ASH-26 bouwverslag hij heeft gevlogen update 03-11

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bertus!


Volgens je broer was je gisteren ziek (zei hij me in Dortmund), maar zo te zien valt dat alleszins mee. :wink:

Belooft een leuk draadje te worden.

(Het is de laatste tijd behoorlijk booming business op het zweefvliegforum! :D

Nu het mooie zweefweer nog . . . :? )


jan.
 
He Jan ik had erge hooftpijn maar later op de middag zakte het weg.
Beurs koorts denk ik :lol:
Ja het mooie weer ik weet het ook niet of het nog komt.
Maar als het mooi weer is ga ik weer niet bouwen :?
En dan is mijn broer weer niet blij dus het is altijd wat :lol:
 
Bertus

Ik raad je echt eens aan om bij Maarten van Dijk (DPP) te shoppen voor liggers. Dat word dan echt sterk met high modulus kool :-)
Hij maakt ook ligger delen van normale kool. In mijn vrijevlucht modellen zitten liggers van hem van high modulus kool. Hij verkoopt smalle strippen die je tegen elkaar kunt lijmen.

http://www.dpp-pultrusion.com/

Bram
 
Ik heb het materiaal al :lol:
En ik vind het wel weer eens leuk om een vleugel te bouwen.
Dat is al weer even geleden.
Koolstof is voor mij nieuw om in de vleugel te verwerken.
Maar dat komt helemaal goed.
Ik heb wel nog een vraag over de glasmat over het balsa.
Volgens mij kan ik dat beter onder 45 graden op de vleugel plakken.
Ivm torsie nu vernam ik in een ander draadje, dat dat bijna niet te doen is.
Wat is wijs?
Of zal hij sterk genoeg zijn dat ik het gewoon recht kan lijmen?
Het is wel makkelijker recht lijkt me, zo van de rol.
 
Btje zei:
Ik raad je echt eens aan om bij Maarten van Dijk (DPP) te shoppen voor liggers. Dat word dan echt sterk met high modulus kool :-)
Hij maakt ook ligger delen van normale kool. In mijn vrijevlucht modellen zitten liggers van hem van high modulus kool. Hij verkoopt smalle strippen die je tegen elkaar kunt lijmen.

http://www.dpp-pultrusion.com/

Bram

Ik heb hier al eens geinformeerd maar ik begreep dat je helaas niet direct kan bestellen - alleen via modelbouwzaken, w.o. Quartel.

Arthur
 
Glasmat moet inderdaad onder 45 graden op de vleugel. Dit voor het opvangen van de torsie krachten.

Als in dat draadje wordt gesteld dat het voor de torsie beter is dit niet te doen dan slaan ze de plank volledig mis.

Of hij torsie stijf genoegd is is moeilijk te zeggen voor af. Je wilt de vleugel zo licht mogenlijk bouwen en tegelijk ze stevig mogelijk.
Het meeste gewicht rond het zwaarte punt zorgt voor goede thermiek eigenschappen (vrijevlucht, maar ook voor radio denk ik model laat zich dan ook makkelijker sturen).

Ik zal eens een plaatje maken van mijn vleugen. Schuim ingedekt met kool onder 45 graden. De buig krachten worden opgevangen door de ligger.
 
In dat draadje (wat overigens ook van mij was maar dat ging verder dan de vraag die ik daar stelde :P ) werd gezegd dat het een rot karwei was, om het onder 45 graden te lijmen.
Het zou uit elkaar vallen.
Maar ik weet dat het veel sterker is.
Maar even voor de duidelijkheid, het is dus een thermiek zwever.
Geen stuntkist.
 
Ik neem aan dat jij de vraag stelde en het antwoord was maakt niet uit :-)

Ik weet dat het geen hotliner is maar ook voor een zwever gelden deze regels.

Onder 45 graden werken is niet moeilijk al is dat wel een beetje afhankelijk van hoe je werkt.

Ik maar bijvoorbeeld eerst een soort van taco van 88gr kool waar later een kern van schuim met de ligger (schuim dus in de vorm en afmeting van de vleugel)
in komt te liggen die je in een negatief mal legt om vervolgens onder vacuum te plaatsen. Resultaat is een mooi geperst vleugeltje

De kool snij ik van de rol nadat ik er een stukje crepetape op heb geplakt.
Deze crepetame knip/snij je door de midden zodat het stuk dat overblijft ook zijn vorm behoud en niet gaat rafelen.
De crepetape snij ik er vanaf als het uitgehard is.

Die Taco is gemaakt op een driehoek mal welke de goede neusradius heeft en de lengte en breedte van de vleugel. het hele zooitje onder vacuum en klaar is kees.
 
Ik vroeg daar wat het lichtste was om balsa beblanking op schuim te lijmen.
Maar dat maakt niet uit.
Ik heb geen verstand van dat vacuum en wil het liever gewoon met glasmat doen.
Dat kan toch ook?
Met heel weinig epoyx lijkt me dat goed moeten gaan.
Alleen moet ik veel mat weggooien zeker omdat ik onder 45 graden ga.
Of kan je dat ook zo kopen?
 
ehmmm kool (alleen 88 en 90 vaak) onder 45 graden kun je wel kopen glas weet ik niet.
De 160 grams gebruikte ik eerder voor een torsie doos die is ook niet onder 90 graden gesneden je hebt een kleine punt afval.
Maar je kunt de stukken pasleggen tegenelkaar aan de overlap zie je niet.
Dat moet ik met die taco's ook doen omdat een meter breed kool onder 45 graden geen 140/150 oplevert dus leg ik er aan een kant een stukje bij.

Hier zie je wat plaatjes.

http://picserver.org/view_image.php/4G311TXD3DGN/p.jpeg
http://picserver.org/view_image.php/32N1GVJFYYV4/p.jpeg

http://picserver.org/view_image.php/4TXE6Y3QX8PQ/p.jpeg

p.jpeg


http://picserver.org/view_image.php/2YAF2O6W81A2/p.jpeg

Laatste plaatje heeft nukken en ik zie niet hoe ik ze kan resizen
 
Ik snap er eerlijk gezegd niet veel van leg dat aan mij :oops:
Ik zie ribben en koolstof.
Ik heb balsa en glasmat :P
Helpt 20 a 25 grams glasmat niet tegen torsie?
Want dan kan ik beter gewoon recht lijmen.
 
Ik gaf je het voorbeeld van koolstof om aan te geven dat het belangrijk is om je glas onder 45 graden te plaatsen.

Jij wilt een vleugel bouwen die beplankt is met balsa.
Mijn middendelen zijn dan wel schuim met koolstof bekleed maar het idee is het zelfde.

Vleugels bekleed met kool zijn een stuk stijver maar ook duurder. Is maar net wat je nodig hebt
 
Hé Bertus,

Wat voor profiel ga je gebruiken?

Ik ga nl zoals je weet ook een vleugel bouwen,
alleen voor een sperber junior!!!
Wat denk jij dat een goed profiel hiervoor is?

Iemand anders nog goede iedeen hierover?

Rob
 
Hey Rob dit profiel ga ik gebruiken dat heeft hij nu ook.
Profil: HQ 3.0 /15

Ik zal de maten door geven dan kan jij voor mij gaan snijden :lol:

Ik denk wel dat jij een dikker profiel nodig heb.
Dan vliegt hij ook wat makkelijker.
Maar ik denk dat jij daar meer verstand van heb als ik :P
 
je glas onder 45 graden is inderdaad beter voor torsie stijfheid.. alleen 25gr glas snijden en verwerken onder 45 graden is echt een pokke werk..

Peter
 
Peter Pankras zei:
je glas onder 45 graden is inderdaad beter voor torsie stijfheid.. alleen 25gr glas snijden en verwerken onder 45 graden is echt een pokke werk..

Peter

Ik vraag me wel af of het echt nodig is om onder 45 graden te werken.
De vleugel die hij nu heeft heeft helemaal geen glasmat.
Ik zou het liever ook recht verlijmen, maar ik moet nog beginnen met bouwen.
Ik heb even nog geen tijd :oops:
 
ik geloof nooit dat het met 25 gr glasdoek heel veel uitmaakt of je dat nou recht of onder 45 graden doet.. als je andere diktes gebruik natuurlijk wel.. maar met 25gr glas zou ik het niet onder 45 graden doen..

Peter
 
Ik ben net terug van een kunststof cursus op terlet, en heb daar het een en ander extra opgestoken over glasvezel constructies.
Dat het doek in de vleugel onder een hoek van 45graden staat is van groot belang. Dit is nodig om de relatief slanke vleugel torsie stijf te maken. De lift grijpt op ongeveer 1/3 van de koorde aan. Het zwaartepunt van de vleugel licht echter bijna altijd achter deze 1/3. Daardoor ontstaat er een moment dat de vleugel wil torderen. Bij hogere snelheden kan dit moment zo groot worden dat de vleugel breekt. Ook word hij hierdoor een soort van instabiel waardoor er in de vleugel flutter kan ontstaan. De beste oplossing zou zijn om het balans punt naar voren te brengen, bijvoorbeeld door lood of een staaf met een gewicht voor op de vleugel. De vleugel gaat dan als het ware als een vlag achter het zwaartepunt aan wat heel veel glasvezel bespaart, en de constructie dus een stuk lichter kan worden.

Je ziet dat alles met hogere snelheden te maken heeft. Ook als je alleen langzaam wil vliegen lijkt mij een stijve vleugel noodzakelijk, je weet de maximum snelheid voor je ontwerp niet en hebt ook (meestal) geen snelheidsmeter om dit in de gaten te houden. Door de mat onder 45graden te gebruiken is simpelweg minder materiaal nodig wat je gewicht ten goede komt. De liggers moeten de buigkrachten opnemen, en die zitten dan ook op de daarvoor beste plaats.

De mat kun je in 45graden op de vleugel leggen door bijvoorbeeld stroken van 10cm breed (ik noem maar wat) te maken en deze vervolgens onder 45graden op de vleugel te leggen. Als je dit doet moet je natuurlijk opletten dat je de matten niet met de kopse kant tegen elkaar aan legt wand dan heeft het geen zin, je moet ze steeds overlappend op de vleugel leggen zodat de krachten goed overgebracht kunnen worden. Voor de grote van deze overlap zijn tabellen (kan ik voor je opzoeken). Je kunt dan deze stroken ook nog kruislings (twee lagen) op de vleugel leggen. Om er voor te zorgen dat de matten niet uitrekken en vervormen kun je verder deze eerst nog op plastic leggen, inrollen en dan op je model plakken, zoals ik al eens eerder had beschreven.

Om er voor te zorgen dat de hars goed uithard is het nodig deze verwarmt te laten uitharden, te temperen. Als de hars bij kamertemperatuur droogt word ongeveer 65% echt hard. De rest van de moleculen blijven vrij en zorgen dus niet voor sterkte. Ook is de temperatuur waarbij de epoxy weer rubberachtig word vrij laag, je model kan in de zon makkelijk weer zacht worden en dan vervormen. Deze temperatuur noemen we het Tg punt. Door direct na het haarden op kamertemperatuur te gaan verwarmen kunnen de eigenschappen aanzienlijk worden verbeterd.
Bij het harden op kamertemperatuur is het Tg punt dacht ik bij ongeveer 50-60 graden gekomen. Die is in een geparkeerde auto al te halen. Door nu langzaam de temperatuur op te voeren naar 56 graden komt het Tg punt aanzienlijk hoger. Hierbij moet er opgelet worden dat het huidige Tg punt niet overschreden word zodat de hars niet weer zacht kan worden. Ook kan op die manier z’n 95% van de moleculen elkaar vinden wat heel goed is voor de sterkte van de hars.

Je wild je model later waarschijnlijk ook schilderen, daarom is het gebruik van zogenaamd abriestuch zeer aan te bevelen. Door dit doek word het teveel aan hars afgevoerd en ontstaat een mooi ruw oppervlak wat een goede ondergrond voor verdere bewerking geeft. Als je dit niet doet moet je voor voldoende hechting veel schuren en er word daarbij ook veel glas beschadigt.

Ik heb dus afgelopen weekend legaal een gat in een vleugel van een echt zweefvliegtuig mogen slaan (afgekeurde vleugel) en daar wat ook mooi de opbouw van de vleugel te zien. De onderste laag is een 92 110 (ongeveer 160g), dan een schuimlaag (9-10mm) dan twee matten 92 145 (ongeveer 220g) en nog een keer de 92 110. Al deze matten lagen onder 45graden. Het gat moest ik natuurlijk weer repareren.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, en als je het niet begrijpt zeg je het maar.

Groeten Halmar
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top