DirkSchipper
Forum veteraan
Als het ZW-punt in de buurt van het optimum komt, gaat hij heftiger reageren op x mm uitslag van Hoogteroer. Klinkt dus goed.Ben gisteren gaan fladderen in Tongeren met de ASH, en de kist begint stilaan een beetje naar mijn smaak afgesteld te geraken.
Bij de eerste vlucht ben ik gesleept tot 350m, en zelf verder geklommen naar 790 meter. Wat een zalig gevoel om 45 minuten zonder aandrijving te zweven ...
Deze waardes komen trouwens van een SkyAssistent (met TEK) en zijn niet heel betrouwbaar, maar geven wel enig idee.
Het zwaartepunt zit volgens mij nu ongeveer goed, al wordt de elevator nu wel wat kritischer. Ik heb daarom wat minder uitslag en meer expo geprogrammeerd. Als ik het goed heb is de wat kritischere elevator een teken dat het zwaartepunt stilaan goed moet zijn. Verbeter me als ik het mis heb aub.
De flaps staan nog steeds op een 3-standen schakelaar, de rem op de gasknuppel. Ik zou dit graag veranderen, zodat de flaps op de eerste helft van de gas kunnen, en de rem op de volgende helft. De tip van Arno om met vliegfases te werken wil ik zeker overwegen. Ik heb dit nog nooit eerder gedaan, en vraag me af of ik in elke fase goed ga kunnen onthouden waar wat zit, en wat er nu ook al weer precies gebeurt. Het lijkt me dus wel een idee om dit stap voor stap uit te breiden.
Het Fema wiel denk ik dat ik er ook ga moeten inbouwen, want nu het zwaartepunt goed staat vermoed ik dat ik wel wat voordeel zou kunnen hebben aan het extra gewicht (om van het zicht en de glijhoek nog te zwijgen). Om dit te testen ga ik vandaag of morgen eens vliegen met 500g lood extra in het zwaartepunt.
Heeft er iemand trouwens een idee bij welke daalsnelheid dit soort kist zou moeten uitkomen in stille lucht ? Bij de eerste vluchten zat ik op >80 cm/s, dit is inmiddels gedaald naar <60 cm/s, maar ik vermoed dat dit toch nog een stuk beter zou moeten kunnen als de kist goed op punt staat.
Met mijn oude Ornith van 3,75m geraak ik al op <50 cm/s.
Tot slot wil ik toch ook nog even meegeven dat mijn Electro Pilatus (12s, ~ 90A) vlot in staat is om deze zwever te slepen. Hiervoor had ik op voorhand toch wel wat twijfels, die zijn nu gelukkig verdwenen. Gisteren haalden we tijdens het slepen steeds een gemiddelde stijgsnelheid van 6 m/s, wat niet super is, maar m.i. meer dan voldoende.
Groetjes, Bert
Bij vliegfases ga je de functies niet verplaatsen, maar alleen middenstanden verleggen (trim), uitslagen vergroten of juist verkleinen, expo vergroten/verkleinen, ...
Daalsnelheid lijkt me niet echt verkeerd. Wellicht dat 45 cm haalbaar is, maar het zou me niet verbazen als dat niet lukt. Je praat nu over de daalsnelheid tijdens cruise-vlucht. dat is niet de minimum daalsnelheid. Die ligt meestal een stukje voor de overtrek (niet direct ervoor). Met 30-50 gr/dm2 vleugelbelasting is 25-30 cm/s dalen het best haalbare. en dan moet die kist zeer geoptimaliseerd ontworpen zijn, optimaal gebouwd zijn, ...
Vleugelbelasting is een grote (de grootste) daalsnelheid-vernietiger.
Dirk.