling of zo...
Bij gebrek aan een tweede nieuwe (uit 5 lagen 2mm opgebouwde plaatpakking = 10 mm) voor een mangatdeksel 320-420 in de oude ketel bij 9 bar (oude pakking gebruiken LEKT !!!) Ik zeg tweede, want de reserve was een dag eerder gebruikt na vervangen van een lekke fieldpijp, toen de andere dag nog een pijp ging sissen moest weer alles open. (Na dat festival heb ik 50 nieuwe pijpen gemaakt en laten lassen en die gaan al weer 13 jaar mee) Heb ik 2 lagen tape (50% overlappend gewonden) om de oude pakking gedraaid: dat was wel dicht. Zomaar een stukje van de rol als vlakafdichting gebruiken lijkt me niet werken. Tape is ten eerste poreus en sterkte zit er al helemaal niet in. Draai je er een draad van heb je dat het niet overal even dik is en er op verschillende plaatsen verdikkingen zijn. Dat dekseltje van de foto is te dun om dan de dikke tape goed te pletten zodat de dunne stukken tape ook voldoende klem zitten om er niet tussenuit geblazen te worden. Voor dit deksel zou je nog beter oude zeekaart kunnen gebruiken als je nergens plaatpakking kan vinden.
Das eigenlijk de hoofdreden idd, Een fantastische stoommachine of locomotief bouwen en dan afwerken met teflon, en dan liefst zodat je hier en daar piepkleine witte randjes ziet..... Het is gewoon Not done, net ff die extra moeite willen doen om echte pakkingen te maken. Teflon is gemakzucht, het haalt het eindresultaat naar beneden. Zegt overigens niet dat het niet kan, je zal het er vast mee dicht kunnen prutsen maar mooi onzichtbaar krijg je het niet. Klingerit is hier en daar gewoon te koop, en de opvolgende vervangende materialen zijn net zo goed. Kortom: wat voor bouwer ben je en wat maak je, teflon kan, pakking is beter. Monsterdiesel (schiet al lekker op)
Om te beginnen: Bedankt allemaal voor de tips! Ik heb naar Sweering gebeld en die had inderdaad nog een pakking voor me liggen. De pakking bleek precies even groot te zijn als die voor een Wilesco D16. Pakking zit nu in de ketel en sluit goed af! Ik denk achteraf inderdaad dat het verstandig was dat ik deze pakking heb gekocht ipv teflon gebruiken. Nogmaals bedankt allemaal voor de inbreng!