ASH-26 6m programmeren in zender

Ben gisteren gaan fladderen in Tongeren met de ASH, en de kist begint stilaan een beetje naar mijn smaak afgesteld te geraken.
Bij de eerste vlucht ben ik gesleept tot 350m, en zelf verder geklommen naar 790 meter. Wat een zalig gevoel om 45 minuten zonder aandrijving te zweven ...
Deze waardes komen trouwens van een SkyAssistent (met TEK) en zijn niet heel betrouwbaar, maar geven wel enig idee.
Het zwaartepunt zit volgens mij nu ongeveer goed, al wordt de elevator nu wel wat kritischer. Ik heb daarom wat minder uitslag en meer expo geprogrammeerd. Als ik het goed heb is de wat kritischere elevator een teken dat het zwaartepunt stilaan goed moet zijn. Verbeter me als ik het mis heb aub.

De flaps staan nog steeds op een 3-standen schakelaar, de rem op de gasknuppel. Ik zou dit graag veranderen, zodat de flaps op de eerste helft van de gas kunnen, en de rem op de volgende helft. De tip van Arno om met vliegfases te werken wil ik zeker overwegen. Ik heb dit nog nooit eerder gedaan, en vraag me af of ik in elke fase goed ga kunnen onthouden waar wat zit, en wat er nu ook al weer precies gebeurt. Het lijkt me dus wel een idee om dit stap voor stap uit te breiden.

Het Fema wiel denk ik dat ik er ook ga moeten inbouwen, want nu het zwaartepunt goed staat vermoed ik dat ik wel wat voordeel zou kunnen hebben aan het extra gewicht (om van het zicht en de glijhoek nog te zwijgen). Om dit te testen ga ik vandaag of morgen eens vliegen met 500g lood extra in het zwaartepunt.

Heeft er iemand trouwens een idee bij welke daalsnelheid dit soort kist zou moeten uitkomen in stille lucht ? Bij de eerste vluchten zat ik op >80 cm/s, dit is inmiddels gedaald naar <60 cm/s, maar ik vermoed dat dit toch nog een stuk beter zou moeten kunnen als de kist goed op punt staat.
Met mijn oude Ornith van 3,75m geraak ik al op <50 cm/s.

Tot slot wil ik toch ook nog even meegeven dat mijn Electro Pilatus (12s, ~ 90A) vlot in staat is om deze zwever te slepen. Hiervoor had ik op voorhand toch wel wat twijfels, die zijn nu gelukkig verdwenen. Gisteren haalden we tijdens het slepen steeds een gemiddelde stijgsnelheid van 6 m/s, wat niet super is, maar m.i. meer dan voldoende.

Groetjes, Bert
Als het ZW-punt in de buurt van het optimum komt, gaat hij heftiger reageren op x mm uitslag van Hoogteroer. Klinkt dus goed.

Bij vliegfases ga je de functies niet verplaatsen, maar alleen middenstanden verleggen (trim), uitslagen vergroten of juist verkleinen, expo vergroten/verkleinen, ...

Daalsnelheid lijkt me niet echt verkeerd. Wellicht dat 45 cm haalbaar is, maar het zou me niet verbazen als dat niet lukt. Je praat nu over de daalsnelheid tijdens cruise-vlucht. dat is niet de minimum daalsnelheid. Die ligt meestal een stukje voor de overtrek (niet direct ervoor). Met 30-50 gr/dm2 vleugelbelasting is 25-30 cm/s dalen het best haalbare. en dan moet die kist zeer geoptimaliseerd ontworpen zijn, optimaal gebouwd zijn, ...
Vleugelbelasting is een grote (de grootste) daalsnelheid-vernietiger.

Dirk.

dag Dirk,

ik vlieg ook nooit zo hoog dat de zwever uit mijn oog ontglipt, maar ik heb zelfs op 500 of 600 meter al moeten vaststellen dat je toch heel eventjes (misschien een seconde) je kist uit het oog dreigt te verliezen. Een extra hulpmiddel om de zichtbaarheid dan te verhogen lijkt me toch niet verkeerd.

Die 300 meter, is dat in Belgie (Vlaanderen) ?

Groetjes, Bert

dag Dirk,

blijkbaar waren we samen aan het antwoorden.
Vluegelbelasting is toch het gewicht per dm vleugeloppervlak ? het enige wat ik dan kan doen is proberen de kist nog lichter dan 9,8kg te krijgen ?

Ik vermoed dat dit bij wind toch wel erg weinig zou worden. Maar op een windstille dag wil ik het zeker proberen. Er zit nu nog ~ 250g lood rond het zwaartepunt dat eigenlijk weg kan.

Bedankt, Bert

Ja, vleugelbelasting is het gewicht per dragend vleugeloppervlak . Modelvliegers hebben het meestal over gr/dm^2, in de bemande luchtvaart is het meestal kg/m^2.
Stabilo telt niet mee voor dat oppervlak, werd vroeger nog wel eens gedaan. Bij vliegende vleugels is het nagenoeg onmogelijk om te definiëren welk deel van de vleugel draat, en welk deel (vnl.) stabiliseert. Vandaar dat voor die tuigen'' een veel lagere vleugelbelasting de standaard is (er wordt een groter dragend oppervlak verondersteld).

10 kg voor 6 m spanwijdte komt heel aardig op mij over. Dat lijkt me zeker niet erg zwaar. Vaak zijn er vrijwel geen mogelijkheden om een kist achteraf lichter te maken.
Die 250 gram zou wellicht weg kunnen, maar verbaas je niet als de daalsnelheid dan toch toeneemt. Door het lagere gewicht gaat de kist langzamer vliegen, daardoor neemt het reynolds-getal af, wat resulteert in verminderde profiel-efficiëntie ... Ik hoor toch wel vaak dat kisten van zo'n formaat die massa nodig hebben om goed te vliegen.

Ik gaf die opmerking over vleugelbelasting dan ook meer om aan te geven dat je waarschijnlijk dicht bij het best haalbare zit. en dat je sowieso niet echt slecht zit. 25-30 cm/s is ook volledig onhaalbaar bij zo'n schaalkist. Dat kan alleen bij zgn. 'zweck'-kisten (F3B, F3J, en andere bevleugelde bezemstelen ;-) ).

Dirk

Wettelijk is 300 m het maximum (buiten de gebieden met extra beperking).
Dit klopt idd voor NL
Voor Belgie gelden er andere regels, normaal 120m en voor evenementen kun je een uitzondering krijgen tot .......... 150m 8-O:confused:
dus vermoedelijk wijkt je SkyAssistent heel veel af :rolleyes: want natuurlijk ga kom je niet boven die 120m :Fade-color zo als we er allemaal onderblijven.:oops:

....De flaps staan nog steeds op een 3-standen schakelaar, de rem op de gasknuppel. Ik zou dit graag veranderen, zodat de flaps op de eerste helft van de gas kunnen, en de rem op de volgende helft. De tip van Arno om met vliegfases te werken wil ik zeker overwegen. Ik heb dit nog nooit eerder gedaan, en vraag me af of ik in elke fase goed ga kunnen onthouden waar wat zit, en wat er nu ook al weer precies gebeurt. Het lijkt me dus wel een idee om dit stap voor stap uit te breiden.

Het Fema wiel denk ik dat ik er ook ga moeten inbouwen, want nu het zwaartepunt goed staat vermoed ik dat ik wel wat voordeel zou kunnen hebben aan het extra gewicht (om van het zicht en de glijhoek nog te zwijgen). Om dit te testen ga ik vandaag of morgen eens vliegen met 500g lood extra in het zwaartepunt.

Bert, ik weet niet wat je met je zender precies kunt maar wanneer je met je 3 standen schakelaar die je nu ook gebruikt bijvoorbeeld naar een vlieg-fase "thermiek" (o.i.d.) stuurt kun je normaliter in die fase je flaps een vaste waarde laten zakken, de hoogteroer trim al vliegend een vaste waarde geven, je roeruitslagen aanpassen etc. etc. . Ieder keer wanneer je dan schakelt naar die fase heb je voor die flapstand (want daar gaat het om) je meest optimale afstelling ...... Datzelfde natuurlijk ook voor een vliegfase normaal en een vliegfase speed of "strecke" op goed duits ;)

Het, uit de buik van je kist hangende wiel, veroorzaakt flink wat weerstand. Dat dingetje intrekken maakt een groot verschil weet ik van mijn eigen toestellen. En dat staat lost van ballasten ;) (gewicht toevoegen)

Ik heb een serengetti zonnebril, en mijn ogen zijn begin maart nog gecontroleerd en goed bevonden.
Wettelijk mag je 120m vliegen (denk ik), maar dan blijven er enkel nog shockflyers over vrees ik ...

Komt je Serengeti soms bij Herwig (van de Kerkhof) uit Genk vandaan ? :rolleyes:

Serengeti komt uit Bilzen : Optiek Carla Vangronsveld
Ik wil geen reclame maken, maar het is omdat je er naar vraagt.

Vliegen met wat meer wind ging vandaag trouwens ook prima met de ASH.

Groetjes,
Bert

Back